המירוץ להורדת הסופגניות - איך עושים את זה נכון?

רגע לפני שחנוכה נגמר, ישראלים רבים שואלים את עצמם איך לחזור לשגרה אחרי כל הסופגניות, הלביבות ושאר המטוגנים שאכלנו בחג. לשם כך, יש להבדיל בין סוגי הספורט השונים שאנחנו עושים במטרה לשרוף את הקלוריות, אך יותר חשוב לשים לב גם לערכים התזונתיים ומה האוכל מכיל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/12/20 17:19 כט בכסלו התשפא

המירוץ להורדת הסופגניות - איך עושים את זה נכון?
המירוץ להורדת הסופגנייה, צילום: shutterstock

"איך לשרוף את הקלוריות של הסופגנייה?" - שאלה זו מעסיקה אנשים רבים מדי חג, ובפרט בחנוכה, עם כל המאכלים המטוגנים ומלאי השמן, השאלה הזאת רק מתגברת. אז אחרי שהסברנו איך לאכול סופגניות ולשמור על הגזרה, הפעם נבחן בעזרת אילו פעולות נוכל להוריד את מה שאכלנו במהלך חנוכה.

שמואל אילני, מורה לחינוך גופני ומאמן כושר טוען כי "השאלה – איך לשרוף את כמות הקלוריות שאכלנו בסופגנייה, נובעת ממבט מצומצם, המתרכז בערך הקלורי של אותה סופגנייה. בהסתכלות כזאת, מספיק שנבצע פעילות גופנית כלשהי, בעדיפות לפעילות אירובית (כפי שיפורט בהמשך), העיקר שהפעילות הזאת תדרוש מאיתנו להשתמש באותה כמות קלוריות".

בהנחה שכל סופגנייה מכילה סביב ה-500 קלוריות, גבר ממוצע ששוקל 80 ק"ג יוכל לשרוף אותם בהליכה נמרצת של 90 דקות, רכיבה על אופניים במאמץ קל במשך 60 דקות, ריצה קלה או משחק כדורסל במשך 45 דקות, או שחיה בסגנון חתירה במשך 30 דקות. כל אחת מהפעילויות הללו תדרוש ממנו להשתמש באנרגיה השווה לכמות הקלוריות של סופגנייה אחת.

כל הפעילויות האלו הן פעילויות שמורכבות ומשלבות פעילות אירובית - פעילות שמאפשרת לגוף להשתמש בחמצן לצורך הפקת האנרגיה, ומשום כך ניתן להתמיד בהן לאורך זמן. בדרך כלל הפעילויות האלה הן פעילויות שנוח יותר לבצע בחוג המשפחתי יחד עם הילדים או עם בן או בת הזוג.  

צריך לשים לב גם לערכים התזונתיים. אילני

צריך לשים לב גם לערכים התזונתיים. אילניצילום: באדיבות המצולם

גם אימוני כוח - משקולות, מכשירים או בלשון העם - פק"לים, עוזרים לשריפת קלוריות, אך מכיוון שהפעילות הגופנית בהם היא פעילות אנאירובית, קרי - מאמץ בו הגוף מספק אנרגיה בדרך פחות יעילה, ללא שימוש בחמצן, האימון יצטרך להיות ארוך יותר וברמת מאמץ קשה יותר כדי 'לשרוף' את אותה כמות קלוריות. לדוגמא – אימון כוח בעצימות גבוהה שיגרום לשריפת 500 קלוריות יארך כ-60 דקות, כאשר מדובר באותו הזמן שנדרש לרכיבת אופניים במאמץ קל, כדי לשרוף את אותה כמות קלוריות.

יתרון נוסף של הפעילות האירובית הוא השימוש המשמעותי שלה בשומן כמקור לאנרגיה, בניגוד לפעילות אנאירובית שמשתמשת כמעט אך ורק בפחמימות שבשריר. לדוגמה - בחור שיתאמן באימון כוח קשה במשך 60 דקות, יפחית כמות קטנה מאוד של שומן מהגוף, לעומת אדם אחר שירכב על אופניו במאמץ קל למשך 60 דקות, שישרוף כמות גדולה יותר. אילני טוען כי הסיבה היא ש"באימון הכוח רוב מוחלט של הקלוריות ש'נשרפו' הגיעו מפחמימות השריר, ואילו ברכיבה על אופניים חלק ניכר מהקלוריות ש'נשרפו' הגיע מהשומן".

לשים דגש לאיכות ולא רק לכמות

אילני מבקש לנפץ את אחת הסטיגמות הידועות בכך שמתרכזים רק בערך הקלורי של המאכל ולא בכלל המרכיבים התזונתיים. לדבריו, גם ארוחה המכילה סלט ירקות, אורז מלא וחזה עוף יכולה להכיל 500 קלוריות, ממש כמו סופגנייה ואפילו יותר, אך הערך התזונתי שלה שונה בצורה קיצונית מהערך התזונתי של אותו מאכל מטוגן. 

הבעיה בסופגנייה שאליה יש לשים לב, היא לא רק כמות הקלוריות שבה, אלא בעיקר המרכיבים וצורת ההכנה שלה – קמח לבן, סוכר, כמות גדולה מאוד של שמן וטיגון עמוק לאורך זמן, כל זה עוד לפני הסוכריות והשוקולד שמוסיפים היום. את הנזקים הללו אי אפשר להוריד יחד עם הקלוריות ששרפנו באותו האימון.

ההסתכלות שבה "אוכלים מה שרוצים", העיקר שנעשה ספורט אחר כך ונשרוף את כמות הקלוריות שאכלנו, היא בעייתית מאוד, וזה בלשון המעטה. אדם שאוכל סופגניות בלבוש אחר, כמו מאפים מתוקים, או ג'אנק פוד במהלך השנה, לא ימנע את הנזק המצטבר בעזרת הורדת הקלוריות שלהם. לערך התזונתי של האוכל יש השפעה מכרעת על הבריאות שלנו.

למרות כל זה, אילני מפתיע וטוען כי אין צורך להתנזר מסופגניות באופן מוחלט: "כן הייתי ממליץ להגביל את הכמות למספר מצומצם במהלך ימי החג. בחרו 3-2 מסיבות חנוכה שבהם הכי חשוב לכם לאכול עם החבר'ה או עם המשפחה, ובמסיבות האלה תאכלו את הסופגנייה הכי שווה שיש. רק אל תישארו ליד המגש".

מבחינת הקלוריות הוא עשוי להיות שווה ערך לסופגנייה, אך הערכים התזונתיים שלו עושים את ההבדל.

צילום: shutterstock

בסופו של דבר העניין המשמעותי כאן הוא לא "איך להוריד את מה שאכלנו", אלא בעיקר איך לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה שבה אפשר מידי פעם 'לרדת במחלף הסופגניות הקרוב', ולא להיתקע שם כל השנה.