עם ישראל הוא עם סגולה? התשובה של האקדמיה ללשון העברית

מה הקשר בין היותו של עם ישראל עם סגולה לבין הצבע הסגול? ובכן, שום קשר. האקדמיה ללשון עושה סדר במילים ומסבירה מה משמעות הביטוי שמלווה אותנו מימי התנ"ך

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/04/24 14:57 כד באדר ב'

עם ישראל הוא עם סגולה? התשובה של האקדמיה ללשון העברית
הנחת תפילין, צילום: shutterstock

עם ישראל, העם הנבחר, נקרא גם "עם סגולה". המילה סגולה דומה בכתיבתה לצבע הסגול, ואחת השאלות שמגיעה שוב ושוב לאקדמיה ללשון העברית היא האם יש קשר בין הביטוי לצבע. "וזו תשובתנו: אין שום קשר", הבהירו בפוסט ברשתות החברתיות.

סגולה במקרא

בהמשך, הסבירו מה המשמעות של כל אחת מהמילים. "סְגֻלָּה היא מילה מקראית ועל פי הדעה המקובלת המשמעות היסודית שלה היא 'נכסים', 'אוצר', 'דבר יקר וחביב' במקורות מאוחרים יותר קיבלה המילה 'סגולה' גם משמעות כללית של 'דבר ייחודי'".

בימי הביניים חל מפנה עם המילה: "בתרגום התורה לערבית בחר רב סעדיה גאון לתרגם את סְגֻלָּה במילה שעניינה 'מבחר', 'אנשים מיוחדים'. אלא שלמילה הערבית הזו הייתה גם משמעות נוספת: 'תכונה מיוחדת'. חכמי התקופה הכירו את שתי המשמעויות והשתמשו במילה העברית 'סגולה' לשתיהן, גם כדי לומר על משהו שיש לו תכונה מיוחדת ומופלאה, ומכאן קצרה הדרך ל'סגולות' המועילות בעניינים רפואיים ולצירופים כגון 'סגולה נגד עין הרע'".

הצבע הסגול

הצבע הסגול, לעומת זאת מבוסס על הפרח שנקרא סִגָּל, שצבעי עלי הכותרת שלו סגולים. ממש כמו הפרח הורוד, שקיבל את שמו על הפרח ורד.

הפרח סגל

הפרח סגל צילום: Sunbunny Studio,Shutterstock