הרב שרלו על האישומים נגד נתניהו: "אנחנו חיים בעולם השקר"

"אתרי החדשות אמורים לאפשר לנו להביט אל המציאות בעין יותר נקייה ומכוונת. אך המציאות היא שמדובר באינטרסים". בעקבות הכוונה להגיש כתב אישום נגד נתניהו, הרב שרלו סבור שעלינו לפתח כלים לחשיבה ביקורתית מול התקשורת

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/03/19 20:07 כו באדר א'

הרב שרלו על האישומים נגד נתניהו: "אנחנו חיים בעולם השקר"
הרב יובל שרלו, צילום: אריה כץ

חשיבה ביקורתית בעולם התקשורת. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת 'אורות שאול' בכפר בתיה, וראש תחום אתיקה בארגון צהר, כותב היום (א'), בעקבות חשיפת פרטי כתב האישום הצפוי להיות מוגש נגד ראש הממשלה נתניהו, בשני תיקים העוסקים באינטרסים תקשורתיים ובניסיונות השפעה על התקשורת, כי עלינו לפתח לעצמנו כלים ביקורתיים כאשר אנחנו באים לצרוך ידיעות באתרי החדשות, בעיתונים, ברדיו ובטלוויזיה.

"אנחנו חיים בעולם השקר", כותב הרב שרלו בקבוצות התפוצה של 'זיקים'. "לא שזה חדש לנו. ידענו את זה כבר קודם. אבל כשהמראה מוצגת מול עינינו, אנחנו מוכים שוב בתודעה הזו. 
זו גם אחת התמונות המטלטלות מטיוטת כתב האישום נגד ראש הממשלה". 

לטענת משגב הוא משמש כשופר לשקד. מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס

מו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזסצילום: פלאש 90. קוקו

הרב שרלו מסביר כי ככל שמדובר ברשתות החברתיות, זה אינו דבר חדש, אך כעת מתחדד כי כך עובדת השיטה גם בתקשורת הממוסדת: "את העובדה שהרשתות החברתיות מטעות אותנו - אנו מכירים היטב: האלגוריתם; הבוטים; העובדה שאנו מוקפים חדשות מותאמות לנו אישית; המניפולציות; וכל אותם תחומים השולטים היטב במידע המגיע אלינו.
ועתה מתעצמת עוד יותר ההכרה כי זה נכון גם באתרי-החדשות, שלכאורה אמורים לאפשר לנו להביט אל המציאות בעין יותר נקייה ומכוונת. אך המציאות היא שמדובר באינטרסים, בחדשות מוטות, בפרסום סמוי, בהסכמי קח-ותן עם בעלי-עניין, בקשר מתמיד של הון ושלטון, ובעוד אין ספור כשלים אתיים".

לסיום כותב הרב שרלו: "זה לא נושא לכתב אישום; זה מחייב אותנו לנהוג אחרת לחלוטין עם כל ידיעה, כל פרסום, כל ״עובדה״. אנחנו חייבים לפתח לעצמנו כלים שיהיו מסוגלים להתנהל בג'ונגל הזה. לבל יהיה זה שקר מוחלט; לבל יהיה זה לשון הרע מכוער; כדי שנוכל לקבל החלטות באמת; כדי שנוכל להיות אנושיים במבט אמיתי כלפי אנשים שמדווח עליהם. מדבר שקר תרחק".

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק