ככה לא בונים מנהיגות: למה סמוטריץ' נרתע מהמקום הראשון?

אחרי שבועיים של שתיקה, שר התחבורה הוציא סרטון בו הוא חוזר על אותם מסרים כאילו לא נחתם הסכם בין הבית היהודי לעוצמה יהודית. למרות ההצהרות, זה לא סוד שסמוטריץ' רוצה לקבל את הבכורה - האם הוא מפספס את הרכבת?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 31/12/19 16:38 ג בטבת התשפ

ככה לא בונים מנהיגות: למה סמוטריץ' נרתע מהמקום הראשון?
הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ, צילום: יחצ

אחרי כמעט שבועיים, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שובר שתיקה והוציא סרטון ובו הוא מסביר כי לא יצטרף למפלגה שספק עוברת את אחוז החסימה ושוב קורא לבחירות, אולם הוא לא באמת מחדש שום דבר. 

באורח פלא סמוטריץ' לא התייחס להסכם הריצה המשותפת של עוצמה יהודית והבית היהודי, שנחתם בלעדיו. שר התחבורה התנהג כאילו דבר לא קרה והעביר את דף המסרים של אתמול, שכבר לא רלוונטי היום. הרב רפי ובן גביר כבר התקדמו לעבר קמפיין בחירות ואפילו הוציאו לוגו חדש, שלא כולל את האיחוד הלאומי, אבל סמוטריץ' עדיין דורש לקיים בחירות או סקר נרחב. 

המציאות של סמוטריץ' מורכבת מכיוון שכרגע הוא מסונדל מכל הצדדים, הימין החדש לא יקפצו לקחת אותו כי הם לא רוצים להתפס מפלגה מגזרית, לאיחוד הימין הוא, לפי שעה, יכול לחזור כי רק כמספר 2 ובלי תיק בכיר. לכן לא באמת יכול לצאת בהצהרות, מצד שני הוא כן יכל למתג את עצמו כמנהיג של הציונות הדתית או כחלופה ראויה. 

"אני לא מבקש את המקום הראשון, גם לא את המקום השני או השלישי, אפילו לא מבקש מקום ריאלי. אני גם לא מבקש תפקיד בכיר או זוטר או כלשהו. כל שאני מבקש ודורש הוא – לקבל מנדט מהציבור", הצהיר סמוטריץ' בסרטון. היה נכון שיגיד אני ראש החץ, אני האיש שראוי להנהיג את הציונות הדתית- כמו שמנהיג פוליטי צריך לעשות, אבל הוא לא אמר זאת, אלא השאיר את הבמה לרב רפי פרץ- שלא מהסס לרגע להגיד זאת תחת כל עץ רענן. 

במהלך הסרטון סמוטריץ' דיבר בצורה נחרצת כמו שרק הוא יודע, אבל בפועל לא אמר דברים נחרצים או חד משמעיים שיכולים להוביל אותו קדימה. גם הפעם סמוטריץ' החליט לא ללכת עד הסוף. אולי זו רק סרטון פתיחה לקמפיין שלם, רק שכרגע זה נראה מעט מידי ומאוחר מידי.