תקדים: מעמד פליט למשפחה מחוף השנהב על רקע חשש למילת נשים

בית המשפט העליון העניק מקלט מדיני להורים ושתי ילדות, לאור החשש כי בנות המשפחה הקטינות יאולצו לעבור מילת נשים בכפייה, מנהג הנפוץ בארץ מוצאן

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/02/20 08:27 טו בשבט התשפ

תקדים: מעמד פליט למשפחה מחוף השנהב על רקע חשש למילת נשים
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בית המשפט העליון החליט אתמול (א') בפסק דין תקדימי להעניק מקלט מדיני למשפחה מחוף השנהב לאור החשש שבנות המשפחה יאולצו לעבור מילת נשים בכפייה, אם ישובו לארץ מוצאן. בעתירה שהוגשה נטען בין היתר, באמצעות עורכות הדין מיכל פומרנץ ואסף וייצן, כי בנותיהם ייאלצו לעבור הליך של מילת נשים בכפייה, כפי שאירע בעבר לאם המשפחה. עוד נטען כי משפחת האם מאיימת על ההורים ודורשת מהם לערוך לבנותיהם את ההליך. לנוכח סירובם להטיל מום בבנותיהם, הם עצמם צפויים להיות מצויים בסכנת רדיפה.

בית המשפט קבע כי אמנת הפליטים תעמוד לזכותן של העותרות, מכיוון שמדובר על "פחד מבוסס היטב מפני רדיפה" המעניק עילה למתן מעמד פליטים לקטינות ולהוריהן. בקביעה זו הפכו השופטים דפנה ברק ארז ועופר גרוסקופף את ההחלטה הקודמת של משרד הפנים בנושא. השופט יוסף אלרון, שנותר במיעוט, סבור היה כי יש לדחות את הבקשה. בעקבות אותה דחייה של משרד הפנים, ערערה המשפחה לבג"ץ, ממנו קיבלה סעד זמני של שנה להמשך שהייתה בישראל, ואתמול קיבלה כאמור מעמד של פליטים, המאפשר את המשך שהותה בארץ. 

"אנו מברכים על פסק דינו התקדימי של בית המשפט העליון, אשר מבהיר כיצד יש לבחון בקשות מקלט על רקע חשש להשחתת איברי מין ומכיר לראשונה בתולדותיו במערערים כפליטים. כעת יש להבטיח שמשרד הפנים יישם את הפסיקה, הצפייה היא שבקשות מקלט דומות שנדחו על רקע דומה ייבחנו מחדש", כך מסרו עוה״ד מיכל פומרנץ ואסף וייצן.

נציין כי ההורים מחוף השנהב, נכנסו לישראל באופן לא חוקי בשנים 2004-2005 ושתי בנותיהן בנות שבע ו-13 נולדו בישראל.