הרב אלחרר על סערת הזום בחג: "הכי קל לאסור- נסמכים על המסורת הספרדית"

בעקבות פסק ההלכה שהתיר שימוש בזום לצורך עריכת ליל הסדר עם קשישים, על מנת שמצבם הנפשי לא ידרדר, אומר הרב אלחרר, מחותמי המכתב, ל"כיפה": "אין מדובר בפריצת דרך, הרב דוד משאש והרב עוזיאל הקלו כבר התירו דברים דומים ביום טוב". לדבריו, "מי שלא מכיר את מסורת הפסיקה הספרדית- לא מבין, ההיתר ההלכתי בעניין זה ברור"

גלעד ארליך, חדשות כיפה
כט באדר התשפ
,
25 במרץ, 2020 8:47
ליל הסדר בזום

ליל הסדר בזוםצילום: shutterstock

הרב משה אלחרר, רבה של שלומי, הסביר הבוקר (ד') בשיחה עם חדשות כיפה, את ההיתר שניתן להשתמש בזום בחג הפסח, לצורך עריכת ליל הסדר עם אנשים מבוגרים שנשאר לבד, על מנת שמצבם הנפשי לא יתדרדר.

הפסק שעורר סערה: רבני ערים: בתנאים מסויימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

לגבי הגדרת הפסק אומר הרב, "זו לא פריצת דרך אלא דבר מאוד פשוט, אצל חכמי הספרדים וחלק מרבני אשכנז, כמו ערוך השולחן, הדלקת חשמל ביום טוב הוא דבר מאוד פשוט הלכתית וגם מעשית, החל מהרב עוזיאל שהיה ראשון לציון ואין חולק על זה שכמעט אפשר לומר שאינו צריך הסכמה של אף אחד. כל גדולי הספרדים הוסמכו על ידו, היה גדול ברמה ששום דבר לא מתקרב אליו ואל ההיתר שלו- לכן ההיתר הזה דבר מאוד פשוט". 

בנוגע לשאלה, אם זה כל כך פשוט מדוע זה לא קרה עד עכשיו? משיב הרב אלחרר כי זה פשוט לא היה בשיח אבל כן קרה וקורה מדי פעם. לדבריו, "הרב דוד שלוש, רבה של נתניה שהיה תלמיד של הרב עוזיאל, כתב תשובה מאוד מפורטת, בנתניה כל תינוק יודע; ביום טוב מדליקים חשמל אם צריך, מה שנדרש לצורך יום טוב, עונג יום טוב, אדם לא יכול להיכנס לחדר וצריך אור, יכול להדליק את האור. מדובר בדברים פשוטים, הרב דוד שלוש, כתב על זה ספר בעל שלושה חלקים שהתיר ממש להדליק את האור".

לגבי הבעיות הנוספות שעמדו בפניהם, אמר על "עובדין בחול", שאכן ההיתר שלהם ניתן רק למצבים מסויימים ותחת הגבלות מסויימות, ומדובר בהיתר קונקרטי לשנת תש"פ בעקבות המצב המיוחד: "ברור שההיתר ניתן רק לצורך יום טוב, ומיועד אך ורק בשביל המבוגרים שככל וישארו לבד, מצבם המנטלי ידרדר".

לגבי סכנת "המדרון החלקלק" והחשש לפתיחת פתח, אומר הרב אלחרר כי "מי ששומר תורה ומצוות לא צריך את המכתב וימשיך לעשות את מה שעשה עכשיו, מי שיש לו כבוד אמיתי לחכמים, מבין את ההגבלות ואת הצורך המיוחד, ומי שלא מאמין ומקיים תורה ומצוות, לא צריך את החכמים שיגידו לו מה לעשות".

בנוגע לבעיית ה"מראית עין"- אומר שהבעיה לא קיימת כי כבר הותר השימוש בחשמל ביום טוב, ואפילו הבערת אש במקרים מסויימים, ביום טוב. מי שלא מכיר את מסורת הפסיקה וגדל על סיפורי החכמים הללו, הרב משאש, הרב שלוש, הרב עוזיאל, הדבר לא מהווה חידוש כל כך גדול בשבילו.

הרב הרצוג מימין והרב עוזיאל משמאל

הרב הרצוג מימין והרב עוזיאל משמאלצילום: ויקיפדיה

לגבי אופן ההחלטה והדיון, הרב מספר שהתקיים דיון של שבועיים, וההיתר ניתן על רקע שאלת תורם, אשר רצה לתרום מחשבים לאנשים מבוגרים לשם שמירה על מצבם המנטלי גם בזמן החג. לדבריו, מבוגרים אלו, שמצבם גם ככה אינו מזהיר, במידה ויצטרכו לקיים את החג לבד, מצבם יתדרדר עוד. "מדובר בתרומה טהורה ונקייה, ואין פה חידוש הלכתי כל כך גדול".

לגבי הביקורת על הפסק אומר הרב אלחרר, "קודם כל אני שואל את המבקר אם הוא מכיר את הרב עוזיאל ופסיקותיו ההלכתיות. לדבריו, הראשון לציון היום מספר, בשם אביו (הרב עובדיה יוסף), ששאלו אותו מי הראשון לציון הגדול בעיניו והוא הזכיר את הרב עוזיאל. מדובר בגדלות הלכתית ותורנית שאנחנו לא מכירים ומבינים בכלל. זה סדר גודל אחר לגמרי ממה שמכירים בזמן שלנו, לא מדובר ברב שכונה נידחת. צריכה להיות יראת כבוד  לאנשים שממשיכים מסורת של פסיקה. הרב דוד הכהן סקלי, קדוש עליון, תוספת של יראת שמיים וקדושה וטהרה. כל אלו התירו. נדרשת יראת שמיים וענווה כשמדברים על הרבנים הללו, ואחר כך לקיים את הדיון בבית המדרש.

הרב הוסיף שאין חשש לסחף, מדובר בהזדמנות לספרדים, שלעתים קצת שכחו מי זה הרב משאש, הרב דוד הכהן סקלי, הרב עוזיאל וללמוד את תורתם ושיטתם ולהיזכר במקורותיהם. "מדובר בחשיבה אשכנזית, הדבר הכי קל זה להגיד אסור, זה לא מחייב אותי ללמוד, לא מחייב אותי ללמוד מי זה הרב עוזיאל וספריו, הרב משאש וספריו, אפשר להמשיך עם הזרימה הטבעית של כולם ולהגיד אסור, בלי להעמיק בתורה וללמוד. הרב שלוש העמיק והתייעץ עם מהנדסים וכתב תשובה מאוד עמוקה".

לדבריו: "אולי עכשיו ילמדו באמת לעומק את הדברים ובעיקר ילמדו מהחכמים הללו את יכולתם להעביר ולשמור על המסורת".

הרב אלחרר מוסיף לסיום, שהיה באמת כדאי לעסוק ולדבר על שיעור "כזית" בליל הסדר, אשר גורם לאנשים רק לחשוב איך יצליחו לאכול ולשרוד את ליל הסדר עד הסוף. לדבריו, אם משה רבינו היה בא, לא בטוח שהיה מכיר את התורה שהוא נתן, אנשים רק מנסים לשרוד את מצת המכונה של הכזית, שאוכלים ארבע פעמים בליל הסדר, כאשר השיעור האמיתי הוא מועט הרבה יותר. ניתן לראות זאת בעצי הזית שגדלים בגליל ומניבים זיתים. אם כבר לדבריו, זה מהווה "חידוש" גדול הרבה יותר. 

 

25.03.2020

1. כן ואם יש תחושת רעב אז מותר גם לאכול חזיר ביום כיפור ! (יואליש טייטלבויים)

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

2. מענין אם הרב בחן את התוכנה ואופן פעולתה לפני הפסק (דני)

ברור לכל מי שהתנסה בה, שהיא מצריכה תפעול שותף תוך כדי השימוש בה, ולא רק הפעלה ודי. האמת שלפי דבריו נראה שיתיר גם את זה. (ומכאן המרחק לסמס בשבת שעון קיץ לא רחוק, לא כי יתירו אלא המדרון)

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

3. זה אותו הרב משאש שמחפש התירים ללכת בלי כיסוי ראש? (ציפי)

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

4. בפסיקת הלכה, החמור מחמיר כמו שהחמץ מחמיץ (מושבניק)

זוהי גדולת הפסיקה, יסודות הלכתיים ולא תילי תילחם של חומרות.
הרב אלהרר כנראה הושפע לטובה מתימנים במושב בו התגורר בשכירות בעבר הרחוק.

הנוהגים מנהג חסידות, תבוא עליהם הברכה.

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

5. מי שרוצה להבין באמת מה הבעיה שיקרא כאן (אריאל)

חברים, אין שום דיון הלכתי, הרבנים לא יוצאים נגד השיקול ההלכתי. אלא נגד פרסום הדבר ברבים והתוצאות האיומות שכר הביא המכתב על כל עם ישראל בעולם כולו.
סיפר רב קהילה בחו"ל, שכל הקהילה דורשת שיתיר להם כך. בלי הגבלות או סייגים.
וגם כאן בארץ, אנשים רבים פונים לרבנים שיתירו יותר מכך.
ויש את אלו שלא פונים לרבנים, וכבר קיבלו היתר.

מה שנעשה פה זה חורבן השבת והחג.

מדרון חלקלק מאוד!!!

מי שלא יבין היום מה זה יוביל, לצערי יצרך לאכול בעוד זמן את מאות אלפי הפירות הבאושים שלו...

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

6. עוד אחד שחושב שהוא רב פוסק (מאיר)

בושה וחרפה שרב מועצה מדבר במקום גדולים,
לא חכמה לקשקש על הפסיקה הספרדית שהיא מיקלה ומכילה. האמת לא לא תמיד נמצאת שם
הרב משאש עצמו כתב שבארץ יש להחמיר.
אי אפשר כל הזמן לנפנף ברבנים שונים, כדאי פעם ללמוד אותם ולעשות בירור אמיתי
וכואב הלב שרבנים זוטרים חותמים ליד הרב אליהו אברג'ל
לא חרבה ירושלים אלא על שהשוו קטן לגדול

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

7. הר' אלחרר האם קבלת מה שרצית פרסום ופרסום ופרסום (קובי)

ומה יעשו מי שאינם לצערם מרוקאים?

דווח על תגובה לא ראויה
25.03.2020

8. החלטה נבונה (שניאור)

החלטה נבונה והגיונית לפי המקורות .
פסק הלכה שימנע ויצמצם את הצער מהקהילה

דווח על תגובה לא ראויה
27.03.2020

9. הזיה. הוא אולי יודע הרבה מידע. אבל אין לו כלים להורות לציבור. (אור)

דווח על תגובה לא ראויה
02.04.2020

10. 4 - אתה לא מבדיל בין "הלכה" לבין "היתר בשעת הדחק" לבין "חומרה" לבין "מנהג חסידות" (איסור חשמל בשבת זה לא "מנהג חסידות" אלא הלכה גמורה)

ואם יש מקרים חרידים בהם צריך לדון מדין פיקוח נפש - זה סיפור אחר.

הטענה שלך זה כמו להתמש בהיתר לנסיעה מבצעית צבאית בשבת לנסיעה לא מבצעית צבאית בשבת לנסיעה רגילה באזרחות...

דווח על תגובה לא ראויה
02.04.2020

11. "אומר שהבעיה לא קיימת כי כבר הותר השימוש בחשמל ביום טוב, ואפילו הבערת אש במקרים מסויימים, ביום טוב" (נו, ומה לגבי העובדה הפשוטה שכבר הובן שחשמל זה לא אש ולכן ממי)

דווח על תגובה לא ראויה
02.04.2020

12. תגובה לאנשים שלא מתבוננים (יהודי מרוקאי )

קראתי את כל הדגובות הם פשוט מגוחחות אנשים לא יודעים על מה מדובר וסתם כותבים תפסיקו להיות בורים
הרב אלחרר תח משכמו ומעלה בסהכ אומר את דעתם של גדולי ישראל מרנן רבינו שלום ורבינו יוסף משאש ןעוד

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ברכת כהנים בכותל. ארכיון צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

ברכת הכהנים בכותל תתקיים במתכונת מצומצמת ותשודר בלייב

קרא עוד