בשורה לצפוניים: תחנת הרכבת שתיבנה על כביש 6 - ותחסוך את הסרבול

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה החליטה על הקמת תחנת רכבת חדשה בחריש, וכן הקמת מקטע מסילת רכבת שייתן לתושבי הצפון אפשרות לנוסע למרכז - מבלי לעבור בחיפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/24 20:40 כט בניסן התשפד

בשורה לצפוניים: תחנת הרכבת שתיבנה על כביש 6 - ותחסוך את הסרבול
רכבת ישראל. ארכיון, צילום: Hadas Parush/Flash90

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות הרב נתן אלנתן, דנה היום (ג') בחלופות למסילת מנשה, והחליטה לקדם חלופה אשר תשרת את העיר חריש וכן את יישובי הסביבה. אורכה של מסילת מנשה כ-45 ק"מ, והיא מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלו, למסילת העמק, נועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה מקבילה לשדרת החוף ובלתי תלויה בה. המסילה תאפשר לתושבי הצפון, בעיקר לחלקו המזרחי של הגליל, להגיע למרכז הארץ ישירות ללא מעבר בחיפה.

תחנת רכבת חדשה על כביש 6

באזור חריש הוצעו בעבר שתי חלופות שונות, אחת העוברת במנהרות תחת העיר חריש, אך אינה מאפשרת תחנה בה, בשל העומק בה עוברת המסילה, והשנייה העוברת בקרבת אזור התעשיה ברקאי. בדיקה נוספת, לאור בקשת המועצה הארצית לתכנון ולבניה הביאה לחלופה נוספת, אשר מקובלת על רוב הצדדים - החלופה החדשה, כוללת תחנת נוסעים בסמוך לקניון בכניסה לעיר חריש ותוואי מסילה שיוצמד ברובו לכביש 6. תחנת הנוסעים תמוקם בצידו המערבי של כביש 6 והתוכנית המוצעת כוללת גם הקמת גשר הולכי רגל שיחלוף מעל כביש 6 ויחבר את משתמשי הרכבת בין חריש לתחנה.

החלופה החדשה זכתה לציון המשוקלל הגבוה ביותר מבין החלופות, על פי גורמי המקצוע שבחנו אותה בהיבטי תחבורה, הנדסה ותפעול והיבטים סטטוטוריים. היא מאפשרת נגישות גבוהה לתושבי חריש, ברקאי ומענית ולכל תושבי ואדי ערה. בהיבטים הסביבתיים התוואי החדש המוצע, מבטיח שמירה על שטחי יער ומסדרונות אקולוגיים. לאחר אישורה של החלופה, מועברת התוכנית להמשך עריכה של התסקיר, שלאחריו תועבר התוכנית להערות והשגות הציבור.