ראיון האקדמיה חוזרת והמילואימניקים עדיין בחזית: "פשוט מטורף"

בעוד זמן קצר יחזרו המוסדות האקדמיים בארץ לפעילות, בזמן שאלפי סטודנטים משרתים במילואים במגוון חזיתות | אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, נאבק כדי למצוא פתרונות: "עדיין לא רואים הירתמות של כולם"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 19/12/23 13:13 ז בטבת התשפד

האקדמיה חוזרת והמילואימניקים עדיין בחזית: "פשוט מטורף"
חיילי מילואים, צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90

בעוד פחות משבועיים תיפתח רשמית שנת הלימודים האקדמית בכל האוניברסיטאות ברחבי הארץ. כרגע ישנם 70 אלף סטודנטים שמשרתים במילואים, המהווים מעל 20% מכלל משרתי המילואים במדינה. בראיון ל"חדשות כיפה", יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אלחנן פלהיימר מסביר מדוע תאריך פתיחת השנה לא משנה לו: "גם לנו וגם לצבא לא משנה מתי בדיוק המוסד יפתח את שנת הלימודים אלא מה החבילה שהוא ייצר למשרת במילואים ובני זוגם כשהוא פותח את שנת הלימודים".

חיילי מילואים מתאמנים בבית ספר ברמת הגולן

חיילי מילואים מתאמנים בבית ספר ברמת הגולן, צילום: Michael Giladi/Flash90

"אין מילואימניק שיצטרך לשלם בסמסטר"

לפתיחת שנת הלימודים ישנם כמה היבטים: אקדמיים, כלכליים ונפשיים, פלהיימר מפרט מה הן הדרישות מהמוסדות כדי לעזור לסטודנטים בכל אחד מהתחומים: "מבחינה אקדמית, אנחנו רוצים שכל מוסד יתן ארגז כלים לסטודנט שאף אחד לא ישאר מאחור- קורסים מצולמים, מורים פרטיים, עוברים בינאריים. אין סיבה שמילואימניק יחרף את נפשו למען המדינה וישלם בזמן שלו ובכסף שלו". כשאני שואלת אותו האם בסוף נגיע למצב שמילואימניקים יצטרכו להשלים סמסטר, הוא עונה בנחרצות: "אין מילואימניק שיצטרך לשלם בסמסטר".

אמנם ההצהרות של פלהיימר מאוד חד משמעיות, אבל מתווה אקדמי אמיתי- אין. ציבור גדול של סטודנטים יצטרך להשלים חומר בזמנו הפנוי כדי לא לשלם בשנת לימודים: "יש מוסדות שפרסמו מתווה כדי לייצר פתרונות, אנחנו עוברים מוסד מוסד כדי לגרום להם לייצר את המתווים הראויים. גם סטודנטים שפונים אלינו באופן אישי ואנחנו עוזרים להם. הם יצטרכו להשלים את החומר. סטודנטים לא יצטרכו לגרור את היציאה שלהם לשוק התעסוקה".

אלחנן פלהיימר בדיון בכנסת

אלחנן פלהיימר בדיון בכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"כל הזמן דיברו על דור הטיקטוק, זה שטויות"

כפי שציינו, חלק גדול מהבעיה היא בכלל כלכלית. פלהיימר מסביר: "אנחנו מצפים מהמוסדות להתחשב גם בשכר לימוד וגם בשכר מעונות. פשוט מטורף שאנשים משלמים כבר מעל חודשיים על כלום. עוד מעט עובר תקציב. מדינת ישראל מחויבת להביא לידי ביטוי את הסטודנטים שמחרפים את נפשם. כל הזמן דיברו על 'דור הטיקטוק', זה שטויות. יש פה סטודנטים שיצטרכו להשלים לימודים בקיץ שהם בדרך כלל עובדים. המדינה צריכה לממן להם את התקופה הזאת". פלהיימר מציין כי יש מוסדות ששמחים להירתם ויש כאלה שלא משתפים פעולה.

במה זה תלוי?

"יש מוסדות שגם בשוטף לא עומדים בחוק. צר לי שזה מה שקורה. אנחנו כמו שוטר. אם אני רואה מוסד שלא נותן מענה מספק אנחנו נפעיל עליו לחץ בכל מקום אפשרי. דרשנו להפעיל רגולציה- כמו לתת למוסדות אופציה להפעיל לימודים בזום כל השנה. אם פעם מילואים היום מקנים 2 נ"ז היום זה עלה ל6 נ"ז".

אנחנו עדיין לא רואים הירתמות של כולם, לא של ממשלת ישראל ולא של המוסדות

מעבר למשרתי המילואים, יש הרבה סטודנטים שנפגעו מהשלכות נוספות של המלחמה: מפונים ומשפחות שכולות, שגם הן זקוקות לסיוע. "לפני שבועיים הצלחנו לייצר שכר לימוד חינם לכל השנה לבעלי תואר ראשון ושני במכללת ספיר ותל חי שהסטודנטים שלהם מפונים. זו בשורה משמעותית לציבור שלומד שם. זה לא רק מי שנרשם בעבר אלא גם למי שירשם עכשיו כדי לחזק את המוסדות האלה", מבטיח פלהיימר. אולם, להתאחדות הסטודנטים עדיין אין פתרונות של ממש למצב, "אנחנו עדיין לא רואים הירתמות של כולם. גם של המוסדות וגם של ממשלת ישראל".

צפו: אור הלר נכנס לעזה ופגש סטודנט לפיזיקה שמשלים חומר