ט"ו בשבט הגיע: כיצד ניתן לזהות פירות שגדלו בישראל

לקראת חג האילנות הרב נתנאל יוסיפון מסביר כיצד ניתן לדעת אילו פירות גדלו בישראל ובכך לקיים את הקריאה הרבנית לאכול דווקא מפירות הארץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/19 15:13 ט בשבט התשעט

ט"ו בשבט הגיע: כיצד ניתן לזהות פירות שגדלו בישראל
פירות הדר , צילום: shutterstock

בשנים האחרונות עלתה קריאה מצד רבנים לצרוך פירות שגודלו בישראל ולא כאלה שיובאו מחו"ל. הרב נתנאל יוסיפון, רב הגרעין התורני בנתניה, ניסה לפשט את הקריאה ולהסביר כיצד ניתן לזהות את פירות הארץ.

פירות יבשים

"כל פרי יבש בעל צבע בהיר (לא חום כהה או שחור), כמו למשל צימוק בהיר או משמש, הוא לא מהארץ. לעומת זאת, תמרים וצימוקים כהים בדרך כלל הם תוצרת הארץ. כדי לשמור על הפירות בהירים בתהליך הייבוש, משתמשים בטכנולוגיה שכוללת גופרית, שאותה אין כיום בארץ, היות ומדובר בחומרים שאינם בריאים. חשוב לזכור שבט"ו בשבט אין עניין דווקא בפירות יבשים. המסורת שיש היה השתרשה מחוץ הארץ, כשזה מה שהיה".

פירות חיים

"כאן המצב מורכב ומצריך ערנות גבוהה יותר. בהוראות משרד הבריאות, פירות מיובאים ארצה, ללא העלים. כך למשל, אם נתקלתם באננס עם עלים יפים בראשו, מסתבר שהוא גדל בארץ. אם הוא הגיע בלעדיהם, כנראה הוא גדל מחוצה לה. כך לגבי עגבניות, אם יש בהם את הגבעול הירוק, בוודאי שהם גדלו בארץ. אחרת, צריך לבדוק. 

"פירות הדר, בדרך כלל גדלים בארץ. תפוחים ואגסים – לרוב מגיעים עם מדבקה שמציינת היכן הם גדלו. פשוט צריך לבדוק על המדבקות. בתפוחים, המצב פשוט יותר והיות וצורת הפרי משתנה לפי מקום הגידול, כך שיותר קל לזהות אם אכן מדובר בייבוא".

פירות מסוכרים

"אין כלל גורף. יש מהארץ ויש מחוצה לה ולכן כדאי לבדוק כל פעם מחדש. אתרוג מסוכר הוא בוודאי מהארץ, גם תפוז סיני מסוכר הוא בדרך כלל מהארץ. אננס ופפאיה - בדרך כלל מחוץ לארץ. שקדים ואגוזי פקאן - יש ויש, צריך לבדוק. אגוזי מלך ותאנים יבשות - בדרך כלל לא גדלים בארץ. לעומת זאת, ריבות תאנים יש גם מהארץ. כמו כן, יש הרבה תאנים חיות שגדלות בארץ, בלי תולעים, אך משווקים אותם לחו"ל".

הרב יוסיפון יערוך ביום ראשון הקרוב, ליל ט"ו בשבט, התוועדות בבנייני האומה בירושלים תחת הכותרת "התוועדות טוב הארץ". באירוע ישתתפו רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב שמואל אליהו, שר החקלאות אורי אריאל וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.