חיות תוקפת את אוחנה: "ימים שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הגיבה על הביקורת שהשמיע שר המשפטים אוחנה על ההתנהלות הפרקליטות בחקירת דובר ראש הממשלה, והורתה לשופטים: לפעול ללא מורא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/19 18:39 א בחשון התשפ

חיות תוקפת את אוחנה: "ימים שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו"
אסתר חיות ואמיר אוחנה. היחסים נרגעו?, צילום: הדס פרוש ומרים אלסטר, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תקפה את שר המשפטים, ח"כ אמיר אוחנה, על נאום הביקורת שאמר אתמול (ג') על התנהלות הפרקליטות בחקירת דוברו של יונתן אוריך, דובר ראש הממשלה נתניהו. 

באירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז צפון ופרידה מעו"ד חאלד זועבי אמר הנשיאה חיות: "ימים כאלה, שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו, מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמדו".

"פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, לפגוע באמון שהציבור רוכש לרשות השופטת ולא פחות מזה, היא עלולה לפגוע במעמדם של עורכי הדין ושל הלשכה כגוף המקצועי המאגד והמייצג אותם", אמרה חיות. 

היא ציינה כי "בוועידת המשפט האחרונה עמדתי על החשיבות בקיומה של לשכה עצמאית הפועלת כגוף מקצועי וא-פּוליטי. ציינתי עד כמה השמירה על מאפיינים אלה היא חיונית לקיומם של דיאלוג ושיתוף פעולה פורה בין מערכת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין. בשל חשיבות הדברים ראיתי לשוב ולציינם גם היום והם חשובים, אולי ביתר שאת, בימים אלה אשר במובנים רבים, רבים מדי, לא ידענו כמותם בעבר". לצד דבריה כי "על כולנו לעמוד איתנו ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת", הוסיפה כי "באומרי 'כולנו' אני מכוונת לא רק אל הרשות השופטת ואל הגורמים הנוספים המופקדים על אכיפת החוק, אלא גם אל לשכת עורכי הדין אשר בעיניי ממלאת תפקיד חשוב בהקשר זה".

נשיאת העליון הוסיפה: "אכן, איש אינו חסין מביקורת ותמיד יש מה לשפר, לבחון ולבדוק. זהו חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה מהותית, פתוחה, חיה ונושמת ואולם יש להיזהר ולהישמר שמא דברים הנחזים להיות ביקורת לגיטימית מהווים למעשה מהלך הטומן בחובו דה- לגיטימציה למוסדות ולמשרתי ציבור נאמנים, בלעדיהם נתקשה כולנו לשמור על שלטון החוק".

כזכור שר המשפטים תקף אמש את התנהלות המשטרה והפרקליטות בחקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - וטען כי בחודשים האחרונים פעל לקדם חקירה של הדלפות מהחקירות, אך נתקל ב"סירוב מוחלט". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הביעו צער על דבריו, ומסרו כי "איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן