מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרב הבכיר מפתיע: "רוצה לראות נשים בתפקידי לוחמה"

ראש מדרשת לינדנבאום בראיון מפתיע אחרי חשיפת גבורתן של הנשים הלוחמות בשמחת תורה: "בעבר לא הייתי חסיד גדול של בנות שילכו לשירות קרבי, אבל עכשיו העולם השתנה. אנחנו ניזום מהלכים בנושא"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 05/12/23 11:06 כב בכסלו התשפד

הרב הבכיר מפתיע: "רוצה לראות נשים בתפקידי לוחמה"
נשים בשטח, צילום: Hadas Parush/Flash90

"בתקופה האחרונה חלה עלייה בכמות הבמות שרוצות להתגייס לקרבי, רק אצלי במדרשה יש כבר עשר מתעניינות", כך מעיד הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת לינדנבאום בשיחה עם "חדשות כיפה". גבורת הנשים הלוחמות שהצילו חיי רבים בבוקר שמחת תורה נגעה ברבים, והעלתה שוב את סוגיית שירות נשים בצה"ל וביחידות לוחמות בפרט. כבר 20 שנה שהרב עומד בראש המדרשה ונמצא בחזית המאבק לגיוס נשים בציבור הדתי לאומי.

יותר ויותר בנות ירצו לשרת בתור תצפיתניות

עד כה נמנע הרב מלתמוך באופן מוצהר בשירות קרבי לנשים, בגלל סיבוכים רבים שיכולים לבוא בעקבותיו. אולם, כמו אצל רבים, גם אצלו המלחמה טלטלה תפיסות עולם. "העולם לא יהיה כמו שהוא היה לפני שמחת תורה, העולם השתנה. כולנו צריכים לחשב מסלול מחדש. יש לי הרהורים גדולים. בעבר לא הייתי חסיד גדול של בנות שילכו לשירות קרבי. לא בגלל שהן לא מסוגלות אלה מסיבות מגדריות", הוא אומר.

הרב מוסיף כי לדעתו, יותר ויותר בנות ירצו גם לשרת בתור תצפיתניות. "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ. לי היו כמה תלמידות ברעים וכיסופים שחוו טראומה לא פשוטה והן רוצות לחזור לשם. ביקרתי אחת מהם השבוע. המורל בשמיים".

הרב טהרלב ובוגרת המדרשה

הרב טהרלב ובוגרת המדרשה, צילום: ללא

"גברים ונשים במציאות קרבית של שטח היא מאוד בעייתית"

בעבר הרב טהרלב לא עודד נשים לשרת בתפקידים קרביים, בראיון ל"חדשות כיפה" לפני חצי שנה הוא אמר: "אני מעודד אותן לא ללכת ליחידות קרביות מעורבות. בת שמאוד רוצה להתגייס לקרבי אני מנסה לשכנע אותה לא להישאר שם". כיום, כשאני מעלה את הסוגיה הרב כבר מדבר אחרת. "לי קורה משהו, אני בשיח עם ראשי הצבא. דיברתי עם ראש אכ"א על אופציה לפתוח פלוגה 'ביינישית' של בנות דתיות באחת מהיחידות הקרביות, כי אני חושב שצריך ליזום ולא להיות מובל. כמובן עם ליווי ראוי".

שירות מעורב של גברים ונשים זו לא בעיה דתית

הרב חוזר ומדגיש את מה שהוא רואה כבעיה העיקרית בשירות צבאי קרבי: "כמו שאמרתי, הבעיה היא מגדרית. אני מתכוון לערבוב בין גברים ונשים. גברים ונשים במציאות קרבית של שטח היא מאוד בעייתית, אין את האינטימיות ואת המרחב. אני לא יודע איך יש פארמדיקיות בתוך נמ"ר עם גברים, לא ברור לי איך הם מחזיקות מעמד שם. זה שעות להיות בפנים. זה לא בעיה דתית. אני מאמין שהדבר הזה יכול להיפתר מבחינה מגדרית. כמו מחלקה של טנקיסטיות. זה בר פתרון".

נשים בשטח

נשים בשטח צילום: Hadas Parush/Flash90

המלחמה הנוכחית שישראל מצויה בה החייתה פחד עצום על נפילה של אישה בשבי והדברים שהיא חלילה עלולה לעבור, שאלנו את הרב האם זה לא סיכון גבוה מדי ביחס לתועלת שנשים קרביות יכולות להביא: "אני לא יודע מה זה מחיר כבד מדי, לצערי הרב מתעללים בגברים כמו בנשים. אונסים גברים. הנאצים האלה עושים דברים נוראיים. ברור שבעולם שלנו העולם הנשי נתפס יותר חלש. הדברים שהם עשו לכולם- אם אתה לא אנושי אתה לא אנושי. לחיות אין הבדל בין גברים נשים וילדים. הם טורפים את כולם. אולי לא צריך לשלוח אותם מעבר לקווי האויב, אלא יעשו דברים בתוך קווי הגבול שלנו".

"צריך לחשוב מחוץ לקופסא ולבוא עם לב פתוח ולהעז"

למרות ריבוי המדרשות והתוכניות לקידום שירות צבאי בקרב נשים דתיות, עדיין קיים קונצנזוס רחב נגד גיוס נשים ליחידות קרביות. למרות זאת, הרב לא צופה התנגדויות מיוחדות למהלכים שהחל לרקום בראשו על מנת לקדם את הנושא: "אני נותן קרדיט לעמיתיי חברי הרבנים שהם לאו דווקא חושבים כמוני, שהם גם עושים חשבון נפש. אני רוצה להאמין שכולנו נחשב מסלול מחדש בכלל במדינה, וגם בצבא. מה שבטוח שאסור לנו להינעל בתפיסות שהיו קודם. יכול להיות שנגיע למסקנות הפוכות אבל כרגע צריך לחשוב מחוץ לקופסא ולבוא עם לב פתוח ולהעז. לא לפחד להעז".

לסיום, הרב ביקש לגיד מילות חיזוק לנשים בחזית: "אני רוצה להגיד, הבנות במדרשות עושות עבודה מדהימה. כולם שותפות, מלא בוגרות חזרו למילואים, נשואות עם כיסוי ראש עזבו את המשפחות. עם ישראל במיטבו. תמיד חשבנו שהנשים ישקעו בילדים. והנה הם שותפות ומגיעות. הכל יש. החלוקה הזאת היא כבר לא נכונה בין גברים לנשים. כולם נושאים בנטל.