בג"צ נגד חוק ועדות הקבלה: דורש מהמדינה הצדקה לאי-ביטול החוק

העתירה שהוגשה נגד התיקון לחוק ועדות הקבלה זכתה להצלחה ראשונה, כשבג"צ דרש מהמדינה שתצדיק תוך 90 יום מדוע יישובים גדולים ולא פריפריאליים יוכלו לקבוע מי יזכה לגור ביישוב ומי ידחה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/24 13:09 יט באייר התשפד

בג"צ נגד חוק ועדות הקבלה: דורש מהמדינה הצדקה לאי-ביטול החוק
יישוב, אילוסטרציה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

לפני כשנה עבר בכנסת תיקון שהרחיב את חוק "ועדות קבלה", ובו נקבע כי גם יישובים גדולים, ויישובים שאינם בנגב או בגליל יורשו להפעיל וועדות קבלה. התיקוף אף הרחיב את אמות המידה לפסילת מועמדים שלא מתאימים "למאפיינים הקהילתיים הציבוריים של היישוב". עקב כך, עתרו מספר ארגונים לבג"צ בבקשה לפסול את החוק. והיום (ב'), הורה בג"צ לכנסת ולמשיבי המדינה לנמק בתוך שלושה חודשים מדוע לא יבוטל התיקון לחוק.

הטיעונים בעד ונגד - והחלטת בג"צ

הצו שניתן היום, מורה לכנסת ולמשרד הכלכלה ורשות מקרקעי ישראל לנמק תוך 90 יום מדוע לא יבוטל התיקון לחוק שעבר בחודש יולי האחרון אשר הרחיב את תחולתו בכך שקבוצת היישובים הרשאים להפעיל ועדות קבלה, תכלול גם יישובים שיש בהם יותר מ-400 "בתי אב", וכן יישובים שאינם רק בנגב ובגליל.

בעתירה שהוגשה נטען כי היוזמה להרחיב את תחולת החוק נובעת מכך שהצליח להגשים את תכליתו המקורית הפסולה, שהיא למנוע מערבים להתגורר ביישובים שנועדו ליהודים, וזאת בהסתמך על ההצהרות המפורשות של יוזמיו. אמש התקיים דיון ראשון בעתירה, במהלכו טענו משיבי הכנסת והמדינה כי לא נמצאו נתונים המצביעים על כך שהחוק מביא לאפליה, וכי פרק הזמן שעבר מאז תיקונו מחייב את דחיית העתירה מטעמי חוסר בשלות. כאמור, הטענה נדחתה, והמדינה תצטרך להצדיק את קיום החוק בתוך שלושה חודשים.