הרב יצחק שילת במכתב לחרדים: "מתבייש לשמוע נימוקים כאלה"

ראש ישיבת מעלה אדומים במכתב גלוי לציבור החרדי אודות סוגיית הגיוס: "יכול להיות שיש אצלכם יותר חריפים ובקיאים, איננו מזלזלים בזה חלילה, יש לנו מה ללמוד מכם, אבל גם לכם יש מה ללמוד מאתנו - להיות נושא בעול עם חבירו, להיות שייך לכלל ישראל"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 01/03/24 12:57 כא באדר א'

הרב יצחק שילת במכתב לחרדים: "מתבייש לשמוע נימוקים כאלה"
הרב יצחק שילת, צילום: יעקב, ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

בצל סערת גיוס החרדים, הרב יצחק שילת, מראשי ישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים, כתב מכתב פתוח לחרדים ובו הוא מנסה להתייחס לטיעוניהם. בין היתר הוא מביא את עדותו של הרב אלישיב על כך שמדובר במלחמת מצווה, וכותב כי הגיע הזמן שהחרדים יאמרו "הנני".

כך מעיד הרב על תשובתו של הרב אלישיב אליו על כך שמדובר במלחמת מצווה: "לפני חמישים שנה, במלחמת יום הכיפורים, שלחתי שאלה בהלכות מחנה מלחמה אל מרן הגאון הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל. בתשובתו אליי הוא כתב: 'ואנן הלא במלחמת מצוה קעסקינן'. כך היה פשוט למי שכונה, בצדק, פוסק הדור".

"ועל מצות לא תעמוד על דם רעך מותר לוותר?"

הרב שילת מתייחס גם לנימוקים שאינם הלכתיים הנשמעים מפי החרדים, ובעיקר מתייחס לטענות כי הנהגת המדינה היא חילונית וכי הגיוס לצבא יכול "לדרדר" את הנערים. "אני מתבייש לשמוע נימוקים כאלה, אבל בכל זאת ברצוני לשאול: אילו היה מצב שבו אי אפשר להשיג אתרוגים בירושלים או בבני ברק, ורק ברחובות תל אביב שבהם אין צניעות ואולי מוכרים אוכל לא כשר וכו' אפשר להשיג אתרוגים – האם בן תורה היה מוותר על מצות ארבעה מינים ובלבד שלא להגיע לתל אביב?".

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023 | צילום: Yonatan Sindel,Flash90

"בטוחני שהיה מגיע, ומוצא דרך להסתדר, ולא מוותר על המצווה", עונה הרב. "ועל מצות לא תעמוד על דם רעך מותר לוותר? ועל מאי חזית דדמך סומק טפי דילמא דמא דחברך סומק טפי מותר לעבור? והלא מדובר בדמא דחברך כפשוטו".

הרב יצחק שילת מתנגד לחוק שיכפה גיוס אך מצפה להבנה: "המצב הנוכחי מנוגד לתורה"

הרב מסיים: "אחי בני הישיבות והכוללים. הלא תדעו שגם בני הישיבות המשלבים שירות צבאי עם לימודם לומדים תורה בהתמדה גדולה, וגם מהם יוצאים גדולי תורה הבקיאים בש"ס ופוסקים. יכול להיות שיש אצלכם יותר חריפים ובקיאים, איננו מזלזלים בזה חלילה, יש לנו מה ללמוד מכם, אבל גם לכם יש מה ללמוד מאתנו, להיות נושא בעול עם חבירו, להיות שייך לכלל ישראל, להיות בן תורה וירא שמים וממלא את חובתו לה' ולישראל גם במקום שהאווירה אינה נוחה".

"אני מתנגד לחוק שיכפה על תלמידי ישיבות יציאה לצבא. אני מצפה מכם להבנה שהמצב הנוכחי הוא בלתי אפשרי, לא הגון, והעיקר: הוא מנוגד לתורה. את השינוי צריך לעשות מתוך רצון טוב, בהדרגה, ובשום שכל. ישנן דרכים רבות, אפיקים שונים של שירות צבאי ולאומי, וכדומה. הגיע הזמן שהציבור החרד לדבר ה' יאמר: הנני".