נתן דביר- ישיבת ההסדר שילה
14/01/04 00:00 כ בטבת התשסד
רגילים אנחנו שמחברים בספריהם מציגים לנו דמותמסוימת, כדי להמחיש לנו את בעיותיו של האדם, את כישלונותיו במלחמתו עם היצר הרע,וכן את הניצחונות שלו במלחמה זו. הדמות - הזאת לפעמים היא ריאלית, כמו בספרים עלגדולי ישראל כגון ר' אריה לוין, או דמות דמיונית כמו בסיפוריו של ר' נחמן מברסלב.הצגת הדמות מאפשרת לקורא להזדהות איתה, כביכול, לראות ולהעריך את עצמו ואת מעשיו מןהצד. יש בכך תועלת רבה, כיוון שבדרך כלל אדם נוטה להצדיק את עצמו ואת מעשיו, ואיןלו אפשרות לבחון אותם בצורה אמיתית ללא נגיעות ואינטרסים. לכן כאשר אדם מסתכל עלעצמו מן הצד, הרי הוא מנטרל את הנגיעות הללו ורואה את עצמו באור אמיתי יותר ועל ידיכך משפר את התנהגותו ואת מעשיו וזוכה לחיי העולם הבא.
הרב סולובייצ'יק לרובלא עוסק בתוכחות מוסר בספריו אלא לוקח על עצמו משימה, והיא: להסביר את התנהגות האדם, יהודי ירא שמיים מבחינה השקפתית- מחשבתית. הוא נכנס לעולם של תפיסות שונותומשונות, השקפות שהסתובבו בעולם לפני אלפי שנים, בזמן הפילוסופים היוונים ותלמידיהםועד אחרוני הוגי דעות יהודים ולא יהודים. אם ננסה לבחון את כלי ההמחשה שהרב משתמשבהם נווכח לדעת שיש כאן משהו חדש באופק היצירה המחשבתית. במקום אותה דמות להזדהותשכבר התרגלנו למצוא בספרות המוסר, נראה כאן שתי דמויות, שני אנשים שונים בדרך כללבמהותם, בתפיסתם ובהתנהגותם. ניתן לחשוב אולי שגם זה לא חדש, אלא כמו שאמרו החכמים: "אין הדבר ניכר אלא מתוך הפכו". כלומר , כדי שנדע שטוב הוא אכן טוב ועד כמה הואטוב, לפעמים הכי כדאי שנראה את הרע, ומיד כל הדברים יעמדו על מקומם. אם כן שניגיבורים אחד חיובי- הצדיק, ואחד שלילי- הרשע, כשהם ביחד נותנים אפשרות לקוראלראות את הדברים באור ברור יותר.לא כן אצל הרב סולובייצ'יק. אין כאן גיבור אחדחיובי וחברו השלילי, אין כאן צדיקים ורשעים, אבל יש כאן שתי תפיסות של המציאות,ושתיהן אמת. מכירים אנו אחד מהמושגים בחסידות,ששמו "צער השכינה". הקב"ה היטיב עם ברואיו וברא את העולם בחסד וברחמים, הצטמצםוהכניס את שכינתו לתוך החומריות של העולם הזה. על אף הניגוד ואי ההתאמה בין השכינה,שהיא רוחנית, לבין העולם הזה שכולו חומר, הוריד הקב"ה