מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

לא מצפה ולא פעולה בבני עקיבא: כך מנציחים את הנופלים בשנת 2024

לעומת השנים עברו, בהם הדרך הפופולארית להנציח אהוב שנפל הייתה בנייה של מצפה בטבע לזכרו או הרמה של פרוייקט חסד, היום מנציחים נופלים באינסטגרם עם עמוד ייעודי שמכיל פיסות של האדם שאבד

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 16/01/24 18:53 ו בשבט התשפד

לא מצפה ולא פעולה בבני עקיבא: כך מנציחים את הנופלים בשנת 2024
אנדרטה על יד הכנרת, צילום: Michael Giladi,Flash90

בשבעה באוקטובר מדינת ישראל איבדה רבים מאזרחיה וחייליה, ולצערנו מאז המספר הזה רק עולה. כל אדם שאיבד מישהו קרוב- בין אם זה בן משפחה, חבר או מכר שאהבת רוצה למצוא דרך להנציח אותו, לעשות משהו קטן שיזכיר את האהוב.

זיכרון בטבע לפני המלחמה

זיכרון בטבע לפני המלחמה צילום: Michael Giladi,Flash90

יש כמה דרכי הנצחה שהיו פופולאריות בעשרות השנים האחרונות: מצפים ונקודות יפות בטבע שהוקדשו לזכרם של נופלים היא דרך פופלארית במיוחד: גם מדגיש את האהבה של האדם לארץ עליה נפל וגם נותנת לאנשים להנות מפנינה יפה שנבנתה לזכרו.

במגזר הדתי לאומי דרך הנצחה רווחת נוספת היא פרוייקט חסד לזכרו: בין אם זה חלוקת עוגיות לשכנים, ביקור פצועים בבתי חולים, קייטנה לבעלי צרכים מיוחדים ועוד דוגמאות שהבסיס המשותף שלהם הוא לעשות טוב לאחר לזכר האדם שנפל כשנתן הכל למען כולנו.

עמוד אינסטגרם עם סיפורים במקום מצפה בטבע

במלחמה הנוכחית נחשפתי לדרך הנצחה חדשה, כזאת שאולי יותר מתאימה לדור הנוכחי, שבו רוב האנשים מחזיקים בחשבון במספר רשתות חברתיות והרבה מהעשייה שלהם מתרחשת במרחב הדיגיטלי: עמודי הנצחה לנופלים. חברים או משפחה של נופלים פותחים עמוד אינסטגרם לזכרו, שם מעלים תמונות, סיפורים על הנופל וכולם יכולים להשתתף.

הטרנד תפס תאוצה, והפיד של כולנו מתמלא בעוד ועוד עמודי זיכרון של צעירים וצעירות שנרצחו במסיבה, חיילים שנפלו על הגנת המולדת לפני שהספיקו הרבה וכאלה שחזרו מהטיול הגדול בדרום אמריקה ומתו בקרבות ברצועת עזה. לדוגמא, העמוד שפתחו חבריה של תפארת לפידות ז"ל, שנרצחה במסיבת הנובה מכיל תמונות מהטיול הגדול שבדיוק עשתה, מכתבי פרידה מחברים ומשפחה ואפילו שיר שחברים שלה הוציאו עליה: "כל הלב שלי אצלך", מומלץ להצטייד בחבילת טישו לפני תחילת הגלילה.