הרב דוד סתיו לכיפה: "אם הרב יוסף לא יתנצל, נגיש תביעת דיבה נגדו"

רב העיר שהם, שהיווה את המושא למתקפתו של הרב יצחק יוסף בנושא הגיורים, זועם על הפגיעה בכבודו של הדיין הרב דוד בס, ומזהיר כי אם הרב יוסף לא יתנצל על הטענה כי גייר "400 איש בסרט נע", תוגש נגדו תביעת דיבה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/01/20 12:08 י בטבת התשפ

הרב דוד סתיו לכיפה: "אם הרב יוסף לא יתנצל, נגיש תביעת דיבה נגדו"
הרב דוד סתיו, צילום: פלאש 90

הסערה סביב דבריו של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, שטען כי מרבית עולי חבר העמים אינם יהודים, כי הועלו לארץ במטרה להוות משקל נגד פוליטי לציבור החרדי, וכי אי אפשר לסמוך על כל הגיורים המתבצעים במערך הגיור הממלכתי, לא עוצרת ואף מחריפה.

הרב דוד סתיו, רב העיר שהם ויו"ר ארגון רבני צהר, השותף במערך הגיור הפרטי 'גיור כהלכה', ואחד משני המושאים העיקריים למתקפה של הרב יוסף על הגיורים, מוחה בשיחה עם חדשות כיפה על יחסו של הרב הראשי אל מערך הגיור הממלכתי, וטוען כי לא ייתכן שמי שעומד בראש המערכת מפקפק בגיורים עליהם הוא חתום בעצמו, רק בגלל שהדיין עבד אצל אחד משופטי בג"ץ. ומבהיר - אם הרב לא יתנצל - תוגש נגדו תביעת דיבה.

"אני רוצה להתייחס לשני נושאים שקיבלו פחות הבלטה בתקשורת הכללית, אבל אותנו כאנשי דת הם מעניינים מאוד", אומר הרב סתיו. "ראשית כל, לראשונה בתולדות המדינה, ראש הרבנים ונשיא בית הדין הרבני, שמתוקף תפקידו חתם על אלפי תעודות גיור, בעצם אומר לציבור הרבנים 'תדעו לכם שהגיורים שאני חתום עליהם, שערך אותם הדיין שהתמחה אצל השופט רובינשטיין - הרב דוד בס - הגיורים האלה צריכים בדיקה'.
כלומר", מזדעק הרב סתיו, "ראש הרבנים אומר שכל הגיורים שהרב דוד בס שותף בהם, והוא שותף לרבים רבים מהגיורים, צריכים בדיקה. דבר כזה עוד לא נשמע בתולדות מדינת ישראל! שראש המערכת חושב שהדיין, תלמיד החכם הצדיק, שיראתו ידועה ומוכרת לרבים, גיוריו צריכים בדיקה. דיין של הרבנות הראשית!" 

"מה המשמעות של גיור ממלכתי, כשראש המערכת אומר שהגיורים צריכים בדיקה?"

הרב סתיו קורא לתומכי הגיור הממלכתי לשאול את עצמם מהי בכלל המשמעות של גיור כזה, כאשר ראש המערכת מתבטא כך: "עכשיו, כל אלה שמדברים על הצורך בגיור ממלכתי - שאני מאוד מבין אותם - ישאלו את עצמם איזו משמעות יש לגיור ממלכתי, כשראש המערכת הממלכתית אומר שהגיורים שהוא חתום עליהם צריכים בדיקה. זה דבר ראשון שהוא חמור מאוד".

הרב יצחק יוסף

הרב יצחק יוסףצילום: פלאש 90. דוד כהן

בהמשך הדברים מתייחס הרב סתיו לדברים של הרב הראשי שכוונו ישירות נגדו, ומבהיר כי אינם נכונים, וכי אם לא תגיע התנצלות פומבית - יגיש תביעת דיבה נגד הרב הראשי לישראל.

"דבר שני שהוא חמור מאוד, הוא שראש הרבנים מאשים את רב העיר שהם - ולא משנה אם הוא התכוון אליי או אל הרב ריסקין - בארבע מאות גיורי בזק, בברזיל. דבר שלא היה ולא נברא והוא שקר מוחלט. אם אתה חושב שזה נכון, אתה ראש הרבנים, תקרא לרב העיר שהם ותשאל אותו איך ייתכן כדבר הזה. הוא גם ידע שזה שקר". הרב סתיו מתייחס לדברים שאמר הרב יוסף, בהם האשים את הרב חיים אמסלם ואותו ב"גיור בסרט נע של 400 איש בברזיל".

לדברי הרב סתיו, "אנחנו לא יכולים למחול על כבודם של רבני ישראל, כאשר ראש המערכת מוציא דיבה. ואכן אנחנו נמתין להתנצלות, ואם לא תבוא התנצלות כזו, פומבית, שאומרת 'טעיתי, לא אמרתי אמת', אנחנו נגיש נגדו תביעת דיבה, כי לא ייתכן כזה דבר".

בנושא עולי חבר העמים, אותם האשים הרב יוסף ב"שנאת ישראל", ובכך שהועלו לארץ כדי להוות משקל נגד פוליטי לחרדים, הרב סתיו טוען כי לא ייתכן שהרב הראשי לישראל ידבר דרך משקפיים פוליטיות: "ולגבי הנושא שתופס את תשומת הלב התקשורתית, גם בגלל שאנחנו ערב בחירות, הטענה שעולי חבר העמים הועלו לארץ כי רצו לעצור את המפלגות החרדיות - זה כמובן דברי הבל. אפשר להתווכח על חוק השבות, וראוי לדון בכך. אבל זה לא יכול להיעשות באווירה עוינת ומפצלת כפי שהוא יוצר ומקדם.
השיח על עליית עולי ברית המועצות הוא שיח מאוד חשוב", מבהיר הרב סתיו, "שצריך לבחון אותו. ברור שהמערכת של חוק השבות אינה מערכת דתית ולכן היא צריכה להגדיר הגדרות אחרות. זה נושא חשוב שצריך לדבר עליו, אבל לא באווירה הזו ולא במילים האלה. הכל הופך להיות פוליטי, נראה שהבעיה של הרב הראשי אינה שהם לא יהודים אלא שהם מצביעים למפלגה הלא נכונה".

אין שיח, ולא כי אנחנו לא רוצים

בכל נושא הגיורים וגם בשאר ענייני דת ומדינה, יש תחושה של שני קווים מקבילים שרק הולכים ומתרחקים. יש איזשהו שיח בינך, או בין הרבנים במערך הגיור הפרטי, לבין המערכת הממלכתית או לרב הראשי?

"חשוב לי לומר קודם כל שמי שעומד בראש מערך הגיור הממלכתי הוא הרב משה ולר, תלמיד חכם, חרדי, ירא שמים, מאיר פנים לכל אדם, ועושה ככל יכולתו במסגרת התפקיד והמגבלות שמוטלות עליו. אנחנו בשיח מתמיד איתו על בסיס פרטני ונקודתי, אבל לא על בסיס מהותי, כי יש לנו מחלוקת מהותית עם הרבנות הראשית על גיור קטינים. מותר ולגיטימי לחלוק בהלכה.

"אבל לשאלתך - לא מתקיים דיאלוג. לא כי אנחנו לא הצענו או שאנחנו לא רוצים ולא כי לא פנינו. בפעם האחת שפניתי והתקיים הדיאלוג, שמאז לא מתקיים יותר, כפי שראינו היום, שיחה בארבע עיניים הפכה להיות חלק ממבנה של שיעור שיטתי, שחושף שיחה בארבע עיניים בצורה מעוותת, והופך להיות מכשיר למתקפה, זה מראה שהאנשים האלה אינם פתוחים לדיאלוג, וכאשר הם שולטים במערכת, המערכת נראית כפי שהיא נראית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן