האומץ לדבר על זה "שמחתי שהחברות שלי יודעות שאני חולת נפש"

הרב יהודה אלטשולר, ראש המכון הגבוה לתורה שוחח עם ביתו, רות אלטשולר, על התמודדותה הנפשית לצד סוגיית ההסתרה והבושה

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/24 13:36 כא באדר ב'

"שמחתי שהחברות שלי יודעות שאני חולת נפש"
הרב אלטשולר ובתו רות בכנס כיפה וקואליציית הארגונים הדתיים למען בריאות הנפש, צילום: יוסי זליגר

מחיאות כפיים סוערות ליוו את המשפחה בסוף הפאנל: הרב יהודה אלטשולר, ראש המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר אילן שוחח היום (א׳) עם בתו רות אלטשולר, על התמודדתה הנפשית לצד סוגיית ההסתרה והבושה. הרב ובתו התארחו בכנס כיפה וקואליציית הארגונים הדתיים למען בריאותה הנפש בצל המלחמה.

בפתח הדברים אמר הרב אלטשולר: "אין שום סיבה להתבייש בלהיחשף, כי המסע הזה הוא כבד. כשאתה מסתיר, הקושי הוא כפליים".

רות, סיפרה מקרוב על ההסתרה והוסיפה: "הכרתי חברות שהסתירו את ההתמודדות ואין לי מילה אחרת מעצוב. לצערי הכרתי בנות לא יכלו לשאת את המחלה והתאבדו וגם בשבילם אני מדברת כי הסטיגמה והבושה מפריעים להם".

הרב אלטשולר סיפר על האתגר הדתי שחוותה רות בתקופת האשפוז הארוכה: "מתוך עשר שנות מחלה של רות מתוכם שמונה שנים של אשפוז. הדבר שהיה לנו קשה כהורים הוא שאין הכרה והבנה של אמונה ושמירת מצוות".

עוד אמרה: "את הכיתה שלי היועצת של האולפנה שיתפה והחברות שלי היום שם בשבילי לאורך כל הדרך ושמחתי שהם יודעות וזה היה מזל בשבילי שהן יודעות. כל מי שפגש אותי לכמה דקות אפילו יודע שאני חולת נפש אני לא מסתירה את זה בשום צורה".

"כשאני נכנסת לאשפוז הדבר הראשון שלוקחים ממך זה הזהות שלך"

רות השיבה כי תהליך האשפוז לוקח ממתמודד הנפש את זהותו: "כשאני נכנסת לאשפוז הדבר הראשון שלוקחים ממך זה הזהות שלך. אני לא רות אלטשולר, אני רות המטופלת ואין לי פרטיות. ישנה בחדר עם חמש בנות ומקלחת ושירותים לעשרים בנות".

רות הוסיפה כי "מעבר לחוסר וודאות, זאת התקווה שלא נמצאת שם. ככל שעוברים החודשים והשנים גם השביב תקווה שהיה הוא קשה בגלל טיפולים וניסיונות שלא צלחו. בטח שהמחשבות האובדניות מתגברות". הרב אלטשולר סיכם: "חוץ מחיבוק ותקווה, אתה מנסה לחשוב איך אתה ממשיך שהבת שלך לא רוצה להיות כאן. התפקיד של כולנו הוא להיות שם שצריך".