סערת תפילה בהפרדה עתירה נגד עיריית תל אביב: "תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה ללא מפריע"

עתירה דחופה הוגשה נגד עיריית תל אביב שהחליטה לאסור על שימוש במחיצה להפרדה בין עזרת הנשים לעזרת הגברים במהלך תפילת יום הכיפורים. בעתירה הציגו העותרים את תפילות המוסלמים: "כמחיצה במקום שימשו גדרות של לא אחרת מאשר עיריית תל אביב"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/09/23 17:23 ג בתשרי התשפד

עתירה נגד עיריית תל אביב: "תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה ללא מפריע"
תפילת מוסלמים בתל אביב, עיד אל-אדחא 2022 | , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בניגוד לשנים עברו, עיריית תל אביב החליטה לאסור את קיום תפילות יום הכיפורים במרחב הציבורי כשהן בהפרדה. היום (ב') הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב עתירה מנהלית דחופה נגד החלטת העירייה.

"שפל חדש בדברי ימי המדינה"

תחילה נכתב כי "ההחלטה מסמנת שפל חדש בדברי ימי המשיבה, בדברי ימי המדינה. מאז שלטון המנדט הבריטי והפרעות ביישוב היהודי לא נשמע בארץ ישראל איסור על אביזרי תפילה יהודית על מחיצה - עד עתה. עד שקמה עיריית תל אביב".

על העתירה חתומים "פורום חירות וכבוד האדם בישראל", מיכל פיינשטיין, תפארת כהן, לירום גולן. בעתירה הוסבר כי "העותרת 1 היא עמותה הפועלת לקידום ולהגנה על זכויות יסוד בהן הזכויות לחירות, לכבוד, לאוטונומיה, לחופש דת ולשוויון. העותרים 4-2 הם תושבי תל אביב המבקשים להשתתף בתפילות יום הכיפורים בכיכר דיזינגוף, לפי ההלכה והמסורת היהודית תוך שימוש במחיצה בין עזרת הגברים לעזרת הנשים".

בשנים האחרונות מתקיימות ברחוב דיזינגוף בתל אביב תפילות יום הכיפורים ביוזמת עמותת "ראש יהודי". "התפילות הפכו אבן שואבת לציבור רחב ומגוון", נכתב בעתירה, "דתיים, מסורתיים, חילונים - כל מי שביקש מצא את מקומו בתפילה המרגשת ברחובה של עיר... התפילות התקיימו בכל שנה תוך שימוש מחיצה, לפי ההלכה והמסורת היהודית מדורי דורות".

תפילה בתל אביב, ארכיון |

תפילה בתל אביב, ארכיון | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה, תוך שימוש במחיצה, ללא מפריע"

בהמשך הודגש כי תפילות של מוסלמים אשר נערכות בהפרדה, מוכרות היטב לעירייה: "זה המקום לציין, שאף תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה, תוך שימוש במחיצה, ללא מפריע (ובדין מתקיימות). זה לא מכבר התקיים בפארק עירוני של העירייה - פארק צ'ארלס קלור – אירוע תפילה ודרשה המוני בהפרדה בין המינים, לכבוד חג הקורבן המוסלמי. כמחיצה במקום שימשו גדרות של לא אחרת מאשר עיריית תל אביב".

"תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה, תוך שימוש במחיצה" |

"תפילות מוסלמיות מתקיימות בעיר בהפרדה, תוך שימוש במחיצה" | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"התפילה ההמונית לכבוד חג הקורבן המוסלמי מתקיימת מדי שנה, באותה מתכונת של הפרדה, באותו פארק עירוני, תוך שימוש באותם גדרות של העירייה כמחיצה. תפילות במתכונת דומה נערכות גם לרגל עיד אל-פיטר. מיותר לציין שהתפילות הקבועות הללו מוכרות לעירייה היטב".

"ניסיונה של עיריית תל אביב לאסור תפילה יהודית, תוך שימוש במחיצה, לפי כללי ההלכה היהודית ולפי המסורת היהודית - חסר תוקף. העירייה נעדרת סמכות ליצור איסור כזה, יש מאין".

"מוטב היה להחלטה המבישה מושא עתירה זו שלא היתה באה לעולם"

בהמשך נכתב כי "החלטת העירייה מושא העתירה דנן התקבלה בחוסר סמכות ולכן אינה חוקית ואחד דינה להיבטל". בנוסף, "האיסור על שימוש במחיצה בתפילה יהודית (ויהודית דווקא) אינו רק בלתי חוקי אלא אף בלתי חוקתי. האיסור לקיים תפילה יהודית לפי ההלכה והמסורת היהודית פוגע בשורת זכויות יסוד של המבקשים להתפלל, בהן הזכויות לחירות, לכבוד, לאוטונומיה, לחופש דת ולשוויון".

לסיכום נכתב כי "מוטב היה להחלטה המבישה מושא עתירה זו שלא היתה באה לעולם. העותרים מצטערים על הצורך לפנות לבית המשפט הנכבד כדי לאפשר תפילה יהודית במדינת היהודים, כאילו תיתכן הווה אמינא. בית המשפט הנכבד מתבקש אפוא להושיט לעותרים סעד כמבוקש ולהכריז על בטלות ההחלטה או לבטלה".