נזיפה חמורה מהרמטכ"ל: משמעות העונש שהוטל על גולדפוס

רא"ל הרצי הלוי קבע כי תא"ל דן גולדפוס שהעביר ביקורת על הפוליטיקאים פגע בממלכתיות של צה"ל, אבל החליט להסתפק בנזיפה חמורה | גולדפוס התנצל על האמירה - מה המשמעות של נזיפה חמורה מהרמטכ"ל?

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 17/03/24 18:29 ז באדר ב'

נזיפה חמורה מהרמטכ"ל: משמעות העונש שהוטל על גולדפוס
תא"ל גולדפוס לצד הרמטכ"ל הלוי, חאן יונס, צילום: דובר צה"ל

פרשת גולדפוס: ביום רביעי האחרון נאם מפקד אוגדה 98, תא"ל דן גולדפוס, והעביר ביקורת על הדרג הפוליטי. "אתם חייבים להיות ראויים לנו", אמר הקצין הבכיר שיצא מהרצועה כשהוא מניח קו בין הלוחמים לפוליטיקאים. הדברים של גולדפוס לא היו מתואמים עם הפיקוד שמעליו ועם דובר צה"ל, וטרם פרסומם הרמטכ"ל עדכן את ראש הממשלה ושר הביטחון בנושא והודיע כי הוא יערוך שיחת הבהרה עם גולדפוס.

ההצהרה עוררה סערה, וביום שישי פרסמו בדובר צה"ל את המסקנות של הלוי מהבירור שערך עם גולדפוס. העונש שהוטל עליו הוא נזיפה חמורה. "תא"ל גולדפוס עשה שימוש באמון שניתן בו באופן שפגע בממלכתיות של צה"ל, ובגבולות שבין הדרג המדיני לדרג הצבאי במדינה דמוקרטית". בהודעה צוין כי גולדפוס קיבל את הדברים "וציין כי הדרך בה פעל הינה שגויה, עומדת בניגוד לפקודות, והתנצל על כך".

משמעותה של הנזיפה החמורה

הנזיפה החמורה היא חלק מפעולות שיכולים מפקדים לנקוט כנגד פקודיהם לאחר שחרגו מהפקודות. התראה היא העונש הקל ביותר, שיכול להגיע עד כדי הורדה בדרגה. "מפקד רשאי לנזוף בחייל נזיפה פיקודית שתירשם בתיקו האישי של החייל כאשר החליט המפקד, עקב מקרה שאירע, שלא להעמיד את החייל לדין משמעתי, אולם הוא משוכנע כי יש מקום לתגובה פיקודית נגד החייל בגין פגם בהתנהגותו, הקשור במקרה שאירע", נכתב בפקודות צה"ל.

הרמטכ"ל הלוי, "הכנות והשקיפות יצמיחו אמון"

הרמטכ"ל הלוי. הסתפק בנזיפה חמורה | צילום: David Cohen,Flash90

הרמטכ"ל הלוי בחר שלא לנקוט בעונש חמור יותר נגד גולדפוס, ונשאר בתחומי האזהרות והנזיפות שלא עוברות לפסים מעשיים. הנזק מהנזיפה החמורה יהיה בעיקר באופן עקיף, והיא תעמוד ככתם בתיקו האישי של גולדפוס. בדיוני השיבוצים הבאים, כששמו יעלה, זכרה של הפרשייה יהיה תלוי בחדר ותהיה השפעה לנזיפה החמורה שרשם לו הרמטכ"ל. כמובן שגורמים שונים ישפיעו גם הם על ההחלטות בדיונים הללו, כך שלא בהכרח שלנזיפה יהיה משקל כבד על ההחלטה.

שמע האמת ממי שאמרה

בהיבט הישיר אין לנזיפה השפעה, ונראה כי גולדפוס היה מודע להשלכותיה, שמהעבר השני גם העצימו את דמותו כמפקד עצמאי ודעתן שלא חושש מלהביע עמדה. התגובות להצהרה חילקו את המערכת הפוליטית: מצד אחד בצלאל סמוטריץ' ויאיר גולן תמכו בה, ומצד שני עיתונאים כמו נחום ברנע ועמית סגל תקפו אותה. בסופו של דבר סערת גולדפוס תשכך, והפוליטיקאים יצטרכו להתמודד עם תוכן ההצהרה שלו. כמו שכתב הרמב"ם, שמע האמת ממי שאמרה.