מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

עסקת החטופים המוצעת: ברנע יציג אותה מחר בקבינט, נתניהו דחה על הסף

אחרי הדיווחים על עסקה חדשה של שחרור החטופים בתמורה להפסקת הלחימה לגמרי, נתניהו מגיב: "התנאים שמעמיד החמאס מחדדים אמת פשוטה - אין תחליף לניצחון" | גלנט נפגש עם משפחות החטופים בקריה ואמר: "ההגעה למקומות הרגישים ביותר לחמאס מקדמת אותנו בשחרור החטופים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/24 16:15 יא בשבט התשפד | עודכן בתאריך 21/01/24 22:44

עסקת החטופים המוצעת: ברנע יציג אותה מחר בקבינט, נתניהו דחה על הסף
צילום: Chaim Goldberg/Flash90

ארה"ב, מצרים וקטאר דוחפות את ישראל וחמאס להיכנס להידברות תוביל לשחרור החטופים בשבי החמאס ובסופו של דבר גם לנסיגה של הכוחות הישראליים ולסיום המלחמה בעזה, כך דיווחו בוול סטריט ג'ורנל.

ראש הממשלה נתניהו הגיב על הפרסומים סביב העסקה והבהיר: "החמאס דורש תמורת שחרור חטופינו את סיום המלחמה, הוצאת כוחותינו מעזה, שחרור כל הרוצחים והאנסים של הנוח'בה והשארת חמאס על כנו. אם נסכים לכך- לוחמינו נפלו לשווא. אם נסכים לכך - לא נוכל להבטיח את ביטחון אזרחינו. לא נוכל להחזיר את המפונים בביטחה לבתיהם, וה-7 באוקטובר הבא יהיה רק עניין של זמן. אני לא מוכן להשלים עם פגיעה אנושה כזאת בביטחון ישראל, ולכן לא נסכים לכך".

עוד המשיך נתניהו ואמר כי: "התנאים שמעמיד החמאס מחדדים אמת פשוטה - אין תחליף לניצחון. רק ניצחון מוחלט יבטיח את חיסול החמאס והחזרת כל חטופינו. לכן אני עומד על כך שאחרי שנשיג את הניצחון המוחלט, אחרי שנחסל את החמאס - לא יהיה בעזה שום גורם שמממן טרור, מחנך לטרור או משלח טרור".

"אני לא אתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה על כל השטח ממערב לירדן"

הוא סיים ואמר: "עזה חייבת להיות מפורזת, בשליטה ביטחונית מלאה של מדינת ישראל. אני לא אתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה על כל השטח ממערב לירדן. כל עוד אני ראש הממשלה אמשיך לעמוד עליה בתקיפות. אם למישהו יש עמדה אחרת, שיגלה מנהיגות ויגיד את עמדתו ביושר לאזרחי ישראל"..

גם ישראל וגם החמאס לא הסכימו לתנאי ההצעה החדשה שכוללת צעדים אליהם התנגדו מפורשות בישראל בתקופה האחרונה כמו סיום הלחימה. מחר (ב') ראש המוסד דדי ברנע את קבינט ניהול המלחמה בתמונת המגעים לעסקת חטופים חדשה. הקטארים והאמריקנים מנסים למצוא נוסחה שתאפשר את קיום העסקה תוך ערפול שני התנאים שהציבו הצדדים - ישראל וחמאס - ואשר הביאו למבוי הסתום. מצד אחד הדרישה הישראלית להמשך המלחמה אחרי העסקה, ומהצד השני דרישת חמאס לסיום המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל מעזה.

העסקה החדשה: מתווה של שלושה שלבים

לפי המתווה החדש, המתווכים הציעו תוכנית בת 90 ימים שתכלול שלושה שלבים: בשלב הראשון תופסק הלחימה למספר ימים, על מנת שחמאס יוכל לשחרר אזרחים ישראלים שמוחזקים בשבי, בעוד בישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תיסוג מעיירות וערים ברצועה ותאפשר בה חופש תנועה. היא תידרש גם להפסיק לאסוף מודיעין באמצעות כטב"מים בשמי הרצועה ולהכפיל את כמות הסיוע ההומניטרי שמוכנס אליה.

בשלב השני, חמאס ישחרר חטופות חיילות, וגופות שהוא מחזיק בשבי. ישראל מצדה תשחרר אסירים פלסטינים נוספים. השלב השלישי לפי התוכנית המוצעת כולל שחרור של החיילים החטופים ושל חטופים אזרחים בגיל שמאפשר להם לשרת בצה"ל, כאלו שחמאס מגדיר גם כן כחיילים. גורמים מצריים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל תידרש מצדה להוציא בשלב השלישי חלק מהכוחות שלה אל מחוץ לגבולות הרצועה.

נזכיר כי בפעם הקודמת ששני הצדדים חתמו על הסכם, בנובמבר, הפסקת האש נמשכה שבוע ולוותה בחילופין של כ-100 חטופים ישראלים בעזה ליותר מ-300 אסירים פלסטינים שבידי ישראל.

ברקע הדיבורים על עסקה חדשה: גלנט נפגש עם משפחות החטופים

שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם משפחות חטופים: "הפעולה בח'אן יונס בעיצומה, ישנם סימנים ראשוניים לכך שההגעה למקומות הרגישים ביותר לחמאס מקדמת אותנו בהשגת שתי מטרות העל במלחמה"

גלנט, נפגש הערב עם משפחות חטופים בלשכת שר הביטחון בקריה ופרט בפניהם את העדכונים האחרונים מהמאמצים המבצעיים, המודיעיניים והמדיניים, הנעשים כדי להשיב את החטופים לישראל. גלנט הדגיש כי הפעולה הצבאית ברחבי רצועת עזה ובמרחב ח׳אן יונס בפרט מתקדמת, וישנם סימנים ראשוניים לכך שההגעה למקומות הרגישים ביותר לחמאס מקדמת אותנו בהשגת שתי מטרות העל במלחמה.

נרצח בשבעה לאוקטובר ורק עכשיו הוכרז כחלל צה"ל שגופתו נחטפה לרצועת עזה

הותר לפרסום: סמ"ר שי לוינסון, בן 19, מגבעת אבני, לוחם בגדוד 77, עוצבת ׳סער מגולן׳ (7), חלל צה"ל חטוף בידי ארגון טרור. שי נחטף בגבול עזה בזמן שפיקד על הטנק שלו בשבעה באוקטובר, נרצח וגופתו נחטפה.