ריבלין: "חובה לכבד את בית המשפט". נתניהו: "גם האיזון חשוב"

נשיא המדינה אמר כי "החובה לכבד את בית המשפט נמדדת גם במילים של נבחרי הציבור", ראש הממשלה השיב לו: "מכיר בחשיבות מערכת המשפט, אבל האיזון בין הרשויות הוא יסוד הדמוקרטיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/19 14:34 יד בסיון התשעט

ריבלין: "חובה לכבד את בית המשפט". נתניהו: "גם האיזון חשוב"
נתניהו וריבלין בטקס האזכרה הממלכתי, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

חילוקי דעות בין ראש הממשלה לנשיא המדינה. בטקס הממלכתי לזכר נשיאי המדינה וראשי הממשלה שהלכו לעולמם, שהתקיים היום (ב') בצהריים בבית הנשיא, דיבר הנשיא ריבלין על חשיבות מעמדו של בית המשפט, ועל האחריות שצריכים נבחרי הציבור לגלות בדבריהם על הרשות השופטת. בהמשך נשא נתניהו דברים, ואמר כי אסור לשכוח את האיזון בין הרשויות. 
חילופי הדברים מגיעים על רקע הביקורת שהעביר ראש הממשלה אמש על מערכת המשפט, לאחר הרשעתה של רעייתו בתיק מעונות ראש הממשלה.

נשיא המדינה פתח את דבריו בציטוט מדברי הנשיא יצחק בן-צבי ז"ל, שהתייחס לאמון הציבור במערכת המשפט השופטת משפט צדק בלתי מפלגתי, וזוכה בסמכות ממלכתית ומוסרית. ריבלין ציטט מדברי הנשיא בן-צבי ז"ל כי "המשפט הוא אחד משלושת המוסדות ועמודי התווך אשר בניין המדינה שלנו נשען עליו: הכנסת שהיא המוסד המחוקק, הממשלה, המנהלת והמבצעת והשופטים. גדולה האחריות על מניחי היסוד, באשר היסוד הוא שקובע את אופיו של הבניין כולו. ומעשי הראשונים מהווים דוגמה לאחרונים".

נשיא המדינה בטקס

נשיא המדינה בטקסצילום: מארק ניימן, לע"מ

בהמשך לציטוט מדברי הנשיא בן-צבי ז"ל הדגיש נשיא המדינה: "רשויות השלטון - הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, והרשות השופטת, הם אבני הבסיס, היסודות של הדמוקרטיה הישראלית. חובתנו, חובת כל שוחרי טובתה ועתידה של מדינת ישראל, לכבד את חוקי המדינה ואת סמכויות הרשויות שלה. חובה זו נמדדת גם במעשים, וגם במילים שבוחרים אזרחי ונבחרי הציבור של המדינה ומנהיגיה, בהם גם אני, לומר. מילים שראוי שייבחרו בכובד ראש ובמחשבה תחילה מתוך מחויבות לשמירה על יסודות הבניין הלאומי."

בהמשך נשא דברים ראש הממשלה נתניהו, והגיב לדברי הנשיא: "אני שותף לקריאתך אדוני הנשיא על החשיבות והמרכזיות של המשפט בחיינו הלאומיים ובדמוקרטיה שלנו וכמובן שפסיקות בית המשפט מחייבות את כולנו. האיזון בין הרשויות הוא היסוד של הדמוקרטיה המודרנית. אינני שוכח לא את החשיבות ולא את התפקיד של בית המשפט, אפילו לא לרגע".

ראש הממשל נתניהו באזכרה הממלכתית

ראש הממשל נתניהו באזכרה הממלכתיתצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ריבלין השיב לו מהקהל: "אתה יודע מה מורי ורבי מנחם בגין היה אומר - 'המובן מאליו - טוב שייאמר'". ונתניהו השיב לו "אתה צודק".