סגור

"הדברים הוצאו מהקשרם": רבנים שחתמו על פסק ה'זום' חוזרים בהם

הרב סויסה, הרב כהן והרב סרור, שחתמו על פסק ההלכה המתיר, במקרים מסוימים, שימוש בתכנת 'זום' בליל הסדר, חוזרים בהם ומסירים את חתימתם: "הדברים נזכרו לעניין פיקוח נפש בלבד", כתב הרב סויסה. הרב כהן: "הפסק פורסם ללא הסכמתי"

יהונתן קליין, חדשות כיפה
כט באדר התשפ
,
25 במרץ, 2020 9:39
אפליקציית

אפליקציית 'זום'צילום: shutterstock

פסק ההלכה של רבנים מהעדה המרוקאית, לפיו מותר להשתמש, במקרים מסוימים ובהכנה מראש, בתכנת שיחות הוידאו 'זום', במהלך ליל הסדר, כדי להקל על קשישים ומבוגרים העושים את הסדר ללא משפחותיהם בשל הקורונה, ממשיך לעורר סערה, והבוקר הודיעו שלושה מהרבנים כי הם חוזרים בהם מחתימתם על הפסק.

הפסק שעורר סערה: רבני ערים: בתנאים מסוימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

הרב אלחרר מגן על הפסק:  "הכי קל לאסור, אבל אנו נסמכים על המסורת הספרדית"

הרב משה סויסה, מחבר ספרי 'עטרת אבות', ואחד מן הרבנים שחתומים, הבהיר כי כוונתו הייתה למקרי קיצון, וכי הדברים הוצאו מהקשרם: "בשעות האחרונות הופץ ברשתות הלכה לעניין היתר שימוש ב'זום' בליל הסדר", כתב הרב סויסה.

"אבהיר כי כוונתי הייתה למקרי קיצון ביותר, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם. בהסתמך על רבים מפוסקי ספרד שהתירו לכתחילה את הדלקת האור ביו"ט, וכפי שסקרתי בספרי עטרת אבות, ועתה מסתמכים על כך לפיקוח נפש בלבד.
עניין זה בורר הלכתית בתוך פורום סגור, במסגרת שאלה הלכתית שרב קהילה קיבל מאדם בקהילתו. ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור, כדי שלא יהווה מדרון חלקלק. וגם זאת רק לאחר שראיתי את חתימותיהם של תלמידי חכמים מובהקים כמו רבי אליהו אברז'ל ורבי משה אלחרר.
הדברים הוצאו מהקשרם, שנזכרו לעניין מצב פיקוח נפש בלבד, עבור אנשים ספציפיים, והופצו כהיתר לכתחילה. לכך הנני מסיר את ידי ממכתב זה".

גם רב היישוב יקיר, הרב אהרון כהן, ביקש להסיר את חתימתו מהפסק. הרב כהן כתב כי "הפסק שפורסם בשם חכמי מערב, פורסם ללא הסכמתי וללא ידיעתי".
הוא מסביר כי "התקיים שיח רבנים בנושא, אולם אני דחפתי כדי שימשיכו לפנות לגדולי ישראל וכן לתמיכת מכון צומת ולא יצאו בפסק בשלב כזה ולכן אני מסיר ידי ממנו".

הרב יונתן סרור, ר"מ בישיבת 'היכל אליהו' ורב בית הכנסת 'תולדות יצחק', בתל אביב, הסיר גם הוא את חתימתו מהמכתב הבוקר. הרב סרור כתב: "למרנן ורבנן שליט"א די בכל אתר ואתר! לצערי, נפלה טעות במכתב שהתפרסם זה עתה ברשתות החברתיות בשם כמה רבנים שכבודם במקומם מונח, ושמי נוסף לחתימת המכתב. 

"ברצוני להבהיר: אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביו"ט. לא בצורה ישירה, לא על ידי גוי, ואפילו לא בגרמא.
הופץ בFacebook סרטון שבו אני דן בשאלה שנשאלה על ידי הגולשים, אבל אינני מכריע בנושא. הדגשתי שהדבר מצריך הכרעת גדולי הדור, והרבנות הראשית. לצערי, דברי הובנו לא נכון וכתוצאה מכך התפרסם בשמי שאני מתיר. לשמחתי הדבר תוקן מידית.
בנוסף, כעת פנינו צריכים להיות לאחדות בקרב הרבנים, ולחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית. 
אסיים בתפילה, שלא תצא תקלה מתחת ידינו, ושהקב"ה יאריך ימינו בטוב ושנותינו בנעימים, לחזק את צאן מרעיתנו.
איתכם הסליחה!"

מנגד, רבה של שלומי, הרב משה אלחרר, הגן על הפסק בשיחה עם חדשות כיפה הבוקר, ואמר כי "מי שלא מכיר את מסורת הפסיקה הספרדית- לא מבין, ההיתר ההלכתי בעניין זה ברור".

25.03.2020

1. הגיע הזמן שיהיה הבדל ברור בין יהדות המזרח ליהדות המערב.. (רם)

יש הבדל גדול בפסיקה.

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

2. ל-1, לא נכון- אין הבדל מהותי בפסיקה פשוט היה בניהם הבדל במציאות (יואל)

נכון להיום המציאות של הספרדים כפי שהיא משתקפת בפסיקותיהם הקדומות אינה קיימת ולכן גם הפסקים בני זמננו צריכים להשתנות.
במאמר מוסגר: המציאות של הספרדים בימי טרום החילון וההשכלה הייתה עדיפה פי כמה מהמציאות שהייתה אצל האשכנזים ולכן הם יכלו לסמוך על הציבור (כל איש באמונתו יחייה וכו'). יתכבד נא כבודו וינסה להחזיר את הגלגל לאחור ואז נוכל לפסוק לפי הספרדים בזמנם ( למען הסר ספק, אני תומך בכך).

דווח על תגובה לא ראויה
10.04.2020

3. ברגע שמרן עובדיה פסק שאסור להשתמש בחשמל בחג נגמר הסיפור (יהודי)

גדול הדור המרן עובדיה יוסף זצוק"ל ופוסק הדור שכול עדות המזרח מחויבים לפסקותיו כולל המרוקאים אסר שימוש בחשמל ובזה נגמר הסיפור. פסקי המרן מחייבים את כולם כולל את המרוקאים

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

סמוטריץ' צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

סמוטריץ': "איפה היה נתניהו כשמערכת המשפט רמסה את זכויותיהם של מגורשי גוש קטיף?"

קרא עוד