מוטי יוגב לכיפה: "התכנית האמריקנית היא נסיגה, לא ריבונות"

חבר הכנסת לשעבר חושש מחוסר יכולת להגן על ישובי יהודה ושומרון שעשויים להפוך למובלעות בשטחי המדינה הפלסטינית העתידית, טוען כי האמריקנים שינו את המפה המקורית שהיתה ביטחונית יותר לישראל ומבהיר: "אסור לוותר על ההזדמנות אבל צריך לעמוד באיתנות על הביטחון"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 02/06/20 19:21 י בסיון התשפ

מוטי יוגב לכיפה: "התכנית האמריקנית היא נסיגה, לא ריבונות"
מוטי יוגב, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חבר הכנסת לשעבר מוטי יוגב, עומד לצד ראשי יש"ע במאבקם שלא להחיל ריבונות ביהודה ושומרון במידה והדבר יביא לידי הכרה במדינה פלסטינית, ויעביר שטחים ביהודה ושומרון לידיה. בראיון לכיפה טוען יוגב כי האמריקנים שינו את המפה הראשונית, בה לא הועברו שטחים לידי פלסטיניים, וטוען כי לצד הרצון להחיל ריבונות, יש לעמוד על המשמר ולדאוג שלא לסכן ההתיישבות במסירת שטחים מסוכנת. 

"במפה הראשונה הייתי כמובן בעד לקבל להחיל ריבונות. מדינה פלסטינית לא היתה מעולם והמשמעות היתה לחזק את הריבונות, ובמפה החדשה הם גוזרים על 30 אחוז משטחי C שיעברו לשליטה פלסטינית, ו-15 ישובים שיהפכו למובלעות. הדברים האלה הם לא התקדמות בגדר ריבונות על רוב הישובים אלא זו נסיגה. אתה מעמיד ישובים במסכנות וגם אולי כליה, ואתה מעביר גם עוד שטחים מארץ ישראל לשליטה פלסטינית" מצביע יוגב על הבעייתיות שבמפה המסתמנת. 

יוגב מסביר, כי את ההזדמנות ההיסטורית צריך אמנם לקחת בשתי ידיים, אך לא לוותר על ביטחון הישובים שעשויים להיות בסכנה קיומית. "נכון היה מצד אחד להכיר בהזדמנות הגדולה, בבחינת קול דוד דופק, אך לעמוד איתנים על השמירה על הישובים, שניתן יהיה להגיע אליהם ולהגן עליהם, ולא לתת להם להיות בצורה כזו שהם מובלעות וחסרי יכולת הגנה"

לדבריו, "המפה השתנתה בחודשים האחרונים. כרגע לפי מה שאני יודע זה נמצא במשא ומתן מול האמריקנים, יכול להיות שג'ארד קושנר שינה שם דברים כי לפני זה במפה הראשונה לא היתה מדינה פלסטינית. המפה הקודמת היתה יותר ביטחונית לעם ישראל. לא מסרו שטחים לפלסטינים ולא הפכו ישובים יהודיים למובלעות. אבל אני לא רוצה לעמוד חיץ לגבי התכנית כי כרגע הדברים נמצאים בשלב המשא ומתן"

חרף המאבק בשטח והמשא ומתן על מה שנראה כמו מסירת שטחי ארץ ישראל לידי פלסטיניים, מבקש יוגב לשלוח מסר מעודד ולא אומר נואש. "אנחנו מקווים שהדברים ישתנו. ברור שיש כאן הזדמנות להחיל ריבונות אבל כמו שאמרתי צריך גם לעמוד על המשמר. אז בצד הפיזי אפשר לומר שנחכה לראות מה קורה, ובצד האמוני - כמובן שנצח ישראל לא ישקר ואנחנו מאמינים שיהיה בסדר בסופו של דבר"