מערכת החינוך בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של אמנון אלדר

מרחבי למידה פתוחים, קירות שקופים לצד שינוי מהותי בתפקידו של המורה - מערכת החינוך בחגיגות ה-80 למדינה תהיה שונה לבלי הכר מהמערכת הקיימת היום

חדשות כיפה ד"ר אמנון אלדר 18/04/18 23:22 ג באייר התשעח

מערכת החינוך בחגיגות ה-80 לישראל: התחזית של אמנון אלדר
עתיד החינוך, צילום: shutterstock

השיח הרווח סביב דמותו של בית הספר העתידי לוקה בדרך כלל בחסר מפני שבמהותו הוא עוסק בשיפור המודל הקיים. הוא מקבל כמובנות מאליהן הנחות יסוד מן העבר, שלא מאפשרות לבחון לעומק את דמותו של בית הספר הרצוי בעתיד. השינוי וההתחדשות חיוניים ומשמעותיים לכל באי בית החינוך ובעיקר לתלמידים, שכן אם לא יהיה שינוי במערכת החינוך ובבתי הספר, נהפוך להיות לא רלוונטיים לתלמידינו.
מערכת החינוך בחגיגות ה-80 למדינה תהיה שונה לבלי הכר מהמערכת הקיימת היום.

אחד השינויים המשמעותיים, הוא שינוי תרבותי תפישתי בתפקידו של המורה. בעבר הורגלנו לראות למידה היררכית ואחידה שמותירה את המורה כמקור הידע הבלעדי. תפקידו של המורה ישתנה ממעביר ידע למנחה מחולל למידה. מספר מורים ינחו במקביל את התלמידים במרחבים פתוחים על פי עניין ולא על פי גיל , ויאפשרו התקדמות בקצב אישי המתאים לכל אחד ואחת מהתלמידים. 
בכל בית חינוך יקבל המנהל יחד עם  קהילת המורים אוטונומיה לעצב מחדש את כל מרכיבי בית הספר שלו, בהלימה לערכי מערכת החינוך.

בנוסף, נראה שינוי משמעותי בארגון הסביבתי החדש של בית הספר.  בית הספר יכלול מרחבי למידה פתוחים המאפשרים ומעודדים חשיבה יצירתית ופתיחת אופקים; יהיו בו קירות שקופים או שקופים-למחצה, וחללים מגוונים המזמנים פתיחות ומעודדים תהליכי למידה שקופים לתלמיד, למורה ולכל באי בית הספר; חיבור חברתי ושימוש בכלל משאבי הידע. 

האדריכלות במרחב תותאם לשינויים פדגוגיים בתחום ההוראה-למידה: הריהוט יהיה מודולרי וגמיש, ויאפשר דינמיות ושימושים רב תכליתיים בהתאם לצורכי הלמידה המשתנים. בביה”ס בשנת 2028 הלמידה תתנהל באופן שיתופי בקהילות לומדות, בהן  תתבצע : הגדרה מחודשת של תחומי הדעת הנלמדים; בחינת הרלוונטיות וההתאמה של דרכי הלמידה ושל אופני ההערכה למציאות העכשווית; בירור וגיבוש זהות קהילתית כציר מרכזי לעיצוב כל הממדים הארגוניים של בית הספר ועוד. המנהיגות המאפשרת ביחסי מנהל/ת-מורים תשמש כמודלינג ליחסי מורים-תלמידים. הלמידה תתבסס לא רק על מורים מנחים, אלא תכלול מנטורים ושותפויות עם אנשי הייטק , מדענים, חברות ועסקים שיהפכו את הלמידה לחוויה מעניינת ורלוונטית עבור התלמידים. 

תהליכי הלמידה ייבנו על עקרון הפעולה של למידה התנסותית בקרב מנהלים, מורים, מחנכים ותלמידים. למידה המטפחת לומד יוזם, סקרן, חקרן ושואל שאלות, מחזקת את תחושת המסוגלות ואת המעורבות של הלומדים בלמידה, ומסייעת בדרך להשגת ערכי המיצוי והמצוינות.

ד"ר אמנון אלדר משמש כמנכ"ל רשת אמי"ת

צפו בשאר התחזיות ליום העצמאות ה-80 של ישראל

אמנון אלדר

אמנון אלדרצילום: עמי ארליך