מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראיון אח החטוף זועק: "זו כניעה לתכתיבים של סינוואר"

מאז ה7.10 בני משפחת מור שבנם נחטף לעזה, חיים את הסרט הכי שחור שניתן לדמיין. בשיחה עם "חדשות כיפה" מספר אחיו של איתן על ההתמודדות היומיומית ועל הכעס והתסכול מעסקת החטופים: "הפקרה של שאר החטופים, הם מפקירים שם את אח שלי!"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 23/11/23 20:47 י בכסלו התשפד

אח החטוף זועק: "זו כניעה לתכתיבים של סינוואר"
איתן מור, הגיע לאבטח את מסיבת הטבע "נוסה ונחטף לעזה על ידי חמאס, צילום: באדיבות המשפחה

איתן מור, שגדל ביישוב קריית ארבע, נחטף בשבת השחורה לעזה. בעוד משפחות חטופים רבות מחכות בכיליון עיניים לבשורה כי יקיריהם ישובו לישראל במסגרת העסקה, משפחת מור יודעת כי שמו של איתן, חייל משוחרר בן 23, לא יופיע באף רשימה שתפורסם כחלק מהסכם, הכולל אך ורק נשים וילדים.

"מוצאי החג ואז אני מבין קצת פרטים - וטס עם הרכב על 150 קמ"ש"

באותו חג שמחת תורה, בני משפחת מור היו מפוזרים ברחבי הארץ. יאיר עצמו שהה בישיבה בה הוא לומד, ולא היה לו צל של מושג על בשורת האיוב שתנחת עליו עם צאת החג. "לא ידעתי מה קורה עם המשפחה שלי בכלל" סיפר. "חשבתי שהוא (איתן) בדירה שלו בירושלים או שהוא קפץ להורים שלי בגלל החג. אמא שלי מתקשרת אליי במוצאי החג ואז אני מבין קצת פרטים - וטס עם הרכב על 150 קמ"ש הביתה. עשרה ימים אח שלי, שאיבטח ב-'נובה', היה מוגדר נעדר עד שצה"ל הודיעו לי שהוא חטוף".

ההרס אחרי הטבח במסיבת טבע נובה ברעים

ההרס אחרי הטבח במסיבת טבע נובה ברעים, צילום: Yaniv Nadav/Flash90     

הדאגה והכאב הבלתי נתפס הזה מלווים את יאיר 48 ימים ארוכים. "בשבוע הראשון אתה לא מסוגל לאכול, אתה לא יודע איזה יום היום. אתה פשוט בשוק, אתה בטראומה. ולאט לאט אתה צריך להמשיך לתפקד, אין מה לעשות".

"הוא מצא טרקטורון עם חבר שלו, הם טסו עליו והתחילו לחלץ פצועים"

"אח שלי היה מאבטח במסיבה - ואז התחילו האזעקות. אנחנו משפחה שומרת שבת, והוא היה חכם, הוא לא התקשר לאף אחד מהמשפחה המצומצמת, אלא לדוד שלי. הוא ענה לו ואז הם התחילו לדבר, אח שלי היה על איזה שני אחוזי סוללה. הוא שלח לו מיקום בוואטסאפ, וקצת מידע על כך שיש מחבלים עם מקלעים שחדרו, שיש אזעקות", שיחזר יאיר את השעות האחרונות לפני שנותק הקשר עם איתן.

איתן מור במהלך מתקפת המחבלים על המסיבה

איתן מור במהלך מתקפת המחבלים על המסיבה: "הוא מצא טרקטורון עם חבר שלו, הם טסו עליו והתחילו לחלץ פצועים" צילום: באדיבות המשפחה

את מה שקרה בהמשך, הרכיבו בני המשפחה פיסה אחרי פיסה מעדויות ששמעו מניצולים ותמונות בודדות שקיבלו. "נכבה לו הפלאפון, ואז הוא מצא טרקטורון עם חבר שלו, אליקים ליבמן, שגם הוא נחטף. הם טסו עליו והתחילו לחלץ פצועים", סיפר על הגבורה של אחיו. האדם האחרון שראה אותו היה צעיר נוסף בשם משה, שהצליח להינצל. "הוא ראה את איתן ואת אליקים מחלצים שתי גופות. הם התווכחו שם אם לחלץ אותן אחורה או לברוח - ואז הם התפצלו - משה ברח ואליקים הלך להביא את הגופות, גופה אחת הם הספיקו להביא, ואז חזרו להביא את השנייה - שם הם נחטפו".

"העסקה הזאת היא רעה"

מה אתה חושב על עסקת החטופים, שלמעשה לא כוללת את אחיך?

"קודם כל, אני מאוד שמח בשביל כל הילדים האלה שאם הם יחזרו, הם יחזרו הביתה. קורע את הלב שיש שם ילדים שאין להם אבא או אימא לחזור אליהם, ובאמת שאני שמח בשבילם", הבהיר יאיר. "אבל אני רואה את העסקה הזאת כהפקרה של שאר החטופים, הם מפקירים שם את אח שלי!"

"זה בעצם עוד כניעה לתכתיבים של סינוואר. המדינה לא למדה! חשבתי שהשתנה הדיסקט מאז השביעי באוקטובר, אבל לצערי זה עוד לא קרה. הם לא יכולים להבטיח עכשיו ששאר החטופים יהיו מוגנים. זה פשוט הזוי שהם עוד פעם נותנים כוח לחמאס במקום לכתוש אותו". יאיר זעם על שר הביטחון גלנט, שעל אף דבריו על כך שיפעיל לחץ על חמאס - החליט לקדם את העסקה: "הצד הזה של העסקה זה ממש לא לחץ על חמאס, זה כניעה לחמאס".

איתן מור במהלך מתקפת המחבלים על המסיבה

איתן מור במהלך מתקפת המחבלים על המסיבה: "הם מפקירים שם את אח שלי!" | צילום: באדיבות המשפחה

"יש פה אנשים שלא מבינים בכלל במה הוא מדובר, בכל עסקה רגילה יש את המתווך שהוא ניטרלי, פה יש שם יש קטאר, קטאר הם מממנים של חמאס. זה בעצם שחמאס מתווך את עצמו בעסקה מול ישראל. עכשיו אנשים רואים את זה, מה אתם חושבים? שזה יותר טוב לנו? העסקה הזאת היא רעה".

"להחזיר את החטופים מתוך כוח ולא מתוך רפיסות"

מה היית רוצה שיקרה?

"הייתי רוצה שהמנהיגים של המדינה יחזרו בהם וימשיכו במדיניות ובפועל שצהל ימשיך את התמרון. אנחנו רואים שזה מביא תוצאות, אני לא מבין איך הם מגיעים להסכם עד שלא הורידו את סינוואר על הבירכיים, זה פשוט ביזיון",

"יש את המטה של גל הירש והמטה המדיני שמאוד תומכים בנו, יש קצין של צה"ל שבודק שהכל בסדר מבחינת כל מיני דברים. המשפחה שלי נמצאת במטה הרגיל של המשפחות, המטה האזרחי של רונן צור. אבל גם חשוב לנו להעביר את המסר של להחזיר את החטופים מתוך כוח ולא מתוך רפיסות כמו שהיה עד לשביעי לעשירי ולכן הצטרפנו למטה משפחות של פורום תקווה".

מה אתה רוצה להגיד לאיתן אם הוא היה שומע אותך?

יאיר שותק לרגע, ומשיב: "אח שלי בן אדם מאוד חזק. פיזית, מנטלית. הייתי מוסר עוד הרבה כוחות פיזיים, הרבה כוחות מנטליים. שידע שאני חושב עליו כל שנייה. ושיהיה מאוד חזק, עד שאנחנו נגיע אליו".

איתן מור, נחטף לעזה

איתן מור, נחטף לעזה. "שיהיה מאוד חזק, עד שאנחנו נגיע אליו" | צילום: באדיבות המשפחה