ט"ו בשבט הגיע: הפרי האסור והפרי המותר

הפירות היבשים מיוצרים באופן כזה שיעודדו אותנו לצרוך עוד ועוד מזונות עתירי סוכר. לכבוד ט"ו בשבט, שיחול הערב, התזונאית קרן שמש מסבירה כי כדאי לנו לבחור בפירות המועילים, ולזנוח את הפירות שעלולים להזיק לנו

חדשות כיפה קרן שמש 20/01/19 15:55 יד בשבט התשעט

ט"ו בשבט הגיע: הפרי האסור והפרי המותר
סדר ט"ו בשבט. מה בריא ומה פחות?, צילום: shutterstock

כולנו גדלנו עם אימהות שמעודדות אותנו לאכול בריא ולצרוך ירקות ופירות. פירות הם מזון טבעי ובריא המכיל ויטמינים ומינרלים רבים. הם מקור מצוין לויטמין C ו-A, לברזל, לאשלגן, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים הממתנים את כניסת הסוכר אשר בפרי לדם, כך שרמת הסוכר בדם לאחר אכילת פירות עולה באופן מתון לעומת סוכרים מזוקקים.

לצערנו, כאשר מדובר בפירות יבשים הסיפור שונה מאוד. כחלק בתהליכי הייצור שלהם, פירות יבשים עוברים תהליכים כימיים המצרפים אליהם כמויות סוכר חריגות, חומרים משמרים, צבעי מאכל, ועוד. הפירות היבשים מיוצרים באופן כזה שיעודדו אותנו לצרוך עוד ועוד מזונות עתירי סוכר, דבר שעלול להוביל לעליה במשקל ולבעיות רפואיות הקשורות בכך.

אז איך בכל זאת חוגגים את יום ט"ו בשבט באופן מסורתי? בוחרים בפירות המועילים וזונחים את הפירות שעלולים להזיק לנו.

צילום: shutterstock

סוכר פירות נקרא פרוקטוז, ובניגוד לפעם שהאמינו שסוכר פירות הוא תחליף סוכר בטוח, היום יודעים לומר כי עודף פרוקטוז מוביל לפגיעה בבריאות הגוף. צריכה מוגזמת של פירות מובילה לנזקים בריאותיים חמורים כמו עלייה בסיכון למחלות לב, כבד שומני, דלקת מפרקים, יתר לחץ דם, האצת תהליכי הזדקנות ותחלואה בסרטן. השפעתו של הפרוקטוז מוחשית ומהירה יותר על אוכלוסייה הסובלת מעודף משקל, אנשים שאינם פעילים גופנית או כאלו שהתזונה שלהם מכילה כמות נמוכה של סיבים תזונתיים.

פירות יבשים מכילים הרבה יותר סוכר מפירות טריים. כמות הפירות המומלצת ליום היא 3 מנות פרי המוערכות ב-30 גרם, דבר המסתכם בבננה אחת או שני תפוחים קטנים. על מנת לסבר את האוזן על הפער בין כמות הסוכר הקיימת בפירות יבשים לאלו הטריים אבהיר כי בכוס חמוציות טריות נמצא לא יותר מ-4 גרם סוכר כאשר כמות זהה של חמוציות מיובשות יכילו כ-70 גרם סוכר!

המוח האנושי לא יודע להגיד לא למזונות עתירי סוכר. קל מאוד להתחיל באכילה של פירות יבשים ולא לעצור מכיוון שהפרוקטוז אינו  מדווח על תחושת שובע, להיפך, כאשר אנו מתחילים לאכול פירות יבשים הורמון הרעב גרלין מעודד אותנו לאכילה נוספת של פירות יבשים. כאשר אנו אוכלים פרי טרי קל יותר לעצור, הם הרבה יותר משביעים ומכילים יותר סיבים תזונתיים ולא מעלים את רמות הסוכר בדם בצורה משמעותית ומהירה.

כפי שהסברתי, פירות יבשים מכילים צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוברים תהליכי עיבוד המזיקים לבריאותנו. פירות שעוברים תהליכים כאלה הם קיווי, פפאיה, אגס, תותים, משמש, תאנים ועוד. אם בכל זאת בחרתם לאכול פירות יבשים העדיפו אותם אורגניים וללא תוספת סוכר. חפשו במדף האורגני תמרים, ג'וג'י בארי, שבבי קוקוס ,שזיפים שחורים, משמש, תאנים וחמוציות. למי שבכל זאת קנה פירות יבשים רגילים רצוי למזער נזקים בכך שתשרו את הפירות במים כך שיצאו מהם חלק מהחומרים המזיקים.

לצד הפירות היבשים, בתים רבים נהגו להגיש אל שולחן ט"ו בשבט מגוון סוגי פיצוחים. תמיד  שמענו שפיצוחים הם משמינים ולא בריאים, אבל כשמבינים את היתרונות הבריאותיים שלהם מבינים שהם הרבה יותר מועילים ממזיקים. כשאני מדברת על פיצוחים אני מתכוונת אליהם בצורתם הטבעית ללא תהליך של קלייה. בתהליך הקלייה מיני האגוזים והגרעינים מאבדים את רוב הסגולות שלהם. פיצוחים טבעיים עוזרים במניעת מחלות כרוניות ומורידים כולסטרול. הם עשירים בחלבונים וויטמינים מקבוצות שונות, עתירים בחומצות אמינו וחומצת אומגה-3 המסייעות במניעה של הסתיידות עורקים, מורידים לחץ דם גבוה ומונעים בעיות לב. הפיצוחים בצורתם הטבעית נותנים תחושת שובע, מסייעים לירידה במשקל ומטיבים עם מראה העור. זכרו לשמור אותם במקום קריר ויבש.

קרן שמש היא מרצה באקדמית גליל מערבי, נטורופתית ותזונאית, מטפלת רגשית ומנחת קבוצות לשינוי דפוסי אכילה