הרב חיים נבון על המתח בין ההלכה למונדיאל: "גם זה חלק מהכללים"

סערת המונדיאל שנופל על נר ראשון ממשיכה לעורר תגובות, והרב חיים נבון מספק משל להכרעה הקשה מתוך עולם הכדורגל: "האם המשחק היה יפה יותר לו מותר היה לשחקנים לעשות כל מה שהם רוצים על המגרש?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/22 09:40 כד בכסלו התשפג

הרב חיים נבון על המתח בין ההלכה למונדיאל: "גם זה חלק מהכללים"
הרב חיים נבון, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

רגע השיא של מונדיאל 2022 יתקיים היום (א'), אחרי שלושה שבועות של טורניר כדורגל מהנה, מרגש ומלא באמוציות לאומיות ופוליטיות כאשר צרפת וארגנטינה ישחקו זו נגד זו במטרה להכריע מי תהיה אלופת העולם. בעיה שככל הנראה לא נדרשה לפתחה של ראשי פיפ"א, היא העובדה שהמשחק הגורלי נופל בדיוק על זמן הדלקת נרות החנוכה, והקהילה הדתית נבוכה. כמה רבנים כבר סיפקו תשובות לעניין, וגם הרב חים נבון מצטרף לחגיגה.

"חיים בתוך מסגרת של כללים מפורטים כחיים שהם לא רק אמיתיים יותר ומסורים יותר, אלא גם יפים יותר"

"המחויבות שלנו להלכה מבוססת ביסודה על אמת ואמונה, אך בשוליה אפשר למצוא תפישה שאפשר לכנותה אסתטית. עמדה מודרנית רווחת רואה את החיים הראויים לחיותם כחיים שמוטלות עליהם כמה שפחות מגבלות", כותב הרב נבון.

חנוכיה VS מונדיאל. במה תבחרו? | צילום: shutterstock

"הגישה שאני מתאר כלפי ההלכה שונה בתכלית: היא רואה חיים בתוך מסגרת של כללים מפורטים כחיים שהם לא רק אמיתיים יותר ומסורים יותר, אלא גם יפים יותר". הוא בחר במשל מתוך עולם הספורט בכדי להסביר את אמירתו: "האם הכדורגל היה משחק יפה יותר לו מותר היה לשחקנים לעשות כל מה שהם רוצים על המגרש? המשחק היה הופך בתוך שנייה להיאבקות חופשית, וכל הטעם היה ניטל ממנו".

לא לצפות במשחק בגלל חנוכה זה גם חלק מהכללים

ולפירוש: "כל היופי הוא דווקא באופן שבו השחקנים מתאמצים ככל יכולתם, במהלכים מרהיבי עין, בלי להכות איש את רעהו ובלי לתפוס את הכדור ביד, במסגרת זמן מוגבלת ומדויקת, ומתוך מודעות לכך שיש מעליהם שופט".

"כך חווים חלק מאנשי ההלכה את המגבלות שההלכה מטילה עליהם", הוא מסביר, "וכאשר היא מגבילה במידת מה את יכולתם ליהנות באופן חופשי ומלא מתפריט ההנאות שהחיים מציעים להם - למשל, את היכולת לצפות במשחק כדורגל, כפשוטו ולא כמדרשו, בדיוק ברגע מסוים - גם זה חלק מהכללים שמעניקים לחייהם לא רק אמת ואמונה, אלא גם יופי".