מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ריאיון מאיר בן שבת: "​​​​​​​הפגיעה שישראל הסבה לחמאס עד כה היא כואבת, אך לא אנושה"

על רפיח: "ההרתעה שהתרסקה ב-7 באוקטובר לא תשוקם אם לא יושגו כל המטרות שהוגדרו", על מערכה בצפון: "מדינת לבנון צריכה לשלם מחיר". וגם: מה יביא את חמאס לעסקה עם ישראל? ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת בראיון ל"חדשות כיפה": "ישראל לא תשוב להיות כשהייתה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 09/04/24 09:02 א בניסן התשפד | עודכן בתאריך 30/11/99 00:00

מאיר בן שבת: "​​​​​​​הפגיעה שישראל הסבה לחמאס עד כה היא כואבת, אך לא אנושה"
מאיר בן שבת., צילום: Olivier Fitoussi,Flash90

ברקע הדיווחים על התקדמות מסוימת במשא ומתן בין ישראל וחמאס על עסקת חטופים וברקע ציון הדרך של חצי שנה למלחמה, מסביר ראש המל"ל לשעבר וראש מכון משגב לביטחון לאומי, מאיר בן שבת מדוע אסור לוותר על כניסה לרפיח, על אף ההתנגדות האמריקאית. בראיון ל"חדשות כיפה" הוא אומר: "ישראל צריכה לעשות את מה שנכון עבור ביטחונה. זהו הכלל שמקובל גם על ארה"ב".

"לפעול ברפיח, להרוס עד היסוד את תשתיות הטרור ולייצר שליטה ביטחונית"

לאחר שאוגדה 98 יצאה מעזה וגורלה של רפיח טרם ברור, בן שבת אומר כי "הפגיעה שישראל הסבה לחמאס עד כה היא כואבת, אך לא אנושה". הוא מבהיר עד כמה חשובה הכניסה הקרקעית גם לרפיח: "חטיבת-חמאס ברפיח, שבו ישראל לא פעלה, מהווה חמישית מהכוח הצבאי והמשקל הסגולי שלה גדול יותר בהיותה אחראית גם על רצועת-הגבול שדרכה מתבצעות ההברחות".

"אם ישראל תסיים עכשיו את הלחימה, היקף היכולות שנשארו לחמאס, יחד עם האחיזה העמוקה שלו באוכלוסייה ועם התמיכה בו מצד ההנהגה בחו"ל ומצד המדינות שעימן הוא קשור, יסייעו להתאוששותו המהירה ולא יאפשרו שינוי יסודי ברצועת-עזה" הוא אומר.

הלחימה בעזה

הלחימה בעזה, "זה הכלל שמקובל גם על האמריקאים". צילום: דובר צהל

למרות ההתנגדות האמריקאית לכניסה ישראלית לרפיח, בן שבת אומר: "האם מישהו באמת חושב שניתן למוטט את חמאס ולפרק את יכולותיו בלי לפעול ברפיח?! האם פשיטות מוגבלות וממוקדות יכולות להוות תחליף לכך? ישראל צריכה לעשות את מה שנכון לביטחונה. זהו עיקרון שמקובל גם על ארה"ב".

הוא מוסיף: "וושינגטון חייבת להבין שלאחר ה-7 באוקטובר, הכרעת חמאס הפכה להיות עניין קיומי לישראל. אין זה דומה למלחמותיה של ארה"ב, בעיראק ובאפגניסטאן, שהתנהלו אלפי מיילים משטחה, ישראל צריכה לפעול ברפיח , להרוס את תשתיות הטרור ולייצר שליטה ביטחונית שתמנע הברחות בגבול. בלי זה, חמאס יתאושש וישוב להכות".

"לא מתבצעים כיום": הצעדים שיובילו את חמאס לכניעה

אני שואל אותו לגבי היתכנות של עסקה כוללת מול חמאס או אפשרות של כניעה של ארגון הטרור, בן שבת נחרץ: "אם הכוונה היא לכך שסינואר וחבורת הסובבים אותו ייצאו ממאורתם עם דגל לבן ובידיים מורמות אז לדעתי שסיכויים לכך נמוכים. חבורה זו תעדיף למות. אם אתה שואל מה יביא אותו לעיסקה בתנאיה של ישראל כי אז התשובה לכך היא פשוטה יותר: לחץ בעוצמה שהובילה אותו לעיסקה הקודמת: כלומר: פעולה צבאית עוצמתית, הרס וחורבן, מצור על ערוצי האספקה לחמאס, סיכול ממוקד של בכירי ההנהגה בחו"ל – כל אלה לא מתבצעים כיום".

מדינת ישראל תוכל להגדיר ניצחון במלחמה גם בלי השבת כלל החטופים?

"השבת החטופים מוגדרת כאחת מתוך שתי המטרות העיקריות של המלחמה ואי אפשר בלי להשיג זאת. העניין הוא שהלחץ על חמאס כיום הוא מינורי ולעומת זאת הלחץ על ישראל להפסקת הלחימה ולשיפור המצב ההומניטארי הוא כבד. מלאכתו של חמאס נעשית בידי אחרים וכל שנותר לו במצב זה הוא להמשיך להתעקש על דרישותיו המוגזמות, למשוך זמן ולשמור את אנשיו מפני הפעילות המוגבלת של צה"ל ברצועת עזה".

איסמעיל הניה

איסמעיל הניה, "סיכול ממוקד של בכירי ההנהגה בחו"ל". צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

האם נכון בשלב זה שהאחראים למחדל בצמרת מערכת הביטחון יתפטרו מתפקידם?

"אנחנו בעיצומה של מלחמה רב זירתית. למרות התחושות הקשות, ראשי המערכות הרימו את עצמם ואת אנשיהם מהתהומות של ה-7 באוקטובר ומנהלים אותה במסירות נפש ובמקצועיות. עלינו להתמקד כעת בהשלמת המשימה".

האם יש צדק בדרישה שהרמטכ"ל וראש השב"כ לא ימנו מינויים בכירים בעת הזו?

"יש שיקולים בעד ונגד. אני מניח שראשי הארגונים מודעים לכך".

הרצי הלוי, דיבר לתקשורת הזרה

הרצי הלוי, "להתמקד כעת בהשלמת המשימה", צילום: David Cohen,Flash90

לגבות מחיר גם מלבנון

בכל הנוגע לגבול הצפון והמערכה עם חיזבאללה, סבור בן שבת כי רגעי ההכרעה ביחס לחיזבאללה מתקרבים. "בנתונים שבהם התקבלה ההחלטה על הפינוי היא היתה סבירה לחלוטין. רגעי ההכרעה ביחס לחיזבאללה מתקרבים. ישראל לא תוכל להמשיך לוותר על ריבונותה בצפון המדינה. תושבי אזור זה לא יהיו בני ערובה לגחמות חיזבאללה. הרחקת האירגון מחוץ לטווח הסכנה – היא יעד שצריך להשיג גם בכוח. מדינת לבנון צריכה לשלם מחיר על היותה בסיס לטרור ואולי אפילו נכון לגבות ממנה תחילה".

עזה, ארכיון

ההרס בעזה, "להיכנס לרפיח, להרוס עד היסוד את תשתיות הטרור". צילום: Anas-Mohammed,Shutterstock

"ישראל שלאחר המלחמה, לא תשוב להיות כשהייתה"

"המלחמה ערערה אצלינו הנחות יסוד ופרדיגמות היסטוריות" מסכם בן שבת, "עוררה מחשבה עמוקה על מהות המדינה והחזירה אותנו להכרה שאנו עדיין במאבק על קיומינו. ישראל שלאחר המלחמה, לא תשוב להיות כשהייתה. היא תהיה פצועה, כואבת ומצולקת, אך -מחוברת יותר לערכי היסוד שלה, מודעת לשבריריות הקיום שלה, מפוכחת, מתונה וזהירה יותר במדיניותה וגם, יש לקוות, במאבק הפנימי בין חלקיה".

"כבני העם שיחגוג בקרוב את יציאתו לחירות לאומית לפני יותר מ-3000 שנה, הורגלנו להביט על הדברים, מגובה השמיים. עמנו ידע לאורך שנות קיומו חורבן , גלות, אסונות כבדים, ומעולם לא שקע בתהומות היאוש. הוא לא נסוג מאמונתו ורוחו לא נשברה. הוא ידע להפוך כל משבר להזדמנות, וכל כישלון למנוף להתחדשות. בעזרת ה' כך יהיה גם הפעם".