5 טיפים שכל סטודנט חייב לדעת לפני תקופת המבחנים

תקופת מבחנים יכולה להיות מאתגרת ולחוצה, אך לא חייבת להיות כזאת. הנה 5 טיפים שיעזרו לכם להגיע מוכנים יותר למבחנים שלכם ולא לוותר על חיי החברה גם בין סמסטר לסמסטר

חדשות כיפה שלומית בלאו בוזנח 29/02/24 11:11 כ באדר א'

5 טיפים שכל סטודנט חייב לדעת לפני תקופת המבחנים
תקופת מבחנים, צילום: CandyBox Images,Shutterstock

תקופת המבחנים כבר כאן והיא מקור ללחץ לא קטן עבור סטודנטים רבים. יצא לי לדבר לאחרונה עם לא מעט סטודנטים במסגרת המנטורינג ותוכנית הליווי שלי לכתיבת עבודות אקדמיות, ואני מזהה לחץ וסטרס ברמות שלא היו בעבר. חלק מהסטודנטים בדיוק חזרו ממילואים היישר אל תוך טירוף הבחינות, חלק מתקשים להתרכז וללמוד כמו שצריך בעקבות המצב, וחלק עוד מבולבלים מהחזרה ללימודים אחרי הפסקה ארוכה ובלתי צפויה כל כך.

רק השבוע סיפרו לי שתי סטודנטיות שהן חוו התקפי חרדה בגלל הבחינות, ואחת מהן אפילו קיבלה תרופות להרגעה. סטודנט אחר אמר שהוא לא מצליח לישון היטב מרוב מחשבות על הבחינות, וסטודנט נוסף שיתף אותי כמעט בדמעות בכך שחלק גדול מהתקופה האחרונה הוקדש לניחום אבלים, ללוויות ולהשתתפות באזכרות של חבריו שנפלו ב-7.10 וברצועת עזה. במצב כזה, איך באמת אפשר להתרכז וללמוד כמו שצריך?

5 עצות חשובות שיעזרו לכם לצלוח את תקופת המבחנים

1. לימוד למבחנים זה חשוב, אבל גם השלווה הפנימית שלכם. נסו לחלק את הזמן כך שמלבד הלימוד למבחנים יהיה לכם גם פנאי לנוח ולעשות דברים שגורמים לכם להרגשה טובה. צאו מהבית, פגשו חברים, טיילו בטבע, אכלו היטב והקפידו על מספר הגיוני של שעות שינה. כך תגיעו לזמן הלמידה כשאתם רעננים ומסוגלים להתרכז לאורך זמן.

2. השעות הכי אפקטיביות מבחינת ביצועים של המוח אלו שעות הבוקר. זכרו את כלל השלוש-אחת-שתיים: התחילו ללמוד מוקדם בבוקר ולמדו ברצף במשך שלוש שעות. לאחר מכן קחו שעה למנוחה, אכילה והתרעננות, ואז חזרו לעוד שעתיים של לימוד. סביר להניח שלאחר מכן הריכוז שלכם ילך ויפחת ולכן אל תלמדו בכוח, עשו הפסקה ארוכה וחזרו לעוד סבב של לימוד מאוחר יותר בהמשך היום. בצורה כזו אתם תהיו הכי אפקטיביים בזמן הלימוד שלכם.

3. אם אתם אנשים שאוהבים לדבר, נסו להקריא את החומר בקול לאדם אחר או לעצמכם. אם אתם אנשים שאוהבים להקשיב, בקשו מאדם אחר להקריא את החומר עבורכם. כשאנחנו אומרים משהו בקול או מקשיבים לאדם אחר מדבר, אנחנו מוסיפים עוד רובד של הטמעת החומר ועוד חוש שמשתתף בלמידה מעבר לקריאה בלבד.

4. כתבו לכם נקודות חשובות על פתקים בצבעים שונים או מרקרו את החומר במרקרים זוהרים בצבעים שונים. העין שלנו קולטת את הצבעים וזה עוזר למוח לקטלג את החומר על פי פרמטר נוסף, מלבד רק מה שכתוב. זהו עוד שלב של זיכרון שיכול לעזור לנו לשלוף את החומר מאוחר יותר.

5. אל תתביישו לשאול. אם יש משהו שאתם לא מבינים, חפשו בגוגל, שאלו אנשים, כתבו למרצה, קחו שיעור פרטי, נסו לברר את הנקודה עד שתהיה מובנת לכם לעומק. כשאתם מבינים את הנושא במילים שלכם קל לכם יותר לזכור אותו וגם להסביר אותו אחר כך במבחן.

טיפ בונוס חשוב: התקופה הזו היא לחוצה ומעצבנת אבל היא זמנית וחולפת. לכל מבחן יש מועד ב', ועל כל קורס וכל סמסטר אפשר במקרה הכי גרוע לחזור שוב. מה שקשה יותר לתקן זה את היחסים שלנו עם האנשים סביבנו, שנוטים להיות מתוחים ורעועים ככל שאנחנו יותר לחוצים ועצבניים. נסו לקחת נשימה עמוקה ולא להוציא את הלחץ בעצבים על האנשים סביבכם, שיכולים להיות מעטפת תמיכה חזקה ואוהבת. אם אתם לחוצים מדי עשו הפסקה, אכלו משהו מתוק, עשו סיבוב בחוץ וחזרו ללמוד כשאתם רעננים ורגועים יותר. לחיי ההצלחה שלכם!

הכותבת היא מנטורית ומלווה סטודנטים בכתיבת עבודות אקדמיות באמצעות שיטת IQM הייחודית לכתיבה אקדמית.