סוכן שב"כ לשעבר לכיפה: נעשו טעויות קשות בחקירות הקטינים

סוכן לשעבר בחטיבה היהודית בשב"כ מספר לחדשות כיפה מה קרה בחדרי החקירות של שירות הביטחון הכללי, ואיזה 'היתרים מיוחדים' קיבל הארגון מבית המשפט להפעיל על הקטינים

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 24/05/19 13:28 יט באייר התשעט

סוכן שב"כ לשעבר לכיפה: נעשו טעויות קשות בחקירות הקטינים
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

דביר קריב, מפעיל סוכנים בתוך נוער הגבעות ובימין הקיצוני בעבר, שהיה שותף במעצרו של ג'ק טייטל ומעורב בפרשית מחתרת בת עין, מסביר לחדשות כיפה מה קרה בחקירות הקטינים האחרונות, בהם הוחלט לדחות את הודאות הנחקרים מכיוון שחוקרי השב"כ השתמשו באמצעים לא תקינים לגבות אותן. 

חקירת הקטין א'- החשוד בהריגת משפחת דוואבשה

משפחת דוובשה נשרפה למוות בביתה שבכפר דומה הסמוך לעיר שכם על ידי זריקת בקבוקי תבערה לתוך ביתם ב-2015. כתוצאה מהשרפה נספו בני הזוג סעד וריהאם דַוָואבְּשֶה ובנם הפעוט בן השנה וחצי עלי סעד. בן המשפחה הנוסף, אחמד דוואבשה בן ה-4, נפצע קשה. החשודים במעשים הם נערי תג מחיר. במהלך החקירות השתמשו חוקרי השב"כ ב'אמצעים מיוחדים' כדי לגבות עדויות מהחשודים. השופטים רות לורך, צבי דותן ודבורה עטר מבימ"ש המחוזי בלוד שלל את ההודאות של הקטין מכיוון שחוקרי השב"כ חרגו מההיתרים שניתנו להם. בתחילת השבוע נודע כי השב"כ חתם על עסקת טיעון עם הקטין א' שהיה חשוד במעשה, במסגרתה ייכנס לחמש וחצי שנים לכלא.

 קריב מסביר כי בעסקת הטיעון מול הקטין א' הוא הודה בתכנון הפיגוע בדומה: "א' הודה שאסף מידע על הכפר דומה והכפר מג'דל הסמוך. הוא פנה למי שעשה את הפיגוע, ועדכן אותו שאלו כפרים שמתאימים לפיגוע. הוא לא מודה שהוא השתתף בפועל בפיגוע, ואומר שבערב הפיגוע הוא נשאר לילה ולא היה שותף. כלומר הקטין מודה שתכנן את הפיגוע, אך לא ביצע אותו. לעומתו, עמירם בן אוליאל- הודה בביצוע הפיגוע ואף שיחזר את מהלכיו באותו הערב. ולכן הוא בכלא ממתין למשפטו. למרות שהוא חזר בה מהודאתו הוא כרגע במאסר. זה משהו מאוד נדיר בימין הקיצוני". 

צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

 

קריב, שירת בחטיבה לסיכול טרור לא יהודי בשב"כ שנים רבות, מספר כי בשירות הביטחון הכללי משרתים רבים מבני הציונות הדתית, ואינו בוחל בביקורת כלפי הארגון אותו שירת: "שירות הביטחון הכללי הוא לא טלית שכולה תכלת, ועשה טעויות בחקירות האחרונות של נערי הגבעות, כך גם בית המשפט קבע. אבל צריך להבין שהשב"כ מתמודד פה עם חשודים בטרור- אין לזה מילה אחרת. מי שזורק שני בקבוקי תבערה לתוך בית בכפר דומה הוא טרוריסט וצריך לתפוס אותו. מי שמגיע לחקירות טרור צריך להבין שזה לא חקירה על העלמות מס. אלו חשודים בטרור ששותקים בחקירה".

"היחידה מטפלת בכל מה שקשור בטרור אידיאולוגי משמאל ומימין ובלי קשר לדת. כשאתה חוקר חשוד בטרור, והוא שותק בחקירה אתה צריך להיות מאוד יצירתי, ובמקרים נדירים אתה מבקש היתרים מיוחדים מבית המשפט. מקום המדינה היה מקרה אחד כזה -המקרה של דומה. האישור מבית המשפט מגיע רק אם אתה יכול להגיד לבית המשפט שיש חשש לפיגוע נוסף, לא שאתה מנסה לפענח פיגוע בעבר, מה שנקרה 'פצצה מתקתקת'. במקרה של דומה ההיתרים המיוחדים הללו באמת הובילו לפענוח". 

קריב מספר מה בדיוק קרה בחדרי החקירות: "בית המשפט פסל חלק מההודאות של הקטין בגלל שחוקרי השב"כ חרגו מההיתרים שנתן להם בית המשפט. אבל- אחרי שהוא הודה ובית המשפט פסל את ההודאה שלו הוא מודה באותם דברים בהסדר הטיעון. כלומר הוא יושב בחדר ממוזגן של העו"ד שלו בעומתת חוננו ולא בחדר חקירות, ומודה במעורבות בתכנון פיגוע טרור. זה לא דבר מובן מאליו בכלל- חשוד בטרור שמודה שתכנון פיגוע טרור בהסדר טיעון- זו הצלחה מסחררת לשב"כ. למרות שבית המפשט פסל את ההודאה- הוא מודה. עמותת חוננו באמצעות פרסומים שיקרים מטעים את הציבור. הבחור הודה בשותפות למעשי טרור".  

"כל אדם ששומע את זה צריך לשאול את עצמו למה הקטין הודה? כי השופט המגשר בין הצדדים הסביר לעורכי הדין של הקטין כי גם לאחר פסילת ההודאה שלו יש לשרות הביטחון מספיק חומר כדי להרשיע אותו. ואם השב"כ יצליח להוכיח את זה בבית משפט הוא יישב הרבה שנים בכלא." 

למה השב"כ הגיע להסדר טיעון אם יש לו חומר מפסק להרשעה? 

"השב"כ רוצה להראות כבר התקדמות בתיק, והוא רוצה להראות נחקר טרור שמודה בתכנון טרור.  שב"כ עשה את השקולים שלו והגיע למסקנה שזה הדבר הנכון. הדבר המרכזי שנשאר במחלוקת הן תוצאות הפיגוע. השאלה שעומדת על הפרק היא האם הוא מודה בהצתת בית או מודה בפיגוע שבו תכננו להרוג אנשים-זה הוא לא מוכן להורדות ובזה השופט יכריע". 

"שירות הביטחון הוא ארגון מסכל וזה תפקידו. אין לו אינטרס להכניס אנשים לכלא אלא לסכל פיגועים ולפענח פיגועים שהוא לא הצליח לסכל. כלומר אם נחקר טרור מודה בתכנון פיגוע זה משדר לשטח איזושהי הרתעה שיעשו פחות פיגועים אז השב"כ את שלו עשה. זו הצלחה גדולה של השב"כ שמגיעה עם הכישלון שהיא נלקחה מעבר להיתרים שנתנו. 

"הקטין כנראה הבין שעדיף לו להודות מאשר להיכנס להליך משפטי מאוד ארוך, שבסופו הוא יורשע ויישב שנים ארוכות בכלא. ככל הנראה עורכי הדין שלו אמרו לו שחמש וחצי שנים, שהושג בהסדר הטיעון, זה הרע במיעוטו. הרי לא הגיוני שאדם שפסלו את ההודאה שלו יודה שוב, אלא אם כן הוא מבין שיש חומר משמעותי נגדו. כמובן שאם ההודאה לא הייתה נפסלת, והיתה נלקחת בצורה מסודרת על פי ההיתרים, הוא היה נכנס להרבה יותר שנים לכלא. הוא מודה בדברים שכבר נפסלו, כי הם נלקחו שלא כדין ובית המשפט הגדיר שנלקחו בצורות לא נאותות. 

בית משפחת דוואבשה השרוף בדומא

בית משפחת דוואבשה השרוף בדומאצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

איך יכול להיות שהשב"כ חורג מההיתרים שניתנו לו מבית המשפט? יכול להיות שהחוקים משתמשים בכוח שניתן להם לרעה? 

"זה באמת מאוד חמור וסיבה לדאגה, אבל מה שכן טוב שאפשר לראות שבתי המשפט אינם חותמת גומי של השב"כ. השופטים בוחנים ואם יש חריגות הם פוסלים. שב"כ עושה אלפי חקירות וזה לא קורה הרבה שבית המשפט פסל חקירה. זה קרה וזה לא בסדר. אם שב"כ חרג מההיתרים שניתנו לו מגיע לו לקבל על הראש. הלחץ שהפעיל השב"כ במקרים האלו הוא בעיקר לחץ נפשי. הם איימו עליו- ובית המשפט בצדק פסל, אבל לחץ נפשי זה לא עינויים. כשאדם שומע עינויים הוא מדמיין דברים נוראיים כמו כאיראן או סוריה- זה לא ככה".

חקירת הקטין צ'- הריגת הפלסטינית עאישה א-ראבי 

עאישה א-ראבי נהגה מזריקת אבנים לעבר מכוניתה בדרך לביתה שבשומרון לפני כארבעה חודשים. חמישה תלמידי ישיבת 'פרי הארץ' ביישוב רחלים עוכבו לחקירה על ידי השב"כ, כשעל האבן נמצאת דגימת DNA של אחד החשודים. בתחילת השבוע נודע כי ראש המכון לרפואה משפטית הוציא חוות דעת חשה וטען כי ישנה סבירות נמוכה שהאבן הרבה את א-ראבי. הקטין צ' שוחרר למאסר בית בתנאים מגבילים. 

קריב מסביר מה קרה בחקירתו של צ': "בחקירת הריגת הפלסטינית, עאישה א-ראבי מזריקת אבן לרכבה, לא ננקטו אמצעים מיוחדים. על האבן שנמצאה ברכבה של א-ראבי נמצאה דגימת DNA של החשוד. הנחקר הזה, לא רק שהוא חשוד ויש דגימת DNA שלו ברכב, הוא גם שותק. שחשוד בטרור שותק יש לחוקר סבירות גדולה לחשוב שהוא מעורב ברצח. זה לא ילד תמים בישיבה תיכונית שיושב ולומד כל היום ושואלים אותו אם יש לך קשר הוא לא מדבר. מה אתם רוצים שהחוקר שב"כ יעשה? זה לא אירועי פלילי אלא אירועי טרור. בגלל שאין שום מידע על אירועים עתידיים גם אין היתרים מיוחדים". 

קריב מוסיף: "אם אין לך שום נגיעה לאירוע- למה אתה שותק? תסביר איך אבן עם דגימת DNA שלך, נמצאת בתוך רכב של פלסטינית שנרצחה. עצם זה שאתה שותק מגביר את החשד". 

הם לא נפגשו עם עורך דין כמעט שבוע לאחר החקירה, ומדובר בקטינים. האם אין להם זכויות נחקר?

"מניעת עורך דין מנחקר זה אחת האסטרטגיות היחידות שנותרו לחוקרי השב"כ כדי להגיע לחקר האמת. כשיש צורך, ובמקרה שיש נחקרים ששותקים אז יש צורך, אז משתמשים בכלי הזה". 

למה אתה קורא למעשה של הנערים מעשה טרור? אולי זה מעשה פלילי חמור מאוד שמצריך חקירת משטרה ולא חקירת שב"כ? 

"השב"כ הוא קודם כל ארגון מודיעיני. היתה ידיעה מודיעינית שמדובר בטרור. למצוא DNA ברכב של מישהי שנרצחה זה החלק הקל של הסיפור. להתאים את ה-DNA לחשוד לוקח הרבה זמן. זה לא פשוט בכלל למצוא את החשוד, לקחת ממנו דגימת DNA בדרכי עורמה, ולהשוות בין הדגימה שעל האבן לזו שיש לך דרך אנשי המודיעין שלך בשטח. זה שהם הגיעו לאדם שזרק את האבן זה אומר שלא רק שיש להם מודיעי, אלא שהוא גם יוצא דופן באיכותו. כלומר יש פה שני דברים- גם דגימת DNA וגם מודיעין. יש פה מבצע מודיעיני מבריק שלקח מספר שבועות במהלכו הצליחו לשים את האצבע בדיוק על החשוד במעשה. זאת אומרת שלשב"כ יש מידע מודיעיני שזה הוא-אחרת הם לא היי מגיעים אליו ול-DNA שלו". 

קריב ממהר להגן על חוקרי השב"כ, ויוצא נגד עמותת חנונו המייצגת חלק מהנערים: "החוקרים שחוקרים בבוקר חמאסניקים יחקרו בערב חשודים יהודים- אין שום הבדל. עמותת חוננו עושה עוול גדול מאוד לנערים שהיא מייצגת כי היא אומרת להם תשתקו בכל מקרה, גם אם אתם לא מעורבים תשתקו. הם עושים את זה לטובת אלו שכן מעורבים. ארבעת הנערים האחרים שנחקרו עם הילד הזה היו יכולים ללכת הביתה אם היו מדברים. אבל אומרים להם לשתוק וכך מרעים את מצבם. חוננו לא מייצגים את האינטרס של הלקוחות שלהם, אלא מייצגים את האינטרס הכללי של שאר נערי הגבעות. עדיף להם שכולם ישתקו כדי לסייע למעורבים  האמתיים".

למה אתה חושב שזה קורה דווקא בציונות הדתית?  

"הנערים האלו הם לא ציונות דתית. הם בעד מדינת הלכה ורחוקים מאוד מלייצג את הציונות הדתית הממלכתית והציונות. הם נגד המדינה ונגד הדמוקרטיה. בכירים בציונות הדתית בפירוש מתנגדים אליהם. 99% מתושבי יו"ש הם אנשים טובים, דמוקרטים שתורמים למדינה. אנשים יקרים וחשובים שמדינת ישראל לא יכולה בלעדיהם. רוב היחידיות הקרביות כיום מושתתות על בניה של הציונות הדתית והתשתית של עובדי שירות הביטחון הכללי. הציונות הדתית זה גוף מפואר שאני מצדיע לו". 

עו"ד  איתמר בן גביר, המייצג את הקטין צ', הסביר לחדשות כיפה כי 'ההיתרים המיוחדים' של חוקרי השב"כ הם קשיים ומסוכנים: "כל אחד היה מודה אחרי סדנת העינויים שהם עברו. אנחנו לא רוצים לחיות במדינה דמוקרטית שבה מותר לענות בני אדם"

בן גביר מוסיף: "צריך להפריד בן אוהב לאויב. אלו נערים שלנו ואני לא יכול לחשוב שמתייחסים אליהם כמו טרוריסטים שבאים להשמיד אותנו". 

מארגון חוננו נמסר: "המחלקה כנגד יהודים בשרות הביטחון הכללי שכחה מזמן את החוק ואת המוסר. מדובר בעבריינים שמענים קטינים בצורה בלתי חוקית, בבכירים ששולחים סוכנים להתחתן עם נערות תמימות מההתיישבות כדי להשתמש ברחמן כסיפורי כסוי ומפעילים סוכנים מדיחים כדי להחתים אוכלוסיות שלמות בישראל. ועוד לא דיברנו על צווים מנהליים ללא ראיות וללא משפט שמחולקים בסיטונאות. מגוחך לשמוע עבריינים בשירות החוק מטיפים לנו מוסר איך לדאוג לנערים בחקירות".

 עוד הוסיפו בחוננו: "נזכיר לציבור כי בתיק דומא הרכב של שלושה שופטים בבימ"ש המחוזי קבע כי ההודאות מהנאשמים הוצאו תחת אלימות קשה, שלא כחוק, ופסל את מרביתן. לאחרונה נאלצה הפרקליטות לחזור בה מגרסתה הראשונה ולחתום עם הקטין על הסדר טיעון מקל אשר מנתק אותו מהאירוע בדומא, ובימים אלו מתנהל משפטו של הנאשם הנוסף שעונה בעינויים קשים עמירם בן אוליאל. במסגרת הדיונים שכבר התקיימו עלו אינסוף סתירות בין כתב האישום לבין כלל הראיות בתיק. בעז"ה גם עמירם יזוכה בקרוב וייצא לחופשי. אנו שבים וקוראים לנבחרי הציבור להקים וועדת חקירה בלתי תלויה שתוביל להעמדתם לדין של עברייני המחלקה היהודית בשב"כ".