בית המשפט העליון יפרסם את פסק הדין לקראת חמישי בחצות. למה רק אז?

הדיונים בדבר ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד וכחול לבן בעיצומם, אך דבר אחד ברור. פסק הדין בעתירות שהוגשו נגד ההסכם ונגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו - יינתן קרוב ככל האפשר ליום חמישי בחצות כדי לתקוע מקל בגלגלי ההסכם הקואליציוני

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/05/20 14:13 י באייר התשפ

בית המשפט העליון יפרסם את פסק הדין לקראת חמישי בחצות. למה רק אז?
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, צילום: Ben Hakoon

שופטי בג"ץ דנים גם היום (ב') בהרכב מורחב של 11 שופטים והפעם בדבר חוקיותו של ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, נגד ההסכם עומדות שמונה עתירות. אתמול, במשך שבע שעות, דנו השופטים בעתירות נגד האפשרות שנאשם בפלילים ירכיב ממשלה.  

במהלך הדיון אמר נציג הליכוד, עו"ד אבי הלוי, כי עד יום חמישי צריכה הכנסת להגיש לנשיא את 61 החתימות הממליצות בפני הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. בתגובה אמרה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כי פסק דין בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני ונגד הטלת הרכבת הממשלה יינתן על ידי בג"ץ עד יום חמישי בחצות.

נראה כי דבריה של חיות על מועד פסק הדין אינו מקרי וכי בית המשפט העליון ממתין כמה שיותר קרוב למועד בו תהיה חייבת הכנסת להגיש את החתימות לנשיא שכמובן נשענות על ההסכמים הקואליציוניים. 

אם חיות תגיש את פסק הדין כבר היום, הכנסת תוכל להיערך, אך אם היא תחכה עד חמישי בחצות, הכנסת תגיש או לא תגיש את ההמלצות שלה. יש כאן עניין של הסכמות פוליטיות שעל בסיסן מקימים ממשלה. בכחול לבן יגידו לעצמם "אנחנו נמליץ על נתניהו, נתניהו יקח את ההמלצה וילך להקים ממשלה ומחר בג"ץ יבוא ויפסול לנו את כל מה שהשגנו במסגרת ההסכמים". יוצא מצב שנתניהו יהיה ראש ממשלה וגם לא יהיה מחויב להסכמים הקואליציוניים. בליכוד יגידו אותו דבר אבל הפוך. מנגד, אם פסק הדין יינתן היום, אז או שיתקנו בהתאם לפסק של השופטים או שיחליטו שהולכים לבחירות. במצב בו כולם ממתינים להכרעת השופטים - אין מה לעשות, כולם יושבים על הגדר. 

דבריה של חיות, ובכלל כל ההליך בו אנו צופים ביומיים האחרונים, מבהירים למה התערבות בית המשפט העליון בנושאים מהסוג הזה בעייתית. עו"ד זאב לב, מנהל המחקר בתנועה למשילות ודמוקרטיה: "המצב כל כך מורכב כי יש המון פשרות פוליטיות שנעשות בשביל למנוע בחירות. בית המשפט יושב על כס המלכות, אין לו כל צורך בפשרות פוליטיות, הוא לא שם. מבחינתו אין בעיה. תעשו אתם את ההסכמים שלכם ואני בסוף אגיד מה כן ומה לא. אבל הצדדים לא מוכנים לזה. אם תפסול רק סעיף אחד בהסכם הקואליציוני ותגיד, "נו את כל השאר אני משאיר" - אין את כל השאר. השאר הוא תוצר. צד אחד מוותר בסעיף אחד כדי לקבל משהו בסעיף שתיים. אבל מה שקורה זה שהוא מוותר בסעיף אחד ולא מקבל בסעיף שתיים וציבור הבוחרים שלו נפגע. יושב בית המשפט כאילו הוא מהאו"ם ולא מבין את החומר".