מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הקצין הסרוג יודח, נזיפה למפקד פיקוד דרום: מסקנות תחקיר הרג עובדי ה-WCK

צה"ל פירסם את תוצאות התחקיר המלא של הרג עובדי הארגון ההומניטרי WCK: "הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש"

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 05/04/24 13:31 כו באדר ב'

הקצין הסרוג יודח, נזיפה למפקד פיקוד דרום: מסקנות תחקיר הרג עובדי ה-WCK
תחקיר הרג עובדי הארגון, צילום: דובר צה"ל

לאחר הביקורת העולמית בעקבות הרג שבעת עובדי הארגון ההומניטרי WCK כתוצאה מאש צה"ל, היום (ו') פורסם התחקיר המטכ"לי שבוצע על ידי מנגנון התחקור בראשותו של אלוף (מיל') יואב הר-אבן. מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע ויחד עם זאת, הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את פעילי ארגון ה- WCK.

שני קצינים יודחו - שלושה בכירים יינזפו

במסקנות התחקיר צוין כי "הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש". בעקבות ממצאי התחקיר הרמטכ"ל החליט להדיח את הקצין הסרוג אל"ם (במיל') נוחי מנדל ואת מפקד הסיוע החטיבתי, קצין בדרגת רס"ן. בנוסף, הרמטכ"ל ינזוף פיקודית במפקד החטיבה, מפקד אוגדה 162 ומפקד פיקוד הדרום.

הכוחות סברו שמדובר בפעילי חמאס וירו על שלושת רכבי ה-WCK

לפי ממצאי התחקיר, האירוע התרחש ב-1 באפריל 2024, במהלך מבצע להעברת סיוע הומניטרי של ארגון WCK לרצועת עזה. הכוחות זיהו חמוש אחד על אחת ממשאיות הסיוע, ולאחר מכן סברו כי ישנו חמוש נוסף. לאחר שהרכבים עזבו את המחסן בו נפרק הסיוע, אחד המפקדים סבר בטעות כי החמושים נמצאים ברכבי הליווי וכי מדובר במחבלי חמאס.

הכוחות לא זיהו את הרכבים המדוברים כמשויכים לארגון ה-WCK ובעקבות זיהוי שגוי תקפו את שלושת רכבי ה-WCK, על בסיס ההבנה המוטעית שהיו בהם פעילי חמאס והביאו למותם של שבעה פעילי סיוע הומניטרי חפים מפשע. התקיפה בוצעה תוך הפרה חמורה של הפקודות וההוראות הנוגעות לעניין.

תחקיר הרג עובדי הארגון

תחקיר הרג עובדי הארגון, צילום: דובר צה"ל

"צה"ל רואה בחומרה את התקרית הקשה"

בהודעת דובר צה"ל נכתב: "צה"ל רואה בחומרה את התקרית הקשה שגבתה את חייהם של שבעה אנשי סיוע הומניטרי, בלתי מעורבים וחפים מפשע. אנו מביעים את צערנו העמוק על האובדן, ומשתתפים בצערם של בני המשפחות וארגון WCK. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לפעילותם ההומניטרית החיונית של ארגוני הסיוע הבינ"ל, ונמשיך לפעול לתיאום וסיוע לפעילותם, תוך הקפדה על ביטחונם ושמירה על חייהם".