ראיון ראש הישיבה התיכונית בשדרות: "יותר מחצי מהתלמידים חזרו, מבין את מי שבחר שלא"

הרב ישראל אוחיון, ראש הישיבה התיכונית אמי"ת בשדרות, קיבל היום את פני התלמידים - ובשיחה עם "חדשות כיפה" הוא מסכם את היום הראשון: "אמרתי לחבר'ה: שאף אחד לא יחשוב שהולך להיות פה קוצי-מוצי. המטרה היא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר, זה מה שבונה חוסן"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/03/24 17:37 כג באדר א'

ראש הישיבה התיכונית בשדרות: "יותר מחצי מהתלמידים חזרו, מבין את מי שבחר שלא"
ישיבה תיכונית אמי"ת שדרות, היום, צילום: רשת אמית

חוזרים ללימודים בשדרות: אחרי חודשים שהיו נעולים, נפתחו הבוקר (א') מוסדות הלימוד בעיר שדרות כשמעל ל-8,000 תלמידים, המהווים כ-60 אחוזים מתלמידי בתי הספר, הגיעו לגנים ולבתי הספר. הרב ישראל אוחיון, ראש הישיבה התיכונית אמי"ת בעיר, מספר בראיון עם "חדשות כיפה" על התחושות אחרי היום הראשון לחזרה.

"מצד אחד יש תחושה של הראשון לתשיעי, של פתיחת שנה, מצד שני מרגישים באוויר התרוממות רוח"

"מרגש ומשמח מאוד", מסכם הרב ישראל. "מצד אחד יש תחושה של הראשון לתשיעי, של פתיחת שנה, מצד שני מרגישים באוויר התרוממות רוח. החבר'ה חוזרים הביתה, חוזרים לעיר, חוזרים לשדרות. למרות הכל, ואף על פי כן, לא הצליחו לשבור את הרוח של תלמידים והתושבים. מדהים לראות את בית המדרש מלא שוב מפה לפה".

איך גורמים לחזרה הזו להיות נוחה ובריאה?

"הצוות החינוכי עבר תהליך ארוך של הכנה מנטלית ונפשית. קודם כל כלפי עצמו, ולאחר מכן גם כלפי התלמידים. איך מקבלים אותם, הכלים שאפשר להשתמש בהם", אומר הרב - שבעצמו גר בשדרות ובוגר ישיבת ההסדר בעיר.

חיילים בשדרות

חיילים בשדרות בימים הראשוני למלחמה | צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

התכנית ההדרגתית של הישיבה: "המטרה היא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר"

לדבריו, בישיבה בנו תכנית שתעבוד בהדרגה - אך המטרה היא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר. "תהיה הדרגה. בשבוע-שבועיים הראשונים נסיים מוקדם, מערכת יותר קלילה ולכל מיני דגשים של חוסן וחיבוק רגשי ונפשי. אבל אחר כך חוזרים לשגרה. מבחינתי המטרה היא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר - מתוך הבנה שזה מה שבונה בסוף את החוסן".

הרב מספר סיפור מתוך היום הראשון: "אחת הפעילויות היום הייתה לשאול את התלמידים מה הייתה נקודת החוסן שלהם, מה הייתה הנקודה שנתנה להם אור בימים הקשים. מפתיע לשמוע כמעט את כולם אומרים 'החזרה לשדרות, החזרה הביתה'".

ותלמידים שלא חזרו? "הפעם אני במקום לא שיפוטי"

לפי נתוני הישיבה היום הגיעו יותר מחצי מהתלמידים, כשחלקם יחזרו בשבועיים הקרובים וחלקם יסיימו את השנה באיזורי הקליטה שלהם. הרב עומד מאחורי התלמידים והמשפחות שבחרו שלא לחזור: "אני מרגיש שכל החלטה שהתקבלה, גם לא לחזור, היא לא מתוך פחד. הורים לא רצו לעקור את את הילדים מתוך המסגרות, וזה מובן. הפעם אני במקום לא שיפוטי, אני מקבל ומבין את מי שבחר שלא לחזור".

הרב ישראל יחד עם התלמידים

הרב ישראל יחד עם התלמידים | צילום: רשת אמית

מה ההבדל?

"בסבבים הקודמים הייתה אמירה ברורה: לא נוטשים, לא עוזבים ולא נכנעים. בסיטואציה הנוכחית צריך יותר בגרות, צריך להכיל את האירוע הזה בצורה אחרת. לא פשוט לחזור לעיר שיש בה הדי מלחמה וצבע אדום, וגם ההחלטה שלא לחזור לעיר היא לא פשוטה. בעיניי, כל החלטה של התושבים והתלמידים היא החלטה שמגיעה מתוך גבורה".

"יום יומיים וחוזרים לכל התוכניות ולכל החלומות"

איך הרב רואה את המשך השנה?

"היום אמרתי לחבר'ה בשיחת הפתיחה: שאף אחד לא יחשוב שהולך להיות פה קוצי-מוצי. יום יומיים וחוזרים לכל התוכניות ולכל החלומות. לחזור לשגרה זה ניצחון, וניצחון בונה חוסן".