כפייה חילונית: בית המשפט השלום בפסק אנטי-דתי

בית דפוס בעיר באר שבע, סרב לבצע עבודת דפוס אשר נגדה את אמונתו: "איננו עוסקים בחומרי תועבה, יהודים אנחנו". בתגובה קיבל בית הדפוס מכתב לתביעה משפטית על סך 100,000 ש"ח. בית המשפט השלום פסק: בית הדפוס ישלם לתובעים סכום של 50,000 ש"ח

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/04/20 15:41 כז בניסן התשפ

כפייה חילונית: בית המשפט השלום בפסק אנטי-דתי
צילום: Yaakov Naumi/Flash90

שופטת בית המשפט השלום בבאר שבע, אורית ליפשיץ, קיבלה באופן תקדימי, תביעה אזרחית של ארגון המזוהה עם פעילי להט"ב, כנגד בית דפוס בעיר באר שבע, אשר סרב לבצע עבודת דפוס אשר נגדה את אמונתו, ובכדי לבצעה הוא היה חייב לעבור על ההלכה היהודית. בית המשפט חייב את בית הדפוס לשלם לתובעים סכום של 50,000 ש"ח.

האירוע התרחש לפני כ-3 שנים, אז סטודנטים מהתא הגאה באוניברסיטת בן גוריון ביקשו הצעת מחיר עבור הדפסת חומרי פרסום של התא הגאה. בתגובה לבקשה השיב בית הדפוס לפונים מייל בו הזהיר שלא לשלוח לבית הדפוס חומרי תועבה: "איננו עוסקים בחומרי תועבה, יהודים אנחנו", נכתב באזהרה. לאחר מייל זה לא התקיימה כל פניה ישירה חוזרת מצד הסטודנטים, אלא באמצעות עו"ד שהתגלגלה לתדהמת בעל בית הדפוס לתביעה משפטית על סך 100,000 ש"ח.

את בית הדפוס ייצג עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו. עו"ד יאדו הציג לבית המשפט שתי חוות דעת של רבנים, אשר קבעו כי ע"פ ההלכה היהודית בעלי בית הדפוס אינם יכולים להדפיס חומר מסוג זה. עוד טען עו"ד יאדו כי לא ניתן לחייב את בית הדפוס לייצר במו ידיו מוצר ייחודי ללקוח שנוגד את אמונתו ואת ההלכה היהודית.

בהחלטתה קבעה השופטת באופן תקדימי כי "מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח לתת שרות "במקום ציבורי" הערך האחרון מכריע", תוך שהיא מנמקת שיש לפרש את חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים בצורה רחבה, וכי הוא גובר על חופש הדת. נקודה נוספת אותה קבעה השופטת היא כי יש לחייב בעלי עסקים לתת שירות לא רק במוצרי מדף, אלא אף בייצור ייחודי למזמין ההזמנה. 

עו"ד יאדו תקף בצורה חריפה את החלטת בית המשפט "בית המשפט הכשיר את הכפייה החילונית בישראל. אם במדינת ישראל יהודי מאמין לא יכול לנהל עסק ע"פ אורחות חייו, איפה כן?" עוד אמר יאדו כי: "זהו יום קשה למדינת ישראל, אשר חייבת במציאות המורכבת לאפשר שוויון גם לשומרי תורה ומצוות, כפי שאפשרו בסוגיות דומות בתי המשפט הן בארה"ב והן בבריטניה, אולם בית המשפט בישראל הפעיל מנגנון הכרעה חד צדדי, פרו להטב"י ואנטי דתי שיכרסם בכושר הלכידות של החברה הישראלית ויפגע בחוסנה".

השר בצלאל סמוטריץ' הגיב לפסיקת בית המשפט בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "פסק דין הזוי, חמור ומקומם, שמחייב אדם שומר תורה ומצוות לפעול בניגוד לאמונתו בעסק הפרטי שלו. כפיה חילונית קשה. פסק הדין מבוסס על פרשנות מעוותת של החוק ונראה שאין מנוס מלתקן את חוק איסור אפליה ולקבוע בו מפורשות את הזכות הטריוויאלית של הציבור הדתי לפעול על פי אמונתו במרחב הפרטי שלו."

ממפלגת נעם נמסר בתגובה: "הפסיקה הנלוזה של שופטת בית המשפט השלום בבאר שבע היא תוצאה של התרבות הפוסט מודרנית המבצעת שטיפת מוח ציבורית עכורה המנסה לקבוע לציבור בישראל מה לחשוב ובמה להאמין. אנו מוקיעים את הפטרונות המחשבתית המנסה לחנך אותנו מחדש שאין איש ואין אשה, אין אבא ואין אמא, ומבטיחים להמשיך ולהיאבק בתופעות הזויות אלו. אנו קוראים לכל אזרחי ישראל הנאמנים לטבע שלהם לתמוך בבית הדפוס ביום זה ולבצע ממנו הזמנות גדולות כדי שירוויח פי כמה וכמה מהקנס ההזוי שהושת עליו."