ארגון השמאל "הברית הישראלית" מפעיל קמפיין במיליוני שקלים "לעידוד הצבעה"

הארגון התמים לכאורה ממומן על ידי ארגוני שמאל. בין התורמים: מיליארדר שתרם לארגונים תומכי BDS. בין המייסדים: אנשי שמאל בהם דוברת מרצ. ומה עם חוק V-15?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/02/20 08:07 כג בשבט התשפ

ארגון השמאל "הברית הישראלית" מפעיל קמפיין במיליוני שקלים "לעידוד הצבעה"
צילום: צילום מסך של דף הפייסבוק "פעם שלישית ודי"

ארגון ישראלי פתח לאחרונה קמפיין רשת בו הוא קורא לישראלים לצאת ולהצביע בבחירות הקרובות. האם מדובר בקמפיין ישר המעודד השתתפות בבחירות או שאולי יש מטרה להביא לניצחון של אחד הגושים? אחרי שמגלים מי עומד מאחורי הדף, ייתכן כי האפשרות השנייה היא הנכונה.

"פעם שלישית ודי", דף פייסבוק שהחל לפעול בסוף חודש ינואר 2020, מפרסם מודעות הקוראות לישראלים לצאת ולהצביע כדי למנוע בחירות נוספות, אלה כל מודעותיו. מי שעומד מאחורי הדף הוא ארגון "הברית הישראלית" שהוקם על ידי מספר פעילי שמאל. מדובר בעמוד שהושקעו בו תוך זמן קצר מאות אלפי שקלים. התחקיר פורסם ב"ישראל היום".

"הברית הישראלית" נוסדה בשנת 2017 ומנכ"ל הארגון הוא שי כהן, פעיל ותיק במפלגת העבודה. מאחורי הארגון ניצבים אורי קול – פעיל ותיק במרצ, ליאור סתון שהיה יועצו של אהוד ברק וחלק מיוצאי ארגון V15 – איילה בריליאנט ואיתי צימר, ולינדה ששון - דוברת מרצ בקמפיין הבחירות הנוכחי.

על פי נתוני פייסבוק, במערכת הבחירות של ספטמבר 2019 הפעילה "הברית הישראלית" שישה עמודים בעברית וכן עמוד אחד בשפה הרוסית.  "הברית הישראלית", "חופש לישראל", "די ליוקר המחיה", "עלה לנו עד כאן", "מי שלא מצביע אפס" ו"הפעם הראשונה שלי". בחינה של עמודים אלה מעלה תמונה ברורה של פעילות למען החלפת השלטון בישראל. גם בבחירות 2019 הראשונות לא הסתיר הארגון את מטרתו והעלה מגוון פוסטים נגד נתניהו וממשלתו. 

עד לאחרונה נכתב באתר "הברית הישראלית" כי אחת התורמות לארגון היא קרן TIDES האמריקנית. מדובר בקרן המגייסת תרומות לארגוני שמאל, גם כאלה קיצוניים, בהם השלוחה האמריקנית של ארגון "עדאלה" הישראלי התומך בתנועת החרם על מדינת ישראל. על פי פרסומים ברשת אחד התורמים לקרן TIDES הוא המיליארדר היהודי-אמריקני ג'ורג' סורוס שתורם לארגוני שמאל רבים בארה"ב וכן לארגונים שהביעו תמיכה ב-BDS. קרן התרומות שהקים - "מכון החברה הפתוחה", העבירה כספים רבים לארגוני שמאל קיצוני בישראל ובהם "בצלם", "מחסום ווטש", "שוברים שתיקה" ו"הקרן החדשה לישראל".

אלא מה? בימים האחרונים נמחק שמה של TIDES מאתר "הברית הישראלית" בעברית אך באתר באנגלית שמה עדיין מופיע. ב"הברית הישראלית" טוענים כי לפני כשנה נותק הקשר עם קרן TIDES ולכן הוסר שמה מן האתר.

הרבה כסף. על פי אתר משרד המשפטים בשנת 2018 קיבל ארגון "הברית הישראלית" תרומות בסך 3,357,164 שקלים, 2,937,845 מתוכם הגיעו מחו"ל. מאוגוסט 2019 ועד לבחירות שהתקיימו ב-17 בספטמבר הוציא הארגון 2,708,825 שקלים על פרסום בפייסבוק. בבחירות האלה מפעיל כאמור הארגון את העמוד "פעם שלישית ודי" שהוציא תוך פחות מחודש כ-300 אלף שקלים על פרסום בפייסבוק. מבחינת סדרי גודל, מדובר באחד מהעמודים הפוליטיים הממומנים ביותר בבחירות בישראל שמתחרה בהוצאות של נתניהו ובני גנץ.

על פי התיקון לחוק מימון המפלגות המוכר יותר בשם "חוק V15", גוף הפעיל בבחירות, גם אם אינו מוגדר כמפלגה, חייב לדווח למבקר המדינה על פעילותו אם היא עולה על 102 אלף שקלים. על פי התחקיר, הארגון לא נרשם אצל מבקר המדינה כגוף פעיל בבחירות, ועל כן לא חשף את נתוניו הכספיים ומי עומד מאחוריו.

ייתכן שפעילי הארגון זיהו פרצה בחוק המאפשרת להם לפעול למען גוש השמאל מבלי שיהיו חייבים בחובת הדיווח למבקר המדינה. הארגון אינו קורא בפרסומיו להצביע למפלגה מסוימת או גוש מסוים.

איפה הבעיה? האזרח הממוצע שרואה את הפרסום הניטרלי לכאורה יחשוב שאין כל בעיה אם לא מערבים עמדות פוליטיות בפרסום. אלא שיש דרך לכוון את הפרסום ועידוד ההצבעה לקהל מאוד מסוים. בכלים שפייסבוק מציעה ניתן למקד ("לטרגט") פרסום לאנשים בעלי מאפיינים ספציפיים בלבד ולמנוע מהפרסום להופיע אצל אחרים בעלי מאפיינים שונים. הכלים הללו מאפשרים לעודד רק את מי שבסיכוי גבוה יצביע לגוש בו אתה מעוניין.

על אף שהפילוח המדויק אינו שקוף לקהל הרחב, בניגוד לתקציבים עצמם שהושקעו בפרסום, ניתן לראות שמרבית הפרסום של "ברית הישראלית" פונה לקהל המתגורר ביישובי מרכז הארץ, ובעיקר אזור גוש דן ותל אביב. על פי פעילותם הקודמת, ניתן להסיק שגם בסיבוב זה הכוונה היא לפנות דווקא למצביעי השמאל והוצאתם מהבתים אל הקלפיות. 

מפייסבוק נמסר: "ספריית המודעות של פייסבוק כוללת את כל המודעות הפעילות של כל דף הפועל על גבי היישומים והשירותים שלנו. עבור מודעות הקשורות לבחירות או בנושאים פוליטיים, ספריית המודעות מציעה מידע על מי ראה את המודעה כמו גם את טווחי ההוצאה וחשיפה של כל מודעה, ושומרת את המודעות למשך שבע שנים. 

הספרייה כוללת גם מידע כמו את שם הדף שמריץ כל מודעה, הצהרת "שולם על ידי" (Paid for by), מידע על המפרסם כמו מספר הטלפון, כתובת הדוא"ל, אתר וכתובת וקישור למודעות נוספות של אותו מפרסם בספריית המודעות. הדו"ח מתעדכן מדי יום ונגיש גם למי שאינו בעל חשבון פייסבוק. אנו מחויבים לשקיפות אך גם לשמירה על פרטיותם של אנשים על גבי הפלטפורמה. הצגת קטגוריות מיקוד מדויקות של קהל יעד למודעות עשויה לחשוף מידע פרטי על אנשים. אנו פתוחים לשיפור כלי השקיפות שלנו אך חשוב לעשות זאת בדרך בטוחה ואחראית".

מהברית הישראלית נמסר: "אנחנו אוהבים את ישראל. כואב לנו לראות את המדינה תקועה בסבב בחירות אינסופי. כדי שלא ניגרר לסבב בחירות רביעי, אנו קוראים לכלל אזרחי ישראל, מכל חלקי הארץ, ומכל ההשקפות והדעות - לצאת ולהצביע. פעם שלישית ודי. זה תלוי רק בנו. מי שפעילות אזרחית מהסוג הזה פוגעת בו, וחושש מכך שאזרחי ישראל יממשו את זכותם הדמוקרטית- יש לתהות מהם המניעים שלו".