מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

אלו הגדודים שנלחמים בעזה ולא יקבלו מענק של לוחמים

לפני כשנתיים הוקמה יחידה מיוחדת של לוחמים שמטרתם להעביר ציוד ואספקה לחיילים בחזית | עם העברת התוכנית של סיוע למילואימניקים בכנסת גילו לוחמי היחידה כי הם אינם נחשבים לוחמים ולכן זכאים לפחות

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/24 15:01 כז בטבת התשפד

אלו הגדודים שנלחמים בעזה ולא יקבלו מענק של לוחמים
חיילים במנוחה, צילום: Flash90

הממשלה אישרה אמש (א') את החלק הראשון של התוכנית שיזם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' של מענקים למשרתי המילואים בהיקף של 9 מליארד ש"ח. המענקים מחולקים ללוחמים ותומכי לחימה, שמקבלים משמעותית פחות. צה"ל מסווג 72% מכלל המגויסים כלוחמים.

לפני כשנתיים הוקמו בצה"ל היחס"ם: יחידת סיוע מנהלתי חטיבתית. מדובר ביחידה ייעודית שכל מטרתה היא לדאוג ללוגיסטיקה ולאספקה לגדודים בצורה מתוכננת ומאורגנת. לוחמים בגדודים אלה נכנסים לעזה ואחראים על העברה של תחמושת, מים ומזון לחזית, הכנסה והוצאת לוחמים והבאת צוותי רפואה.

הלוחמים של גדודי היחס"ם עודכנו בשבוע שעבר כי הם מסווגים כ'תומכי לחימה' ולכן לא זכאים להטבות אליהם זכאים הלוחמים, זאת למרות שהם נכנסים דרך קבע לאזורי לחימה ולעיתים אף לוקחים חלק במשימות בחזית: שמירה על מגננים וסריקה אחרי אמצעי לחימה ופירים.

מתן ליונס, לוחם ביחידות היחס"ם כתב: "איך לוחמי חי"ר במילואים, שמצאו אמל"ח, פירים, משגרים ויצאו להתקפות בעומק רצועת עזה לא מוגדרים לוחמים. אם זה לא לוחם אז מה ההגדרה ללוחם?".

זוהי תגובת צה"ל כששאלנו על הנושא: "במסגרת התוכנית הלאומית 'מגוייסים למילואים' שאושרה, סוכמה שורה נרחבת של מענים ומענקים במדרגות שונות המותאמות על פי ייעוד היחידה. אופן חלוקת המענקים יתבסס על ייעוד היחידה כפי שמוגדר בצה"ל תוך התאמות הנובעות ממאפייני המלחמה הנוכחית. עם פרסום החלטת הממשלה הסופית, יושלם תהליך ההערכות לתשלום, וכל יחידה תעודכן בזכויותיה על ידי סגלי המשא"ן. יודגש כי החלוקה נעשית ככלל לכל משרתי היחידה על פי הגדרת ייעודה".