בדקנו: אלו האוניברסיטאות שהכי כדאי ללמוד בהן אם אתם מילואמניקים

מענק כספי ונקודות זכות: לקראת החזרה הרשמית של כל המוסדות האקדמיים לפעילות בשבועות הקרובים בזמן שעשרות אלפי מילואימניקים עדיין משרתים בחזית המלחמה, יצאנו לבדוק באיזה אוניברסיטה הכי טוב ללמוד אם אתה מגויס

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 20/12/23 16:38 ח בטבת התשפד

בדקנו: אלו האוניברסיטאות שהכי כדאי ללמוד בהן אם אתם מילואמניקים
מילואימניקים בקמפוס, צילום: Hadas Parush,FLASH 90

המוסדות האקדמיים חוזרים לפעילות אחרי מספר דחיות שנבעו מהאחוז העצום של הסטודנטים וחברי הסגל שמגויסים למאמץ המלחמתי, וכל מוסד פרסם מתווה משלו שנועד לעזור למי שמגן עלינו בלימודים. יצאנו להשוות בין ההקלות והמענקים של כל האוניברסיטאות.

בכדי לעשות השוואה מדויקת חילקנו את ההקלות שהאוניברסיטאות מציעות לסטודנטים לתואר ראשון לכמה קטגוריות עיקריות: היכולת להמיר ימי מילואים לנקודות זכות (או בראשי תיבות: נ"ז); ציון בינארי, האופציה בה ציון הקורס לא נכנס לממוצע אלא רק נכתב כעובר/לא עובר וגובה המענק הכספי שכל מוסד נותן לכל משרת מילואים, אם בכלל. מעבר לפרמטרים האלה נבדוק גם האם יש הקלות נוספות שמציעה האוניברסיטה למי שנמצא בחזית, ואם כן, מהן.

האוניברסיטה העברית

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: מי ששירת מעל 50 יום זכאי לפטור מקורס בהיקף של 2 נ"ז, מי ששירת 3 שבועות לתוך הסמסטר: זכאי לפטור מקורסים בהיקף של 4 נ"ז ומי ששירת 6 שבועות לתוך הסמסטר: זכאי לקבל פטור מקורסים בהיקף של 6 נ"ז. סך הכל משרת מילואים בעברית יכול לקבל עד 8 נ"ז.

ציון בינארי עובר/לא עובר: מי ששירת מעל 50 יום או כאלו שהשתחררו 3 שבועות אחרי פתיחת הסמסטר יוכלו להמיר ציונים ב-3 קורסים שיילמדו בשנת תשפ"ד בציון עובר, בתנאי שעמדו בהצלחה בדרישות הקורס.

מענק כספי: כל משרת מילואים שלומד בעברית זכאי למענק חד פעמי של 2,000 ש"ח עם החזרה ללימודים, מעבר לכך משרת מילואים ששוכר חדר במעונות לא יחויב בשכר דירה כל זמן שהוא משרת במילואים.

הקלות כלליות: הקורסים יוקלטו וההקלטות יהיו זמינות לסטודנטיות ולסטודנטים בקורס בתוך כמה ימים ממועד השיעור. מרצים ומרצות יכינו חומרי לימוד א-סינכרוניים שיקלו על מי שיצטרפו ללימודים בשלב מאוחר ויסייעו להשלמת השיעורים שהפסידו.

האוניברסיטה העברית. ארכיון

האוניברסיטה העברית. ארכיון, צילום: Olivier Fitoussi /Flash90

אוניברסיטת בן-גוריון

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: במידה והשתחררת משירות מילואים לפני פתיחת הסמסטר: מי ששירת מעל שלושה שבועות זכאי להכרה בעד 4 נ"ז, מי ששירת פחות משלושה שבועות זכאי להכרה של 2 נ"ז, מי ששירת עד 28 יום בתוך הסמסטר זכאי להכרה בעד 6 נ"ז ומי ששירת מעל 28 יום לתוך הסמסטר של עד 8 נ"ז. סך הכל משרת מילואים באוניברסיטת בן גוריון יכול לקבל על השירות שלו עד 8 נ"ז בשנה האקדמית.

ציון בינארי עובר/לא עובר: מי שישתחרר לפני פתיחת הסמסטר משירות מילואים יוכל להמיר קורס אחד לציון בינארי, מי ששירת עד 28 יום לתוך הסמסטר יוכל להמיר 5 קורסים ומי ששירת מעל 28 יום יוכל להמיר 6 קורסים.

מענק כספי: כל משרת מילואים שלומד בבן-גוריון זכאי למענק חד פעמי של 1,200 ש"ח בנוסף להנחה משכר דירה לסטודנטים וסטודנטיות משרתי ומשרתות המילואים במעונות ג' ו-ד', בכפר הסטודנטים ובאילת, לתקופת המילואים העולה על תקופת המענק.

הקלות כלליות: קורסים יוקלטו לטובת משרתי ומשרתות המילואים ונפגעי הלחימה ותינתן תמיכה אקדמית. בקורסים שלא יוקלטו, יינתן חומר כתוב ומפורט ותמיכה אקדמית מורחבת. אופציה לבחירה של הציון הגובה יותר, הגשת מטלות באיחור ועוד.

אוניברסיטת בן גוריון

אוניברסיטת בן גוריון, צילום: CC BY-SA 3.0 Daniel Baránek

אוניברסיטת אריאל

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: שירות מילואים מעל 30 יום מזכה את הסטודנט בפטור של 6 נ"ז, שירות מילואים של 15 עד 30 יום מזכה את הסטודנט בפטור של 4 נ"ז ושירות במילואים של 10 עד 14 יום מזכה את הסטודנט בפטור של 2 נ"ז. סך הכל סטודנט באריאל יכול לקבל פטור של עד 8 נ"ז.

ציון בינארי עובר/לא עובר: אין מתווה שכזה, למי שזכאי לקבל פטור מקורס אך מילא את חובות הקורס יש יכולת להחליף את הציון בציון בינארי.

מענק כספי: כל משרת מילואים קיבל מענק חד פעמי של 4,000 שקלים, בנוסף לסבסוד עלות המגורים במעונות הסטודנטים לאורך כל תקופת שירות המילואים.

הקלות כלליות: כל השיעורים יוקלטו ובמידת הנדרש יינתנו שיעורי השלמה ו/או עזר שיסייעו למשתחררים בשלבים השונים להשלים ולהשתלב בשנת הלימודים. במסגרת התכנית יינתנו השלמות גם במהלך הקיץ לטובת אלו שידרשו לכך על מנת לסיים את שנה"ל בזמנה.

אוניברסיטת אריאל. חברה מן המניין

אוניברסיטת אריאל. חברה מן המניין, צילום: יצחק שליסל, ויקיפדיה

אוניברסיטת בר-אילן

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: סטודנטים ששירתו במילואים בהיקף של 14 יום לפחות, מהם שירות של 5 ימים לפחות ברצף או שירות של 25 ימים לפחות גם ללא רצף יהיו זכאים לפטור מ-2 נ"ז, סטודנטים ששירתו במילואים בהיקף של 40 יום לפחות יהיו זכאים לפטור מ-4 נ"ז וסטודנטים ששירתו שירות מילואים בהיקף של 80 יום לפחות יהיו זכאים לפטור מ-6 נ"ז. סך הכל סטודנט בבר אילן יכול לקבל פטור של עד 8 נ"ז.

ציון בינארי עובר/לא עובר: מי ששירת מעל 40 יום במילואים זכאי להמיר 2 ציונים של קורסים בציונים בינאריים.

מענק כספי: סטודנטים שגויסו בצו 8 ובמילואים זכאים למלגות שכר לימוד בסכום של 1,000-5,000 שקלים. סטודנטים המתגוררים במעונות וגויסו למילואים יקבלו מלגה מיוחדת לסיוע בתשלום שכר הדירה של חודשים אוקטובר-דצמבר.

הקלות כלליות: סטודנטים ששירתו במילואים בתקופת הסמסטר יהיו זכאים לסיוע בהשלמת חומר הלימוד באמצעות הרצאות ותרגולים מיוחדים עבורם, פגישות הדרכה מיוחדות עם מרצה או מתרגל הקורס, שיעורי חזרה, סיוע של סטודנט מצטיין וכן כל עזרה נוספת שהמחלקות יחליטו עליהן וזכות למועד ג'.

אוניברסיטת בר אילן

אוניברסיטת בר אילן | צילום: shutterstock

אוניברסיטת רייכמן

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: סטודנט ששירת מ-10 ימי מילואים ועד 30 זכאי לקבל 2 נ"ז נוספים על השירות שלו, בנוסף ל-2 הנ"ז הרגילים. סטודנט ששירת במילואים יותר מ-30 ימי מילואים זכאי לקבל 4 נ"ז נוספים. סך הכל משרת מילואים באוניברסיטת רייכמן יכול לקבל על השירות שלו עד 6 נ"ז בשנה האקדמית.

ציון בינארי עובר/לא עובר: כל מי ששירת מעל 4 ימים במילואים, לא משנה אם זה היה בזמן הסמסטר או לא, זכאי להמיר את הציון הסופי של עד 4 קורסים לציון בינארי. כל סטודנט ששירת במילואים במשך יותר ממחצית סמסטר א' תשפ"ד זכאי להמיר את הציון הסופי של עד 8 קורסים לציון בינארי.

מענק כספי: באוניברסיטת רייכמן אין מענק חד פעמי למשרתי המילואים, הוקמה קרן מלגות ל"סטודנטים נזקקים המשרתים במילואים, לאנשי כוחות הביטחון וההצלה ולאלה שנפגעו כלכלית באופן מהותי בשל גיוסם ללחימה וכן לסטודנטים שהם או בני משפחתם מדרגה ראשונה נפגעו".

הקלות כלליות: הקלטות וידאו של כל הקורסים הנלמדים בקמפוס, שעות קבלה מורחבות של סגל ההוראה בכל קורס ושיעורי תגבור מיוחדים למילואימניקים.

אוניברסיטת תל אביב

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: תלמידים ששירתו במילואים במשך לפחות שלושה שבועות מתוכם לפחות שבוע לתוך הסמסטר זכאים לפטור מקורסי בחירה עד 6 שעות סמסטריאליות ותלמידים ששירתו במילואים במשך לפחות שלושה שבועות, כולל תלמידים שהם הורים לילדים עד גיל 12 ולהם בן או בת זוג שמשתייך לקבוצה הראשונה זכאים לפטור מקורסי בחירה עד 3 שעות סמסטריאליות.

ציון בינארי עובר/לא עובר: תלמידים ששירתו במילואים במשך לפחות שלושה שבועות מתוכם יהיו זכאים לבחור קורסים בהיקף כולל של עד 10 ש"ס, ותלמידים ששירתו במילואים במשך לפחות שלושה שבועות, כולל תלמידים שהם הורים לילדים עד גיל 12 ולהם בן או בת זוג שמשתייך לקבוצה הראשונה יהיו זכאים לבחור קורסים בהיקף כולל של עד 6 ש"ס הנלמדים בסמסטר א' תשפ"ד בהם יוכלו להמיר ציון מספרי בציון מילולי "השתתף ומילא חובותיו" ובלבד שעמדו בדרישות המעבר של הקורס.

מענק כספי: פעימה ראשונה שכללה מתן מלגה מיידית בסך 1,000 שקלים לכל סטודנט שגוייס למילואים בצו 8, ופעימה שנייה במסגרתה כל סטודנט שגויס לצו 8 יקבל מלגה בסך 2,000-6,000 שקלים, בהתאם לצרכים ולאורך השירות. בנוסף, סטודנטים במילואים שגרים במעונות פטורים מתשלום עבור החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר. מעבר לכך, האוניברסיטה תעניק מלגות גם לסטודנטים שאינם במילואים ונקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המלחמה ולמי שהוא או משפחתו נפגעו באופן ישיר מהלחימה.

הטכניון

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: מי שמשרת במילואים בתקופה של הסמסטר זכאי לפטור מעד 8 נ"ז.

ציון בינארי עובר/לא עובר: משרתי מילואים שישתחררו עד פתיחת סמסטר יוכלו להמיר ציונים לבינאריים בארבעה מקצועות, וללא הגבלה לסטודנט שישתחרר אחרי פתיחת הסמסטר.

מענק כספי: מענק חד פעמי בגובה 6,000 שקלים לכל הסטודנטים משרתי המילואים ופטור מלא מתשלום שכר דירה על חודשים אוקטובר-נובמבר לסטודנטים משרתי המילואים המתגוררים במעונות ולבני ובנות זוגם.

הקלות כלליות: הקלות בחובת נוכחות בשבוע שלפני היבחנות במועד מילואים, שיעורי השלמה ותגבור מיוחדים שיינתנו על ידי צוותי ההוראה והארכת זמן מיוחדת של 25% במבחנים.

אוניברסיטת חיפה

המרת ימי מילואים לנקודות זכות: כל סטודנט המשתייך לקבוצת הסטודנטים שהם חיילות בחיילים בסדיר ובמילואים, נשות ואנשי כוחות הביטחון וההצלה, בנות ובבני הזוג של מגויס, בנות ובני משפחות שכולות, משפחות החטופים, משפחות המפונים ואוכלוסיות אחרות שנפגעו, זכאים לציון עובר בקורס אחד, עד 3-4 נ"ז/ש"ס, באישור החוג. משרתים במילואים מעל 21 יום זכאים לציון עובר בקורס נוסף, עד 3-4 נ"ז/ש"ס, באישור החוג. סטודנטים לתואר ראשון המשרתים במילואים 10 ימים עד 20 יום זכאים להכרה בגין שירות המילואים ב-2 נ"ז, ומשרתים במילואים מעל 21 יום זכאים להכרה ב-2 נ"ז נוספות.

ציון בינארי עובר/לא עובר: אין מתווה שכזה.

מענק כספי: מלגת לימודים של 2,000 שקלים לסטודנטים שהתגייסו בצו 8 לשירות מילואים.

הקלות כלליות: הקורסים יוקלטו וההקלטות יהיו זמינות לסטודנטיות ולסטודנטים, בנוסף הסטודנטים יהיו זכאים לערוך שינויים במערכת באישור החוג ללא עלות.