מהרו לעדכן: מחר צפויה להיות תקלה בויקיפדיה - זו הסיבה

מחר למשך שעה ויקיפדיה וכל מיזמי הבת שלה יהיו חסומים לעריכה, בשל בדיקה חשובה שיהיו מעורבים בה צוותים רבים. צפייה בערכים תתאפשר, אולם צפויות להיות תקלות ועיכובים בעריכה

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/23 18:26 ז באדר התשפג

מהרו לעדכן: מחר צפויה להיות תקלה בויקיפדיה - זו הסיבה
ויקיפדיה, צילום: canva

מחר (ד') ויקיפדיה וכל מיזמי האחות שלה יחסמו לעריכה למשך לא יותר משעה, החל משעה 16:00. עקב ניסוי שבו ייבדק האם קרן ויקימדיה מסוגלת להעביר את הפעילות אל מרכז הנתונים המשני שלה באמינות, כגיבוי למקרי אסון העלולים להשפיע על הראשי.

הבדיקה תדרוש מצוותים רבים להיות זמינים לתיקון בעיות בלתי צפויות

קרן ויקימדיה בודקת את המעבר בין מרכזי הנתונים הראשי והמשני שלה. זה יוודא שוויקיפדיה ואתרי הוויקי הנוספים של ויקימדיה יוכלו להישאר זמינים גם לאחר אסון. הבדיקה, שתַראה האם ניתן לעבור ממרכז נתונים אחד למרכז נתונים אחר בצורה אמינה, דורשת מצוותים רבים להתכונן ולהיות זמינים לתיקון בעיות בלתי־צפויות.

עריכת ויקיפדיה

עריכת ויקיפדיה צילום: canva

יהיה ניתן לקרוא, אך לא לערוך את כל אתרי הויקי

לרוע המזל, עקב מגבלות מסוימות במדיה-ויקי, כל העריכות חייבות להיפסק במהלך הבדיקה. "אנו מצטערים על ההפרעה, ופועלים לצמצמם אותה בעתיד. יהיה ניתן לקרוא, אך לא לערוך את כל אתרי הוויקי למשך זמן קצר", כך נכתב בהודעה הרשמית מטעם ויקיפדיה.

במקרה של ניסיון לערוך או לשמור במהלך זמן זה, תראה הודעת שגיאה. וייתכן שיאבדו עריכות במהלך דקות אלו. בהודעת האתר נכתב כי "אם מוצגת לך הודעת השגיאה, יש להמתין עד שהכול חוזר לשגרה. אז יהיה אפשר לשמור את העריכה שלך. אבל אנו ממליצים להכין העתק של השינויים שלך לפני כן, ליתר ביטחון".

הסערה האחרונה בויקיפדיה: מחיקת הערך על בראל חדריה שמואלי ז"ל

ויקפדיה עלתה לאחרונה לכותרות סביב נפילת לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שנפצע מירי אקדח במהלך מהומות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה, וכעבור זמן מה מת מפצעיו. באנציקלופדיה האינטרנטית החופשית, ויקיפדיה, הוחלט למחוק את הערך על נפילתו של הלוחם, זאת לאחר דיונים סוערים, ולמרות ביקורת נוקבת מצד תנועת "אם תרצו".

"ויקיפדיה היא אנציקלופדיה ולא אתר הנצחה, והפער הזה חשוב ביותר. אין אפשרות לכתוב על כל חייל או אזרח שנהרג בפעולה זו או אחרת. השארת הערך הזה היא פגיעה מהותית בכל אותם אלו שלא קיבלו ערך". כך כתב אחד העורכים של ויקיפדיה בדיון שהכריע את הנושא.