איילת שקד לכיפה: אנחנו לא יכולים להסכים לפסילה של הרב רפי וסמוטריץ'

יושבת ראש ימינה מספרת לחדשות כיפה למה החרד"לים לא הצביעו למפלגה: "נעם עשו קמפיין מכוער נגדנו", ומדוע החילונים לא הגיעו: "למפלגה יש צביון דתי עם בולטות תורנית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 26/09/19 17:38 כו באלול התשעט

איילת שקד לכיפה: אנחנו לא יכולים להסכים לפסילה של הרב רפי וסמוטריץ'
יו"ר ימינה איילת שקד, צילום: כיפה

רגע לפני ראש השנה כשברקע נשמעים קולות של בחירות שלישיות, איילת שקד, יושבת כראש ימינה, עושה חשבון נפש על קמפיין הבחירות הבאה וכבר לא מפחדת לצאת נגד גוש הימין. 

במערכת הבחירות האחרונה זו הפעם הראשונה שהחל הריבונות על שטחי יהודה ושומרון היתה נושא מרכזי, האם את חושבת שתוצאות הבחירות מוכיחות שהעם לא מעוניין בהחלת הריבונות? 

"אנחנו מ-2012, מהרגע שנכנסנו לפוליטיקה, דיברנו על החלת הריבנות, זו פעם ראשונה שגם ראש הממשלה דיבר על זה. כשבנט ואני דיברנו אז על תכנית ההרגעה הסתכלו עלינו כמו על שני מטורללים, לקח שבע שנים עד שראש הממשלה אימץ את השיח הזה וזה חשוב. זה שאין רוב לימין זה לא אומר שהעם לא תומך בריבונות, אלא זה בגלל שהבחירות האלו היו מאוד אישות-כן ביבי לא ביבי. אני בטוחה שלפחות חצי מהציבור המצביעים של ליברמן תומך בהחלת הריבונות, כך שאני לא חושבת שנכון להסתכל על תוצאות הבחירות כאיזושהי מראה לתמיכה או לא בריבונות. פעם רק אנחנו, בבית היהודי, דיברנו על זה, היום גם בליכוד ומפלגות החרדיות מדברים על זה אז זה לא בהכרח קשור."

ציפיתם לתוצאה טובה יותר. מה גרם לכישלון בבחירות? 

"במערכת בחירות דו ראשית, כשיש שתי מפלגות גדולות שמתחרות אחת בשנייה, כנראה שזה קשה לצפות לתוצאות גבוהות בהרבה. אנחנו רואים שכל המפלגות הקטנות, האידאולוגיות והמיגזריות קיבלו בין 5 ל-9 מנדטים. מניתוח התוצאות שלנו אנחנו רואים שהבאנו את אותה כמות מנדטים כמו ב-2015, אבל אחוז ההצבעה עלה. קוותי שנצליח להביא לפחות 9 מנדטים, אבל היה לנו קרב קשה מאוד מול עוצמה, שלצערי מנדט וחצי שלנו הלך להצביע אליהם בגלל שהמצביעים קנו את הלוקש שהם יעברו את אחוז החסימה, דבר שהיה ברור כל הזמן שלא נכון וניסינו להסביר את זה לבוחרים. הצלחנו בחלקו, אבל איבדנו מנדט. היה לנו גם קרב קשה עם ראש הממשלה שבחר לפנות רק למצביעים שלנו, ולא בחר לפנות למצביעים של ש"ס. הציונות הדתית התפזרה גם למפלגות החרדיות. יש ישובים ביו"ש, שאני באופן אישי טיפלתי ועזרתי להם , אבל הרבה מהם הצביעו לג' וזה מאוד כואב לי.

איך את מסבירה את זה? 

"בגלל שנעם הפיצו עלינו קמפיין מכוער, שקרי והרסני שמאוד פגע בנו, והלחיצו אנשים מסוימים. בנוסף אני רציתי להביא יותר חילונים, אבל לא הצלחתי." 

למה לא באו החילונים? 

"בסופו של דבר למפלגה של צביון דתי עם בולטות תורנית וזה הרחיק מצביעים. הצלחנו להביא מנדט וחצי של חילונים, אבל כדי לצמוח ל-9-10 הייתי צריכה להביא יותר. בנוסף במעוזי השמאל ובמגזר הערבי עלו אחוזי ההצבעה. קמפיין המצלמות של הליכוד עשה בדיוק את הפעולה ההפוכה וגרם למצביעים הערבים לצאת ולהצביע. ואצלנו, במעוזי הימין והציונות הדתית, יש ירידה של שני אחוזים בשיעורי ההצבעה. קמפיין הגוולעד הערבי של נתניהו "הצליח" ופגע בנו." 

אם יהיו בחירות שלישיות תרוצו באותה צורה? 

"קשה לדעת מה יהיה יקרה אז לא נדבר על העתיד. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד רגישה. העובדה שהימין לא הצליח לייצר קואליציה מקטינה את הכוח של המפלגה שלנו, כי ברור שאם תהיה ממשלת אחדות, שנהיה חלק ממנה, למפלגה שלנו יהיה פחות כח. מצד שני יש גם אופציה שנשב באופוזיציה, אין לדעת מה יקרה, ויש גם סיכוי לא קטן שנלך לבחירות שלישיות. קואליציה עם אחדות, אופוזיציה או בחירות-כרגע לכל אופציה יש סיכוי דומה לכל אחת מהאפשרויות". 

במידה כחול לבן יקבלו את המנדט להרכבת הממשלה ויבקשו שתגיעו למו"מ, תסכימו?

"לא, מכיוון שאנחנו התחייבנו לגוש של 55 הח"כים. לקחנו על עצמנו את ההתחייבות הזו, מאחר שהתחייבנו לזה אני מעריכה שכולם יעמדו בסיכום הזה" 

האם סמוטריץ' ורב רפי הם דבשת על הגב שלכם? 

"זה שכחול לבן וליברמן פוסלים את הרב רפי וסמוטריץ' זה דבר שאנחנו לא צריכים להסכים לו. זו פסילה אשיית מטעמים לא ענייניים ובעיקר מגיעה משיקולי תדמית. אין כאן שום דבר מהותי ואני מתנגדת אליו." 

מה ביקשתם מראש הממשלה תמורת הכניסה לגוש?

"לא ביקשנו שום דבר ולא דנו על תיקים ותפקידים. החלטנו שאסטרטגית נכון ללכת ביחד לממשלה אחת. הממשלה הקודמת היתה טובה ועבדנו טוב ביחד. בסופו של דבר אם עמיר פרץ יבין שאם לכחול לבן מותר לנהל משא ומתן עם נתניהו אז גם לו מותר או לחילופין אם ליברמן יחזור לגוש הימין ולהקים את הממשלה הזו. הדבר הכי טוב שיקרה לממשלת הימין היא שישראל ביתנו תחבור בחזרה לגוש ונהיה ממשלת ימין יציבה עם 63 חברי כנסת- זה הדבר הטבעי לעשות".