הוריד את הכיפה וסיים את "איש הברזל": 10 דברים שלא ידעתם על תא"ל דן גולדפוס

תא"ל דן גולדפוס נחשב כבר שנים לאחד המפקדים האמיצים והמוערכים בצה"ל, אך כזה שלא מרבה להופיע בתקשורת. נאום התוכחה שלו טרף את הקלפים ומאז הוא בעין הסערה. אז מי הוא תא"ל דן גולדפוס? קבלו 10 דברים שלא ידעתם עליו

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/24 13:12 ד באדר ב'

הוריד את הכיפה וסיים את "איש הברזל": 10 דברים שלא ידעתם על תא"ל דן גולדפוס
תא"ל דן גולדפוס, גדל בירושלים., צילום: דובר צה"ל

1. השתתף בחילוץ הלוחמים באסון השייטת

במרץ 1995 התגייס גולדפוס לשייטת 13 שם החל את שירותו הצבאי. בספטמבר 1997 התרחש "אסון השייטת" בו נפלו 12 לוחמי היחידה בלבנון. גולדפוס הצעיר היה בין הלוחמים שהגיעו לזירה על מנת לחלץ את חבריהם. שנים מאוחר יותר, בעודו מפקד על סיירת הנח"ל, אמר לעיתונאי עמוס הראל על הלוחמים שנפלו כי הם היו "מפקדים, מדריכים וחברים שלי".

2. גדל בירושלים, הוריד את הכיפה

הוריו של גולדפוס עלו ארצה מדרום אפריקה וקבעו את ביתם בירושלים, שם גדל כילד ונער. בילדותו חבש גולדפוס כיפה אך בהמשך חייו החליט להסיר אותה, כך על פי העיתונאי אור הלר שערך כתבה על גולדפוס עוד ב-2018. כיום הוא נשוי ואב ל-4 ילדים.

דן גולדפוס

דן גולדפוס, הוריו עלו מדרום אפריקה. צילום: דובר צה"ל

3. פוליטיקה, ממשל ומדעי המדינה

העולם הפוליטי והחברתי לא זר לתא"ל גולדפוס. במסגרת הלימודים אליהם יצא במהלך שירותו הצבאי למד תואר ראשון בפוליטיקה, ממשל ולימודי מזרח תיכון מהמרכז הבינתחומי בהרצלייה (כיום אוניברסיטת רייכמן). את התואר השני עשה באוניברסיטת חיפה שם למד מדעי המדינה.

4. צל"ש אלוף הפיקוד

בשנת 2004 העניק אלוף פיקוד המרכז משה קפלינסקי צל"ש לגולדפוס שפיקד באותה תקופה על סיירת הנח"ל. בנימוקים להחלטה נכתב: "רס"ן דן גולדפוס פיקד על הסיירת של חטיבת הנח"ל. הוביל את היחידה במבצעים והתקלויות רבות עם האויב. זאת תוך חתירה למגע, גילוי מנהיגות והובלה יוצאת דופן אשר הביאו את היחידה להשגת יעדיה בהצלחה מרובה. דבקותו במשימה, יוזמתו ואחריותו של רס"ן דן גולדפוס מייצגות את הנורמות והערכים שעליהם יש לחנך את דורות הלוחמים הבאים".

תא"ל דן גולדפוס, האם עוברת משפחה משפחה

תא"ל דן גולדפוס במהלך הלחימה בעזה. צילום: דובר צה"ל

5. מח"ט נח"ל, סגן מפקד השייטת

גולדפוס כאמור, התגייס וגדל בשייטת אך במהלך השנים עבר מספר פעמים בין היחידה ובין חטיבות החי"ר כאשר מצא את ביתו בחטיבת הנח"ל. לאחר שפיקד על סיירת הנח"ל, חזר גולדפוס לשייטת שם פיקד על פלגת לוחמים. בהמשך מונה למג"ד 931 בנח"ל ולאחר מכן שב לשייטת כסגן מפקד היחידה. במרץ 2017 מונה גולדפוס למפקד חטיבת הנח"ל, תפקיד שעשה במשך כשנתיים.

6. שיתופי פעולה בין לאומיים

במסגרת מערך קשרי החוץ של צה"ל, מערך האמון על קשרי החוץ הצבאיים בארץ ובעולם, אשר אחראי לתכנון וביצוע שיתופי פעולה בינלאומיים, לקח גולדפוס חלק בכמה משיתופי הפעולה עם צבאות העולם. בשנת 2020 הוא הוביל שלחת משותפת של צה"ל ומשרד הביטחון בקולומביה, שם נפגש עם בכירים בצמרת מערכת הביטחון הקולומביאנית ודן בנושאים ביטחוניים לבחינת שיתוף פעולה פוטנציאלי. ביקור עבודה דומה ביצע גולדפוס גם בפיליפינים.

7. המפגש עם האוכלוסייה הבדואית והביקורות

בעודו מפקד חטיבת הנח"ל, הוביל גולדפוס את פרוייקט "אוהל אברהם" כשמטרתו הייתה להפגיש בין מפקדי בא"ח נח"ל לבין המגזר הבדואי. הפרויקט יצא לפועל לאחר נפילתו של סמל רון קוקיא ז"ל, לוחם הנח"ל שנרצח בידי תושב בדואי. בעמוד הפייסבוק של חטיבת הנח"ל נכתב באותה תקופה: "מאחלים לכולנו שנצליח לפעול בדרך של שלום למען עתיד שקט ורגוע יותר". המהלך אמנם זכה לברכת משפחת קוקיא, אך היו שמתחו ביקורת על העיסוק במפגשים שכאלה, בייחוד כאשר שהאירוע התרחש בשנה שלאחר נפילתו של קוקיא ז"ל. גולדפוס עצמו צוטט כשאמר על הפרוייקט: "מתוך הרע - ביחד נוציא את הטוב".

8. כושר יוצא דופן

פקודיו של גולדפוס מדברים על קצין בעל כושר גופני יוצא דופן והאגדות עליו נשמעות מפעם לפעם, כאשר פקוד לשעבר סיפר כי בתקופה בה כיהן כמפקד עוצבת חירם בגבול הצפון היה נוהג לרוץ בהרים ואף דרש מפקודיו כושר עילאי. בזמן שכיהן כמח"ט הנח"ל, זכה גולדפוס במקום הראשון בתחרות הכושר הקרבית של צה"ל לדרגות אלוף משנה.

9. לא רק כושר צבאי - התחרות העולמית שסיים

הכושר של גולדפוס לא מסתיים רק בזה הקרבי. בעברו סיים את תחרות איש הברזל שהתקיימה בדרום אפריקה. התחרות כללה מסלול סולידי של 3.8 קילומטר של שחיה, 180 קילומטר של רכיבה על אופניים ולאחר מכן מרתון.

מפקד אוגדה 98, תא"ל דן גולדפוס

תא"ל דן גולדפוס, לא רק ביקורת. צילום: דובר צה"ל, צילום מסך

10. לא רק ביקורת - הנאום של גולדפוס

בנאום התוכחה בו פנה למנהיגי המדינה, הודגש רק החלק הזה בנאום, אך יחד עם זאת דיבר גולדפוס גם על גבורת הלוחמים בקרב ועל אחריות המפקדים לטבח ה-7 באוקטובר. "לאזרחי המדינה אומר, אנו במלחמה, גבורתם של הלוחמים והחיילים שיום יום יוצאים למשימות מורכבות ומנצחים בהן, ברורה ונגזרת מתוך החינוך והערכים שהם יונקים מבתיהם". עוד הוסיף: "כמו שאנו לא בורחים מהאש, לא נברח מהאחריות. אנו מרכינים ראש בנוכחות הכישלון המהדהד שלנו בשביעי לאוקטובר".