חוסן לאומי מדור מיוחד

קיבלתם סרטון קשה לצפייה? אל תשתפו וזה מה שתעשו

מערך הסייבר הלאומי מסביר מה לעשות כשמקבלים סרטון שקשה לצפייה: "זיכרו כי ייתכן שסרטונים אלו הם חלק משיטות לוחמה פסיכולוגית של האויב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/11/23 11:08 י בכסלו התשפד

קיבלתם סרטון קשה לצפייה? אל תשתפו וזה מה שתעשו
צילום: shutterstock

קיבלתם בוואטסאפ או ברשתות החברתיות סרטון מפחיד המציג חטופים, חיילים או מחזות קשים אחרים – קודם כל, אל תשתפו! זיכרו כי ייתכן שסרטונים אלו הם חלק משיטות לוחמה פסיכולוגית של האויב.

על פי מומחים בתחום, מטרת סרטונים אלו היא להפחיד, לפגוע בחוסן ובמוטיבציה של העורף ולהשיג מטרות שיעזרו לאויב במלחמה. פעמים רבות, גם אם בסרטונים יש גרעין של אמת, הם מהונדסים ומתוכננים להשפיע על הציבור בישראל כדי לנסות לפלג או לפגוע במורל ובחוסן בעורף. קחו בחשבון שהמילים שנאמרות שם נשתלו בפיהם של החטופים, שכל התפאורה עד לרמת הבגד מתוכננת לייצר אפקט על התודעה ושמאחורי המצלמות עומדות מפלצות שמכריחות אותם לדקלם תסריט מוכן מראש. אל תיכנעו ללוחמה הפסיכולוגית!

אז מה כן עושים? מערך הסייבר הלאומי, משטרת ישראל ופיקוד העורף, בהתייעצות עם מומחים, ממליצים על הצעדים הבאים:

  • הסתמכו על הפרסומים הרשמיים - בכלי התקשורת ובגופים המוסמכים. אם שם לא מציגים את הסרטונים, כנראה יש לכך סיבה.
  • אם אינכם מעוניינים שהסרטונים יירדו אוטומטית לצפייה בוואטסאפ שלכם היכנסו להגדרות בוואטסאפ – אחסון ונתונים – והגדירו בחלק "הורדת מדיה אוטומטית" את סוג המדיה שלא תרצו שתרד באופן אוטומטי.
  • מישהו ממשיך להעביר לכם תכנים שאינכם מעוניינים בהם? - הבהירו לו שאינכם מעוניינים ואף כי הפצת מידע כוזב הוא עבירה על החוק. במידה שמדובר בגורם שאינו מוכר, חסימו אותו והגדירו בוואטסאפ מניעת הוספה אוטומטית לקבוצות.
  • זיכרו שיש משפחות וחברים מאחורי כל אדם שרואים בסרטון - לא בטוח שהם ירצו שכולם ישתפו את הסרטון. אם אפשרי, נסו להבין אם למשפחות יש בקשה ורצון מסוימים.
  • אם יש עניין לפרסם את הסרטונים למטרות הסברה בעולם - זיכרו שהמידע מגיע ונגיש לרוב גם לישראלים. בידקו אם ובאיזה דרך משתמשים בחומרים במשרד החוץ, תנו הקשר, הסבר על הנזק ומי עומד מאחוריו, בצעו עריכות שיאפשרו שיתוף אחראי והוסיפו אזהרת צפייה שמסבירה שמדובר בלוחמה פסיכולוגית של אויבינו.
  • לסיכום - אל תשחקו לידיים של האויב. הימנעו משיתוף ואל תהדהדו את המסרים שלו כפי שהוא רוצה. הסתמכו על המידע המגיע מהגופים הרשמיים.