ריבלין ביד ושם: "מדינת ישראל איננה פיצוי על השואה"

בטקס המרכזי ליום השואה והגבורה, התייחס הנשיא למשבר הקורונה בשנה האחרונה: "900 שורדי שואה נפטרו, רק במדינת ישראל, כתוצאה ישירה של מגפת הקורונה. את קרב חייהם האחרון הם ניהלו, מבוהלים ובודדים, הרחק מיקיריהם ומאוהביהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/04/21 21:10 כה בניסן התשפא

ריבלין ביד ושם: "מדינת ישראל איננה פיצוי על השואה"
הנשיא ביד ושם., צילום: אוליבייר פיטוסי/פלאש 90

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"א: הנשיא רובי ריבלין נאם הערב (ד') בטקס יום השואה המרכזי ביד ושם, בדבריו הביע צער על לכתם של שורדי השואה בשנה האחרונה, עקב מגפת הקורונה: "900 שורדי שואה נפטרו, רק במדינת ישראל, כתוצאה ישירה של מגפת הקורונה".

"הם שרדו את המחנות והגטאות ומחנות המוות. את ספינות המעפילים ומחנות המעצר. אך את קרב חייהם האחרון הם ניהלו, מבוהלים ובודדים, מאחורי מסכות וכפפות, צמאים למגע, הרחק מיקיריהם ומאוהביהם." הוסיף ריבלין.

הנשיא הדגכיש בדבריו את חשיבות זיכרון השואה: "יקירותי יקירי, שורדי השואה, אזרחי ישראל, עול הזיכרון, אותו אנו נושאים בליבותינו, הוא חובה הקדושה. אם נרצה בכך ואם לאו, זיכרון השואה מעצב את זהותנו כאומה. השואה מעמידה אותנו, קורבנותיה, בני העם היהודי, ואת מדינת מדינתנו מדינת ישראל, מול משימת זיכרון האינסופי".

 

(הטקס המרכזי ביד ושם)

 

"הנשיאה, בנטל הזיכרון, איננה קלה כלל ועיקר. עם הנושא בזיכרון היסטורי שלו, חווית תהום כל כך עמוקה, כל קשה, כל כך בלתי אפשרית, איננו עם ככל העמים. הזיכרון ההיסטורי, מצווה עלינו להוסיף, ללמוד וללמד על השואה. לחקור ללא מגבלה, וללא שום מורא, להכיר את הפרטים ההיסטוריים לדון בנסיבות החברתיות שהובילו אליה, להשתומם נוכח האמיתות שהיא גילתה לנו על המצב האנושי, כן, להפוך כל אבן. לנסות לגעת, להבין את אשר הדעת אינה תופסת. לשמור את זיכרון השואה, כזיכרון קדוש. לא לעשות בזיכרון, או בשואה, שימוש אינסטרומנטלי, ככלי – בהתאם לצרוך ולצרכי המקום והזמן ועם זאת, לא להניח לפצע המדמם הזה לשתק אותנו מלפעול, מלהביט אל העתיד." קבע ריבלין.

ריבלין התייחס בדבריו לטקס זיכרון השואה והגבורה שנערך בעבר בארץ עם מנהיגי העולם: "כולנו כאן הבטחנו, ביחד, בהר מקודש זה לזכור את השואה, ולהילחם באנטישמיות, להלחם בגזענות, בשנאה, בדה לגיטימציה, כל אותם אויבים קטלניים, מבית ובמחוץ, שעלולים להכריע אומות, לקעקע את החירות ואת כבוד האדם. היה זה עבורי שיאו של מסע אישי מטלטל".

"לזכור ולהזכיר לכל אומות העולם ולכל באי עולם, שמדינת ישראל איננה פיצוי על השואה, ושהעם היהודי, לא נולד באושוויץ, ולא שם עוצבה דמותו, דמותו הרוחנית, הדתית, והמדינית." אמר ריבלין.