מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

פתאום כשמדובר על גיוס חרדים - סמוטריץ' כבר לא פופוליסט

הסקרים כנראה עושים את שלהם, החשש מאחוז החסימה הצליח לחלץ מסמוטריץ' אמירות על מורכבות, תהליכים ושינויים שלוקחים זמן. ספק אם הבוחרים שלו, שקמים כל יום מחשש מעוד הותר לפרסום של דובר צה"ל, יסכימו לבלוע צפרדע נוספת

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן, חדשות כיפה 29/02/24 17:25 כ באדר א'

פתאום כשמדובר על גיוס חרדים - סמוטריץ' כבר לא פופוליסט
בצלאל סמוטריץ, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשבוע שעבר הודיע בצלאל סמוטריץ' כי הוא בעד גיוס חרדים לצה"ל אבל... צריכים לקחת בחשבון שדברים לוקחים זמן, ושמדובר בתהליכים חברתיים שדרושה להם סבלנות. בכל זאת אי אפשר ביום אחד להכריז על עשרות אלפי חרדים כעריקים ולהושיב את כולם בבתי כלא צבאיים, ואי אפשר ביום אחד לייצר מסלולים מותאמים לחרדים בצבא.

כן זה אותו סמוטריץ' שהכריז שהמהפכה המשפטית חייבת לעבור במלואה עכשיו, ושזאת נקראת משילות, וכל אפשרות של פשרה היא פשוט איבוד רצון הבוחר. זה אותו סמוטריץ' שרצה שהמדינה תמחוק את חווארה, ולא היתה לו סבלנות לנהל תהליך ארוך ומורכב עם הערבים בישראל.

חרדים בבקו"ם

חרדים בבקו"ם, צילום ארכיון: Avshalom Sassoni,Flash90

זה גם אותו סמוטריץ שאמר שישראל צריכה להתיישב בעזה, גם את זה הוא טרח להגיד בצורה חד משמעית מתלהמת, ולא כזו המגמגמת ומדברת על תהליכים ארוכי טווח שבסופם נצטרך לראות באיזה מודל בדיוק, ובאיזה אופן יחזרו יהודיים להתיישב בעזה. רק לגבי גיוס החרדים לסמוטריץ' יש "סובלנות ואורך רוח".

כמו תמיד הכל, כולל הכל, פולטי

אין ספק שנקודת הפתיחה של סמוטריץ' לבחירות לכנסת העשרים ושש לא טובה במיוחד. מי שנאלץ לבלוע את בן גביר כמספר שתיים שלו, מבין שבבחירות הבאות, יהיה זה הוא שיהיה מספר שתיים אם לא שלוש של בן גביר, מהסיבה הפשוטה שבעוד שבן גביר מזנק בסקרים, המפלגה שלו לא עוברת את אחוז החסימה. אולי בגלל זה עכשיו זה לא זמן טוב לערער את היחסים עם החברים במפלגות החרדיות, כי מי יודע אולי משם יגיעו קצת קולות של חרדים לייט, אולי יהיו אלה החרדים שיזכרו לו חסד נעורים ויסכימו לברית פוליטית בקדנציה הבאה.

לוחמי מילואים

לוחמי מילואים, צילום: Ayal Margolin,Flash90

נדמה שסמוטריץ' מבקש לקחת הימור גדול מידי על הציבור שלו. אחרת לא ברור איך הוא בוחר לפזול הצידה במקום להיישיר מבט לבוחרים שלו, שהיו אלה שקרסו תחת האלונקה במלחמה הזו, אלה הדורשים כעת, בצדק, שוויון בנטל. אלה שהבינו שבעיית הסד"כ (סדרי כוחות) בצה"ל היתה יכולה להיפתר בקלות אם גם החרדים היו לוקחים חלק. אמנם הנטיה של הציבור לשכוח, אבל אני בספק אם בבחירות הקרובות מישהו מהמילואמניקים ישכח את החוויה של לחזור הביתה מהמלחמה, ולראות שיש כאלה שהחיים שלהם המשיכו כרגיל, בעוד שאחרים חששו לחייהם ואם מחר הם והמשפחות שלהם יקרסו.

זה נכון שתהליכים משמעותיים לא קורים ביום אחד, וגם אני מבין שאי אפשר לגייס את כולם מחר בבוקר, אבל בתור מי שסיים שירות מילואים אחד, ובעוד שבועיים חוזר לשירות מילואים נוסף, הייתי מצפה ממי שמייצג אותי – לאמירה ברורה ובעיקר נחרצת. לא בגלל שאני בעד פופליזם, אלא בגלל שלא יכול להיות שדווקא עכשיו זה הזמן להפסיק להיות פופוליסט.