המאבק על המענק: הפגנות נגדיות של אנשי קולנוע והורים שכולים מול מפעל הפיס

לאחר ההחלטה במפעל הפיס לבחון מחדש הענקת מענק לסרט העוסק בישראלית המייצגת טרוריסטים בבתי המשפט, מתקיימת בשעות אלו הפגנה של יוצרי קולנוע נגד מפעל הפיס: "סתימת פיות". מנגד, הורים שכולים יחד עם ארגוני "אם תרצו ו"בוחרים בחיים" מפגינים בעד ההחלטה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 30/06/19 15:36 כז בסיון התשעט

המאבק על המענק: הפגנות נגדיות של אנשי קולנוע והורים שכולים מול מפעל הפיס
הפגנת ההורים השכולים מול מפעל הפיס, צילום: אם תרצו

המאבק על המענק. בשעות הצהריים היום (א') התקיימה הפגנה של יוצרי קולנוע ואנשי תרבות מול בית מפעל הפיס בתל אביב, במחאה על ההחלטה לשקול מחדש את הענקת המענק לסרט זוכה פסטיבל 'דוקאביב' - 'לאה צמל - עורכת דין'.

הסרט, של הבמאים פיליפ בלאיש ורחל לאה ג'ונס, בהפקת HOT 8, עוסק בלאה צמל, פעילת שמאל קיצוני ועורכת דין, המייצגת בבתי המשפט מחבלים המואשמים, וכן כאלו שכבר הורשעו, בעבירות טרור שונות.

כבכל שנה, הסרט הזוכה בפסטיבל זכאי למענק שיווק מטעם מפעל הפיס. אך לאחר הזכייה השנה התעוררה מחאה של פעילי ימין והורים שכולים, שכללה פנייה של תנועת 'אם תרצו' לשרת התרבות והספורט, מירי רגב, בדרישה לשלול מהסרט את המענק, בטענה כי הוא מחזק את המאבק נגד ישראל. 

ביום חמישי האחרון הודיע דירקטוריון מפעל הפיס כי החל מהשנה הבאה לא יחולק יותר המענק לזוכי הפסטיבל. המענק שהסרט הנוכחי כבר קיבל לא בוטל, אך בהודעת הדירקטוריון נאמר כי הוא "יבחן את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי", והאם ניתן לבטל גם את המענק לסרט הזה.

בעקבות כך התעוררה המחאה בתעשיית התרבות הישראלית, ששיאה בהפגנה של כמה עשרות בני אדם היום נגד מפעל הפיס. מספר חברי דירקטוריון מסרו כי אם יבוטל המענק לסרט - יפרשו ממנו כאות מחאה. 

ההורים השכולים שהגיעו להפגנה דרשו מהנהלת הפיס לעמוד על החלטתם, וקראו לאמני ישראל להתייצב לצד המשפחות השכולות ואזרחי ישראל שומרי החוק, ולא לצד מי שיוצר אומנות שמטרתה להפוך את "הפרקליטה של המחבלים" לדמות מעוררת השראה, כהגדרתם.

מירב והרצל חג'אג', הוריה של סגן שיר חג'אג' הי"ד, אשר נרצחה בפיגוע בארמון הנציב, וחברים בפורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות, המלווה ע"י תנועת "אם תרצו", אמרו: "צביעות האומנים אינה יודעת גבול. הם יודעים טוב מאד שהמאבק שלנו הוא לא על חופש ביטוי בישראל, כי ברור לכולם שבישראל אפשר ליצור הכל, כולל סרט שמהלל את הפרקליטה של המחבלים. המאבק שלנו הוא על מימון תעמולה אנטי־ישראלית באמצעות קרנות הממומנות על ידי תקציב ציבורי ועל ידי מפעל הפיס הממומן בכסף ציבורי. התנהל פה מאבק אמיתי, אותנטי וצודק והגיע הזמן שגם האמנים יקשיבו לקולות של עם ישראל ולא לאליטות אירופאיות שבשמם הם מייצרים אמנות על דם הילדים שלנו. אנו קוראים להנהלת הפיס שלא לשנות את החלטתם. אלפי אנשים ביטלו את המינוי ולא בכדי, ישנם קווים שאסור לחצות אותם. דם הילדים שלנו אינו הפקר."

מנכ"ל ארגון 'בצלמו', שי גליק, שהיה שותף למאבק נגד המענק לסרט, אמר כי "מפעל הפיס אינו יכול להשתמש בכספי ציבור להאדרת סרט שקורא למחבלים לוחמי חופש. מי שרוצח נשים וילדים אינו לוחם חופש. מי שיורה מתוך בתי חולים אינו לוחם חופש .
אני מברך את מפעל הפיס על ההחלטה ההיסטורית לא לממן יותר דברים שפוגעים באזרחי ישראל. בנוסף בטוחני שכעת מנויי הפיס יחזירו את המנוי ואני קורא לכולם עוד היום להחזיר את המנוי. בטוחני שחוות הדעת המשפטית ששלחנו לפיס שמראה שאסור להם לממן סרט המאדיר טרור שמופיע בו מחבל מורשע כגיבור טרור תאומץ על ידם והסרט לא ימומן על ידם סופית".