מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

בוגרת האולפנה הירושלמית שהתגייסה לקרבי: "זה האתגר הכי גדול"

אחותה של ענבר שירתה בשירות הלאומי ובאולפנה בה למדה נמנעו מלדבר על הצבא - ולמרות זאת היא החליטה להתגייס לקרבי. בשיחה עם "חדשות כיפה" היא מספרת על האתגרים, היחס מהסביבה ותחושת המשמעות בזמן המלחמה

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 05/12/23 19:41 כב בכסלו התשפד

בוגרת האולפנה הירושלמית שהתגייסה לקרבי: "זה האתגר הכי גדול"
ענבר נאמן, צילום: ללא

ענבר נאמן, צעירה דתייה בת ה- 19 מירושלים, התגייסה לפני קצת פחות משנה לחי"ר גבולות. גם היום, גיוס דתיות לצה"ל הוא עדיין נושא שנוי במחלוקת, כל שכן גיוס דתיות לשירות קרבי. ענבר, בוגרת אולפנת טליה ומכינה קדם צבאית, סיפרה בשיחה עם "חדשות כיפה" על ההתמודדות כדתייה יחידה בגדוד, על התגובות שהיא מקבלת ועל תחושת השליחות שמלווה אותה.

"אין לי עם מי לחוות את השבת"

ספרי על התפקיד שלך בצה"ל

"בהתחלה שובצתי בקרקל ואחר כך המשכתי למסלול ברקת שהוא ייעודי לקצונה. הצטרפתי לגדוד אריות הירדן בו אני נמצאת עד עכשיו. מה שאנחנו עושים בפועל זה להגן על הגזרה, עכשיו אנחנו בצפון, תופשים את הקו ומגנים על היישובים והגדר".

מה מאתגר אותך כדתייה לוחמת?

ענבר ציינה שברוב הקשיים נתקלה בתקופת הטירונות: "יש דברים יותר קשים. כמו בזמן תפילה או שמירה בין בשר לחלב - אבל תמיד באו לקראתי בעניינים האלה". עוד אתגר הוא מיעוט הדתיים בסביבתה: "היו לי כמה חברות דתיות במהלך השירות, אבל לאורך הדרך נפרדנו. כרגע אני הדתייה היחידה. זה מאתגר, כי למשל בשבתות, כשהן היו שומרות איתי היה לי עוד מישהו לחוות איתו את השבת, עכשיו אין לי. אמנם תמיד מכבדים אותי, אבל זה עדיין קשה".

ענבר נעמן

ענבר נאמן, צילום: ללא

"הייתי במארב והיינו צריכים לנסוע בשבת, היה לי קשה למרות שהבנתי את החשיבות"

השבת, היא מציינת, מהווה את ההתמודדות הכי מורכבת: "בשבת צריך לפעמים לחלל לצורך מבצעי", אמרה. "גם פה מאוד מנסים לבוא לקראתי, אבל זה האתגר הכי גדול מבחינתי, חד משמעית - עד הצבא לא יצא שהייתי צריכה לחלל שבת. למשל, ממש בשבועות האחרונים הייתי במארב על הגדר והיינו צריכים לנסוע בחזרה בשבת, היה לי קשה למרות שהבנתי את החשיבות".

יחד עם זאת, לדבריה הקשיים הללו מתגמדים לנוכח היחס המכיל אותו היא מקבלת, והערך המוסף של התפקיד: "אני חושבת שדת לא אמרוה להיות אישו - כל דבר שהייתי צריכה באו לקראתי". עוד אמרה: "להיות לוחמת בזמן המלחמה זו גאווה. בשביל זה התגייסתי". לשאלה כיצד הם חווים את המלחמה בגזרה המזרחית, ענתה: "כל הארץ במתיחות וגם אנחנו בדריכות מלאה".

"במערכת החינוך הדתית צריך לתת לזה יותר מקום"

איך הגיבו בסביבה הקרובה שלך כשהחלטת להתגייס?

"ההורים מאוד לא רצו שאתגייס לקרבי", הפתיעה ואמרה ענבר, אבל הבהירה כי במקרה זה, למרות שהקשיים הדתיים דוברו, הסיבה העיקרית הייתה דאגה לשלומה: "הם מאוד מגוננים". על המסגרות החינוכיות בהן למדה, סיפרה: "באולפנה יחסית הרבה בנות התגייסו לקרבי, גם הן דתיות ושומרות שבת. אז די קיבלו את זה - אבל האם הם דיברו איתנו על צבא או אפילו מכינה קדם צבאית? לא. זה אף פעם לא עלה. במערכת החינוך הדתית צריך לתת לזה יותר מקום".

ענבר נעמן

ענבר נאמן צילום: ללא

מי שליווה אותה וסייע לה בדרך לתפקיד הקרבי הייתה המכינה הקדם צבאית בה למדה לאחר סיום הלימודים באולפנה: "המכינה הייתה דתית, וזה מאוד עזר לי. היה לנו כל שבוע שיעור עם רב צבאי שהסביר לנו על הלכות שיתרמו לנו בשירות".

לסיכום, לענבר חשוב להעביר מסר לכל הבנות שמתלבטות האם להתגייס לשירות קרבי: "אם זה באמת החלום שלכן אל תתנו לצד הדתי לעצור אתכן - כן תדעו מראש את ההשלכות של זה, כי תצטרכו לחלל שבת. אבל זה תורם למדינה וזה לא אמורה להיות איזשהו פרמטר".

ראש המדרשה שהחליט לקדם גיוס קרבי לדתיות

המלחמה חוללה תמורות ביחס בציבור הדתי לאומי לגיוס נשים לקרבי. כך למשל, הרב אוהד טהרלב שנמנע עד כה מלתמוך באופן מוצהר בשירות קרבי לנשים, העיד בריאיון ל"חדשות כיפה" כי שינה את עמדותיו: "העולם לא יהיה כמו שהוא היה לפני שמחת תורה, העולם השתנה. אני בשיח עם ראשי הצבא. דיברתי עם ראש אכ"א על אופציה לפתוח פלוגה 'ביינישית' של בנות דתיות באחת מהיחידות הקרביות, כי אני חושב שצריך ליזום ולא להיות מובל. כמובן עם ליווי ראוי".