ראיון הוא קידם את התרופות לחטופים, גייס את אירופה ובטוח: "יהיה לזה המשך"

מהרגע הראשון חבר עו"ד דוד שפרכר למטה משפחות החטופים והבין את חשיבות העברת התרופות, מבצע שהגיע עתה לשיא. בראיון ל"חדשות כיפה" הוא חושף איך הגיע לנשיא מקרון, איך עבד השיח מול קטאר ולמה הוא משוכנע שהתרופות יגיעו לחטופים. וגם האופטימיות לגבי העתיד: "זו ההוכחה שעם ישראל לא שכח אותם"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/01/24 15:55 ח בשבט התשפד | עודכן בתאריך 18/01/24 17:17

הוא קידם את התרופות לחטופים, גייס את אירופה ובטוח: "יהיה לזה המשך"
שפרכר, הבין את חשיבות התרופות מהרגע הראשון, צילום: Atia Mohammed,Flash90

כבר ב-9 לאוקטובר, יומיים לאחר אירועי השבת השחורה, הצטרף עורך הדין דוד שפרכר למטה משפחות החטופים. שפרכר, האחראי מטעם המטה על הפעילות בצרפת, בלגיה, לוקסמבורג ומוסדות האיחוד האירופאי הבין כבר באותו חודש את חשיבות העברת התרופות לחטופים בעזה, מאז ובמשך חודשיים הוא שפרכר מאמץ בינלאומי שהגיע לשיאו אתמול עם נחיתת המטוס הקטארי והכנסת התרופות לרצועה. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר עו"ד שפרכר :"הצבתי לעצמי מטרה לטפל בנושא של הענקת תרופות לחטופים. אמרתי לעצמי 'אני אעשה את זה'".

עורך הדין דוד שפרכר

עורך הדין דוד שפרכר | צילום: באדיבות המצולם

לוין על הצד הרפואי ושפרכר על הצד הדיפלומטי

לאורך כל הראיון מתאר שפרכר איך התגייס נשיא צרפת מקרון לנושא באופן אישי, "פגשתי מישהו שקישר אותי עם הלשכה שלו" הוא אומר, "ולאחר שהוצגה בפניו התוכנית שלי, הוא קיבל אותה. משם למעשה הוקם צוות בארמון האליזה שמורכב ממומחים למשברים בינלאומיים ונושאי שבויים". שפרכר עצמו צירף לצוות את פרופסור חגי לוין והשניים עסקו יחדיו בסוגיה, לוין על הצד הרפואי ושפרכר על הצד הדיפלומטי.

אתה היית בקשר ישיר מול הנשיא מקרון?

"הייתי בקשר עם אנשים שהם יד ימינו של הנשיא, כל דבר הועבר אליו ישירות והוא הגיב על דעתו בנושא".

"מדינת ישראל חייבת להודות לו"

בתחילה מיפו במטה את כל הצרכים הרפואיים של החטופים וערכו רשימה מסודרת באנגלית של כלל התרופות שכל חטוף צריך. "לאחר מכן" הוא מסביר "התחלנו לטפל בנושאים הלוגיסטיים", בין היתר מונה שפרכר אתגרים כמו קירור התרופות ותנאי ההחזקה המיוחדים שמצריכות חלק מהתרופות.

שפרכר מציין שבין החטופים ישנם עדיין שלושה אזרחים צרפתיים שמוחזקים בידי חמאס. אני שואל אותו אם לעובדה הזאת יש קשר להתערבות של הממשל הצרפתי ושל הנשיא מקרון, והוא עונה כי הנשיא הצרפצי התערב באופן אישי גם בלי קשר: "המעורבות של מקרון התבססה בעיקר על העובדה שהוא בן אדם מאוד אנושי ובלי קשר לאזרחות של החטופים, אני משוכנע בזה".

מקרון

מקרון, "בן אדם אנושי". צילום: Shlomi Cohen/Flash90

הוא מתאר איך הופתע מההיענות המהירה והחיובית של נשיא צרפת מיד עם הפניה אליו בנושא: "מאוד הפתיע אותי, ידעתי שהוא בן אדם אנושי אבל לא עד כמה, מדינת ישראל חייבת להודות לו". כבר בתחילת הראיון הוא מציין שהצרפתים צירפו למבצע הזה את קטאר שלדבריו "הייתה מדינה מאוד חשובה במבצע הזה".

"אנחנו, ממשלת צרפת וממשלת קטאר זה מה שאיפשר את המבצע הזה" הוא אומר. "רוב המשא ומתן המדיני דיפלומטי נערך בין ממשלת צרפת וקטאר מול חמאס". יחד עם זאת הוא מוסיף: "הצרפתים עצמם לא היו בקשר עם חמאס, אין להם שום קשר לחאמס, מי שבקשר איתו זה קטאר".

"חמאס לא ישקר לקטארים, יהיו לזה השלכות חמורות"

מה הרגע שבו הבנת שזה באמת עומד לקרות?

"אני לא יכול לפרט, אבל זה מבוסס על התקשורת בין כל השחקנים בזירה".

איך מוודאים שהחטופים באמת יקבלו את התרופות?

"זה מורכב מכמה דברים, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום יחד עם הסהר האדום המצרי קיבלו את התרופות והם על פי ההערכות שלנו מעבירים את זה לחמאס. אני באופן אישי סבור שיש סיכוי טוב מאוד שהחטופים יקבלו את התרופות מכיון שהמשא ומתן נוהל יחד עם קטאר". את האופטימיות שלו הוא מסביר בעובדה ש"חמאס לדעתנו לא יחבל ולא ישקר לקטארים, אם הוא יעשה את זה יהיו לזה השלכות מאוד חמורות".

משאית סיוע קטארית נכנסת לעזה מגבול מצרים

משאית סיוע קטארית נכנסת לעזה מגבול מצרים, צילום: Atia Mohammed,Flash90

אני תוהה אם נודעו לכם פרטים חדשים על החטופים בעקבות המבצע. "לא" הוא משיב מיד. "המידע היחיד החדש על החטופים הוא זה שנובע מהחטופים שכבר שוחררו". הוא מסביר כי חמאס לא נידב מידע אודות מצב הרפואי העדכני של החטופים וכי ייתכן ומצבם הורע מההערכות המוקדמות של המטה. "אנחנו חושבים שהמבצע הזה אפשר לנו לראשונה פתח לאפשרות להידברות מסויימת עם חמאס ולכן אנחנו מאוד אופטימיים ששבריר התקשורת הזה שנוצר ימונף להישגים נוספים בעתיד".

כמו מה?

"יש הרבה מאוד דברים שאי אפשר לדבר עליהם, אבל אני מטפל בזה באופן אישי, יהיה לזה המשך".

החטופים יבינו שהמדינה לא שכחה אותם

הוא מציין תובנה נוספת שעשויה להפיח תקוות גם בחטופים שאינם מקבלים תרופות. שפרכר מסביר כי לשבויים שלנו בעזה אין כל מידע בנוגע למאמצים שעושה עבורם המדינה ועצם העברת התרופות תוכל להפיח בהם תקווה שהמדינה פועלת לשחרורם "אלה שלא חולים אבל שוהים בקרבת החולים ויראו את קופסאות התרופות שיגיעו, יבינו שהמדינה לא שכחה אותם כי חמאס לא מפסיק לספר להם את זה. אולי התרופות יהיו ההוכחה שעם ישראל לא שכח אותם".

אני שואל אותו אותו אם יש רגע מסוים שייחרט אצלו מהמבצע הזה, והוא מתאר כי ההבנה שהמבצע הגיע לסיומו הייתה משמעותית, "הסיום מבחינתי זה משהו מדהים". דווקא את רגע נחיתת המטוס עם התרופות הוא לא חווה כלל "הייתי עסוק בכל הנושאים הלוגיסטיים כך שבכלל לא היו לי תחושות בנושא, לא הייתה לי אפילו דקה להסתכל על התמונות, אני כבר במשימות הבאות שלי".