מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

אחרי שהכחישו את טבח שמחת תורה: זה המחיר שישלמו חברות הכנסת הערביות

אחרי שהפיצו שקרים בנוגע למלחמה בעזה, ועדת האתיקה של הכנסת החליטה להרחיק את ח"כ יאסין וסלימאן מהכנסת ולשלול את שכרן: "תורמת למאמציהם של אויבי מדינת ישראל לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/23 11:38 ב בכסלו התשפד

אחרי שהכחישו את טבח שמחת תורה: זה המחיר שישלמו חברות הכנסת הערביות
ח"כ סלימאן ויאסין, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ועדת האתיקה בראשות ח"כ ינון אזולאי הניחה הבוקר (ד') על שולחן הכנסת שתי החלטות, הנוגעות לחברות הכנסת הערביות אימאן יאסין ועאידה תומא סולימאן. זאת לאחר שיאסין הכחישה את טבח ה-7 לאוקטובר, וסולימאן פרסמה פייק ניוז נגד צה"ל.

קובלנות הוגשו נגד חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין בגין התבטאויותיה בריאיון בערוץ הכנסת, בו ציינה ביחס לטבח שבוצע בשביעי באוקטובר כי: "לא שחטו תינוקות, לפחות ממה שהיה בסרט, ולא אנסו נשים". לאור זאת החליטה הועדה פה אחד להטיל על חברת הכנסת ח’טיב יאסין סנקציה של הרחקה מישיבות הכנסת והמליאה לתקופה של חודש וכן שלילת שכר לשבועיים.

אימאן ח

אימאן ח'טיב יאסין, צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

"דבר חמור ביותר העולה לכדי הפרה אתית חמורה"

חברי הועדה הבהירו בהחלטתם כי אף שחברת הכנסת התנצלה על הדברים עוד באותו ערב וכן בפני הוועדה ובמליאת הכנסת, הוועדה מצאה כי בהתבטאותה יש משום הכחשה של הטבח וההתעללות שיש בה פגיעה קשה באמון הציבור בכנסת.

כמו כן ציינו חברי הוועדה בהחלטתם כי הם מביעים את שאט נפשם וסלידתם העמוקה מההתבטאויות המבישות הללו. "הועדה החליטה פה אחד כי הכחשת הזוועות שעברו רבים מאזרחי וחיילי ישראל על ידי חברת כנסת, נציגת ציבור רשמית של מדינת ישראל המקבלת את משכורתה כשליחת ציבור, היא דבר חמור ביותר העולה לכדי הפרה אתית חמורה".

עאידה תומא סלימאן תורחק לחודשיים מהכנסת

החלטה שניה נתקבלה בעניינה של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן נוכח פרסום שפרסמה בחשבון ה-x שלה ולפיו לפי עדויות מבית החולים שיפא, צה"ל תוקף את בית החולים בפצצות זרחן וכי מתבצע ירי חי על העקורים במסדרונות ההומניים. את הפרסום חתמה כך: "ועדיין מתעקשים פה: הצבא 'המוסרי בעולם' לא פוגע בחפים מפשע ולא תוקף בתי חולים!" כל זאת על אף שדובר צה"ל פרסם באותו הערב הודעה רשמית ולפיה צה"ל לא תוקף את בית החולים או מכתר אותו וכי בכוונתו לסייע בפינוי מחלקת הילדים של בית החולים שיפא.

תומא סלימאן

תומא סלימאן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברי הוועדה הטילו עליה סנקציה של הרחקה לחודשיים מישיבות ועדות הכנסת והמליאה ושלילת שכר לתקופה של שבועיים. חברי הוועדה ציינו בהחלטתם כי חברת הכנסת לא ראתה לנכון לחזור בה מההאשמות או להתנצל עליהן. בהחלטתם ציינו חברי הועדה כי בתגובתה ובהופעתה בוועדת האתיקה ציינה חברת הכנסת סולימאן כי הציוץ שלה הוא פרסום חוזר של עדויות ומהווה חלק מחופש הביטוי הפוליטי הרחב שנתון לחבר הכנסת. כן עמדה על ההתמודדות הקשה של חברי הכנסת הערבים בימים אלה.

"תורמת למאמציהם של אויבי מדינת ישראל לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל"

נוכח דברים אלו קבעו חברי הוועדה כי: "הוועדה סבורה כי האשמה של צה"ל בפשע מלחמה על ידי חברת כנסת, תורמת למאמציה של אויבי מדינת ישראל לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל, בין אם במתכוון ובין אם לאו"; עוד הבהירו חברי הוועדה בהחלטתם כי : "הוועדה מצרה על כך שחברת הכנסת תומא סלימאן בחרה להתבצר בעמדתה, לא חזרה בה, התנצלה או הסתייגה מדבריה, אף לאחר הודעתו הרשמית של דובר צה"ל".