מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

איריס חיים תוקפת את החלטת הרמטכ"ל: "איך אתה חושב שאני מרגישה עכשיו?"

בעקבות החלטת ההדחה של קציני חטיבת הנח"ל המוערבים בהרג פעילי WCK. אמו של החטוף שנהרג בשוגג על ידי כוחותינו במכתב חריף וביקורתי לרמטכ"ל "כפי שאני רואה את המסר הזה: את האזרחים שלנו אפשר להרוג"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/04/24 11:09 ב בניסן התשפד

איריס חיים תוקפת את החלטת הרמטכ"ל: "איך אתה חושב שאני מרגישה עכשיו?"
יותם חיים ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

איריס חיים נכנסה ללב של כל אחד בישראל, לאחר התקרית בה נהרג בנה יותם יחד עם עוד שניים שהצליחו לברוח משבי חמאס מירי כוחותינו, בחרה חיים להתרכז בגבורה ופחות בהאשמת צה"ל בהרג השגוי של בנה.

כעת, אחרי החלטתו לפני מספר ימים של הרמטכ"ל להדיח את ראש מטה חטיבת הנח"ל ומפקד הסיוע החטיבתי שלה במסגרת תחקיר הרג עובדי ארגון ה -WCK, שלחה חיים מכתב לרמטכ"ל ובו היא דורשת מהרמטכ"ל לחזור בו מהחלטתו.

לא רק שלא האשמנו את החיילים, לא את המפקד הישיר ולא אף אחד בדרג הבכיר אף יצאנו בהודעה מחזקת

בפוסט שפרסמה בחשבון הפייסבוק שלה שיתפה חיים מכתב שכתבה להלוי, "כותבת לך בשומעי על החלטתך מהימים האחרונים. הדחתם של שני קציני צה"ל בעקבות החלטה שגויה לכאורה שלקחו" חיים הדגישה שאין בכוונתה לערער על החלטתו המקצועית של הרמטכ"ל אך הסבה את תשומת ליבו לתחושותיה מאז ההחלטה וממה שהיא גורמת לה להרגיש כאמו של יותם ז"ל.

איריס חיים אמו של יותם חיים ז"ל

איריס חיים אמו של יותם חיים ז"ל צילום: ג'ני פפרמן

"בתאריך חמישה עשר לדצמבר אלפיים עשרים ושלוש, בני יותם ז"ל, יחד עם שניים מחבריו לשבי, נורה בשוגג ונהרג עקב טעות של הצבא, טעות איומה שפגעה במורל של כל עם ישראל ושל הצבא ובנו בראש ובראשונה. משפחתי, משפחת חיים יצאה בקריאה לדון את החיילים לכף זכות.

לא רק שלא האשמנו את החיילים, לא את המפקד הישיר ולא אף אחד בדרג הבכיר אף יצאנו בהודעה מחזקת שיש להמשיך את הלחימה כי זאת המטרה שלנו, רק ככה נוכל לנצח. לא ביקשנו להדיח אף אחד מתוך הבנה שאנו במצב מלחמה ושירי דו צדדי הוא לצערנו וכאבנו, חלק מהמלחמה".

האם דמו של בני חשוב פחות מדמם של אזרחי מדינה זרה?"

חיים הדגישה שעל אף החלטת הרמטכ"ל להדיח את 2 קציני חטיבת הנח"ל, היא חלילה לא דורשת הדחת קצינים הקשורים להרג בנה, "באותם ימים ואף עתה, לא יצאה מהצבא שום קריאה להדחה של אף חייל שהשתתף במחדל הירי ביותם ובחבריו לשבי, ושוב אני מדגישה, זה לא מה שאני מבקשת. לא קוראת להדחה."

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בתוך עזה

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בתוך עזה, צילום: דובר צה"ל

אך ציינה בביקורתיות כי התנהלות הרמטכ"ל בימים האחרונים גורמת לה להרגיש כי בעיניו של הלוי דמו של בנה (המחזיק באזרחות פולנית), פחות חשוב מדמם של אזרחים זרים אחרים, "והנה, אזרחים זרים נהרגים בשוגג על ידי כוחות צה"ל, העולם מזדעק, אחד מהנציגים המוחים נגד הצבא הוא ראש ממשלת פולין. יותם בני, גם הוא בעל אזרחות פולנית. מעניין שהאזרח הפולני בשם יותם חיים לא באמת עניין את ראש הממשלה בפולין. אנחנו לא שמענו ממנו שהוא משתתף בצערנו, אזרח פולני חטוף שנהרג. הוא בטח לא פנה אליך להוקיע את ההרג נכון? האם דמו של בני חשוב פחות מדמם של אזרחי מדינה זרה?"

"כפי שאני רואה את המסר הזה: את האזרחים שלנו אפשר להרוג"

והוסיפה בכאב "אנחנו, משפחה של אזרח חטוף מגבים את החיילים שלנו, מגבים את הצבא שלנו ואת המפקדים על אף הכאב הנוראי שלנו, כי יש לנו אחריות, כי אנחנו מאמינים שהחיילים עושים הכל כדי להגן עלינו, ושדברים איומים קורים במהלך מלחמה."

"הרצי בושה", כתובת המחאה בתוך עזה

"הרצי בושה", כתובת המחאה בתוך עזה צילום: הלל ביטון רוזן, ערוץ 14

במכתב ששלחה המשיכה חיים בביקורת החריפה כלפי הרצי הלוי בטענה שאינו מגבה את המפקדים והפקודים שלו, וכי בראייתה לרמטכ"ל לא אכפת שאזרחים ישראלים יהרגו ובלבד שלא יהרגו אזרחים זרים "ואתה? האם אתה מגבה את המפקדים שלך, מגבה את החיילים שלך? מבחינתי כפי שאני רואה את המסר הזה: לפני שאתם יורים, תחשבו כמה פעמים, כי יכול להיות שתפגעו באזרח זר. את האזרחים שלנו אפשר להרוג, גם את החיילים. איך נוכל להמשיך לחיות פה עם המסר הזה? איך אתה חושב שאני מרגישה עכשיו? אני וכל המשפחה שלי?"

"החזר את הקצינים למקומותיהם, חזק את הצבא, חזק את הכבוד שלנו לצבא"

לסיום כתבה חיים בדרישה לרמטכ"ל שיבטל את החלטתו להדיח את הקצינים "רוצים להמשיך להאמין שהצבא שלנו מונע מהחלטות ערכיות, שדואגות למדינה ולחטופים ולא לאינטרסים של המדינות האנטישמיות שמסביבנו.

מסיימת את פנייתי אליך בבקשה לשינוי המסר שהועבר לעם ישראל ולאומות העולם: שחיילנו ואזרחנו שווים פחות. ולשינוי ההחלטה: החזר את הקצינים למקומותיהם, חזק את הצבא, חזק את הכבוד שלנו לצבא ושל כל העולם לחוזק שלנו. אל תחליש אותו ואותנו. בעת מלחמה קורות טעויות, המחירים שאנו משלמים כבר כבדים מנשוא, המחיר הזה מיותר" .