אי אפשר להעביר שבת קיץ בלי ספר טוב | 3 ספרים ששווים את השנ"צ

מחפשים ספר טוב שיעביר את הזמן הארוך שהתפנה לכם בצהרי השבת? המלצות לשלושה ספרים על החיים של פעם, של היום ועל תעלומה מטלטלת

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 08/04/24 18:12 כט באדר ב'

אי אפשר להעביר שבת קיץ בלי ספר טוב | 3 ספרים ששווים את השנ"צ
ספרים, צילום: LeManna,Shutterstock

הקיץ כבר כאן והשבתות הולכות ומתארכות. אין דרך טובה יותר להעביר את השבת מאשר במרפסת עם ספר ביד וארטיק - אבל שלא יטפטף על העמודים. הנה שלושה ספרים שאתם יכולים לשמור לשבת הקרובה, רק קחו בחשבון שתיאלצו לוותר על השנ"צ כי לא תצליחו לעזוב אותם בזמן.

ואז היא נעלמה

ליסה ג'ואל

אם מתחשק לכם ספר רגוע וקליל, שתוכלו לקרוא בכל פעם כמה עמודים ממנו, זה ממש לא הספר בשבילכם. מהעמוד הראשון ועד סופו של הספר הוא מלא בעלילה מותחת וטוויסטים שגרמו לי - ולא כביטוי - לפעור את הפה. בכל פעם שנראה לכם שאתם יודעים לאן זה מתקדם, ליסה ג'ואל תצליח להפתיע אתכם מחדש ולקחת את כל הסיפור לכיוון אחר לגמרי. ספר מותח, מסקרן וטרגי, שגם כשרציתי להניח אותו בצד לא הצלחתי.

"ואז היא נעלמה"

"ואז היא נעלמה" צילום: עברית

תקציר על גב הספר: היא היתה בת 15. מוארת, קורנת, כל החיים לפניה. ואז, כאילו בלעה אותה האדמה, אלי נעלמה. עשר שנים חלפו מאז שאלי נעלמה, אבל אִמה לורל מעולם לא איבדה תקווה שיום אחד תשוב ותמצא אותה. בינתיים היא חיה חיים של שגרה אפורה, מצומצמת, בהמתנה לגילוי חדש, לאיזה קצת חוט.

הכול משתנה כשיום אחד היא פוגשת בבית קפה זר כריזמטי מקסים. קוראים לו פלויד. לורל מתאהבת בו מיד, והוא בה. הם מבלים יחד, והוא גם מציג בפניה את בתו בת התשע - פופי - פיקחית, עירנית ובעיקר דומה לאלי כשתי טיפות מים. מה קרה לאלי? לאן נעלמה? השאלות שלא הרפו ממנה מעולם רודפות את לורל ביתר שאת. ומי עוד מסתיר מפניה סודות?

הנערה מח'ומיין

שרה אהרוני

סיפורה של הנערה נהיד הוא סיפורן של כל כך הרבה נערות בשנות ה-50, שנחתו בארץ הקודש עם כל הציפיות של משפחתן שנותרה מאחור וכמעט בלי תמיכה. סיפור מורכב של מציאות חיים קשה אבל הרבה אומץ וציונות, על נערה שעברה המון ועדיין ממשיכה לעבור. הספר מעניק הצצה לחיי הקיבוץ - שלא תמיד זוהרים כפי שהם נוצצים מבחוץ - ולא שוכח גם סיפור אהבה מתוק שכמעט מתפספס בדרך.

הנערה מח

הנערה מח'ומיין צילום: עברית

תקציר על גב הספר: על הנערה נהיד, בת למשפחה יהודייה מהעיירה האיראנית ח'ומיין, מוטל לקיים את הנדר שנדרה אמה בלידתה - להינשא בבוא העת לבן דודה. וכך, בניגוד לרצונה, היא נשלחת לקיבוץ בדרומה של ישראל, שם נמצא החתן המיועד. העולם החדש של שנות החמישים בקיבוץ מפגיש אותה עם אתגרים לא מוכרים. היא אינה דוברת עברית ומתקשה לפענח את הקודים ההתנהגותיים. על מנת לשרוד ולהתערות בתרבות המקומית היא משתנה, יחד עם השם החדש שקיבלה, וממציאה את עצמה מחדש.

אט־אט היא לומדת את המציאות החדשה, מורדת בעולם הישן, נופלת לתהום ונחלצת ממנה כאישה עצמאית, דעתנית וחדה כתער. היא עוברת מהפך אישי ותרבותי ומסרבת בתוקף להיות קורבן. נהיד, הקרויה בישראל תמר, מתגייסת לשירות בצבא ההגנה לישראל, ויחד עם חבריה לגרעין לוקחת חלק בהקמת קיבוץ ניר עוז, פעולה שלוותה ברוח של חלוציות והגשמה, של עבודה קשה בצד ראייה אופטימית למרחוק.

הדרך הביתה

הילה ארוון

ייתכן שבזמן אחר הייתי נוטשת את הספר הנחמד הזה די בהתחלה, אבל דווקא בתקופה הזאת הוא היה בדיוק מה שהייתי צריכה. מצד אחד העלילה המתרחשת במקביל לצוק איתן ומעוררת הזדהות עם מצבנו כיום, ומצד שני סיפור אהבה חמוד וצפוי מהסוג שכיף לקרוא ולא דורש יותר מדי מאמץ. מתחילת הספר ועד סופו רק תחכו שגאיה וסער כבר יהיו יחד, אבל תצטרכו להמתין בסבלנות וליהנות מהדרך.

"הדרך הביתה"

"הדרך הביתה" צילום: עברית

תקציר על גב הספר: גאיה הדר הייתה בטוחה שהיא בכיוון הנכון. היא עזבה את המושב הדרומי המנומנם שבו גדלה, בנתה את חייה בתל אביב ותחזקה משרה נחשקת בחברת היי-טק, מערכת יחסים עם בן זוג נאה ומצליח וחיי חברה תוססים.

אבל דווקא אז, ביקור אצל הוריה במושב מתחיל רצף של התרחשויות בחייה, שמסיט אותה ממסלולה הבטוח והידוע מראש. בין מסדרונות מגדלי המשרדים בעיר הגדולה לבין טורי השיחים בחממות של הוריה, משהו חדש מתרקם בחייה של גאיה. בין רחובות הכרך הסואנים לבין שבילי המושב הפסטורליים, היא מגלה דברים חדשים על עצמה ועל הסובבים אותה.

צעד אחר צעד גאיה מתקרבת אל האושר ואל המקום שאליו הלב שלה שייך. אבל היכן הוא המקום הזה? ואיזו מן הדרכים מובילה אליו? "הדרך הביתה" הוא סיפור על צמיחה מתוך רגעי משבר, התגברות על דעות קדומות ובעיקר סיפור על אהבה בלתי צפויה.