חולה בקדחת דנגי התגלה במרכז - כך תגנו על עצמכם

במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל התגלה חולה בקדחת דנגי, לאחר שחזר מטיול במקסיקו | ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מסביר על הקדחת: "במקרים נדירים היא עלולה לגרום לתמותה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/23 12:00 יד בתשרי התשפד

חולה בקדחת דנגי התגלה במרכז - כך תגנו על עצמכם
יתושים, צילום: shutterstock

חולה בקדחת דנגי התגלה במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, ומחקירה אפידמיולוגית עולה כי ככל הנראה נדבק החולה בנגיף במהלך טיול במקסיקו ולאחר חזרתו לישראל אומת כנשא.

בוצעה הדברה - זוהי ההמלצה לתושבים

המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף פעולה מול משרד הבריאות ומול המועצה המקומית, ביצעוו הדברה של נקבות יתוש בוגרות ברדיוס של 100 מטרים ממקום מגוריו של הנשא שהתגלה. בנוסף, אם יאותרו מוקדי דגירה של יתושים ברדיוס של 300 מטרים ממקום מגוריו של הנשא יודברו גם הם.

הדברה, אילוסטרציה

הדברה, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

הציבור המתגורר בקרבה לאזור שטופל התבקש לשמור על אמצעי התגוננות פשוטים לטובת צמצום הסיכון להיעקץ ולהידבק במחלה. מומלץ למרוח תכשירים דוחי יתושים, ללבוש ביגוד ארוך, ליצור משב רוח באזור השהייה של בני הבית ולמגן חלונות פתוחים בעזרת רשתות. כמו כן, יש לסרוק את סביבת המגורים ולוודא כי אין מקורות מים עומדים העלולים להיות בית גידול לזחלי היתושים.

"ההדבקה עלולה במקרים מסוימים להתבטא בתסמינים"

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מסביר על הקדחת: "קדחת דנגי מועברת בעקיצה של נקבת יתוש מסוג טיגריס אסייתי, ומשך הדגירה שלה באדם הוא ארבעה עד שבעה ימים. המחלה על פי רוב אינה גורמת לתסמינים, בעיקר בהדבקה ראשונה. עם זאת, ההדבקה עלולה במקרים מסוימים להתבטא בתסמינים (לעיתים קשים) הנמשכים כשבוע וחולפים מעצמם. במקרים נדירים ייתכנו סיבוכים של המחלה אשר אף עלולים להסתיים בתמותה".

לדבריו, "יתוש הטיגריס האסייתי נפוץ בישראל, אך מלבד היותו מטרד אינו גורם סיכון להפצה של קדחת דנגי. החשש להפצת המחלה מקורו בכך שנקבת היתוש העוקצת אדם הנושא את המחלה עלולה להדביק אנשים נוספים הנעקצים לאחר מכן. היתוש פעיל גם בשעות היום ומאופיין בטווח תעופה מוגבל. על פי רוב, רדיוס התעופה שלו אינו עולה על 100 מטרים ולכן אפשר לבצע הדברה ממוקדת כדי למנוע הפצה של המחלה".